Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Eli tuli hommattua ensimmäinen ooppeli taloon ja haku reissun ajan toimi suht moitteetta (viak valo päällä ja tehot hukassa) Mutta ostaessa olin jo tuosta tietoinen. Mutta auto ei enää lähtenyt käyntiin enää seuraavana aamuna kun oli akku tyhjä ja siitä sitten suoraan akku kaupaan ostamaan uutta akkua ja hyvin starttaa ja pikkusen röhkäs käyntiin ja sen jälkeen ei enää ole edes lupaillut. Sitten rupesin selailemaan foorumia ja mahdollisia vikoja ja vinkkejä löytyikin paljon ja kuhan taas päivä valkenee niin rupean niitä selvittelemään (imu kanavien putsaus, alipaine vuotojen tarkistus, ja paluupuolen letkujen vaihto kun ei kovin hääveiltä näytä) mutta sitten itse asiaan kun rupesin selailemaan kuvia muiden konehuoneista niin huomasin että tuohon omaan kulkineeseen on vaihdettu polttoaine suodatin ( https://www.marineparts.fi/venetarvikke ... ec1140639/ ) linkin takaa löytyy millainen oli kiinni. Että mikä optio tuolla alkuperäiseen suodattimeen menevällä sähkö liittimellä on? Opel tekniikka ei vielä niin hallussa kun ensimmäinen tässä taloudessa.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

voipi olla pumpun ohjain finaalissa, kato kuitenki se että aukase joku putki ja sahaamaan, jos ei tuu löpöä niin voipi olla toisaan pumpun ohjainboksivika , jos diesel ei käynnisty niin tuskin kannattaa puhistella hirveesti mitään, vika ei ole siellä, diesel käynnistyy kun pelit vain jotenki pelittää ja naftaa on tankissa ja jos vikavalo on palanut niin vikakoodin lukuun ensin
opel vectra c 2,2 gts
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Edellisen omistajan mukaan ei anna mitään koodeja vaikka näyttää tuota vika valoa.... Haku reissulla tosiaan yritin selvitellä ajamalla että missä vaiheessa tuo valo aina syttyy ja pienellä kiihdytyksellä valo aina sammui mutta kun veto häviää tai pyöri tyhjäkäyntiä niin valo syttyy (ja auto vissiin josain vikatilassa kun ei ole tehoja paloi valo tai ei). Ja nyt päivän verran yrittänyt sahailla käyntiin välillä joutunut käyttää akkua laturissa. Rupee siihen malliin jo kypsyttää toi ostos et tekis miel tuikata tuleen koko laitos.... Niin ja kilometrejäkin on jo kertynyt +540 000... kuitenkin tuolla hakureissulla tuli pariin otteeseen sammutettua ja pikku hetken seisomisen jälkeen lähti ilman ongelmia käyntiin. Nyt sitten hyytyi kun seisoi yön yli ja akku oli tyhjentynyt sinä aikana ja uudella akulla lähti käyntiin ja kävi ehkä sen 3sek ajan ja senjälkeen ei ole edes lupaillut.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja seero »

Sähköliitäntä suodattimessa on lämmitystä varten ettei pakkasella lähde niin helposti löpö hyytymään. Ei kannata hirveästi starttailla sitä, tulee vielä lisävahinkoa aikaan. Ennemminkin vaan nyt auto hinaukseen ja vetoa muutama sata metriä.. jos lähtee käyntiin ja toimii normaalisti niin ilmavuotoa vaan jossaki. Paikkoja on monia. Jos vikavalo palaa niin oikeilla laitteilla sieltä kyllä jotain löytyy. Kokeile
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Aimo »

seero kirjoitti:Sähköliitäntä suodattimessa on lämmitystä varten ettei pakkasella lähde niin helposti löpö hyytymään. Ei kannata hirveästi starttailla sitä, tulee vielä lisävahinkoa aikaan. Ennemminkin vaan nyt auto hinaukseen ja vetoa muutama sata metriä.. jos lähtee käyntiin ja toimii normaalisti niin ilmavuotoa vaan jossaki. Paikkoja on monia. Jos vikavalo palaa niin oikeilla laitteilla sieltä kyllä jotain löytyy. Kokeile
Nuo oireet, että hetken seisomisen jälkeen lähtee, mutta yön yli seisottua ei enää lähde sopii ilmavuotoon. Jos paluuletkut ovat huonot, niin kannattaa ne vaihtaa ensimmäisenä. Omassa astrassa ajoittainen tehon häviäminen johtui viallisesta ilmamassamittarista.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Ei vaan lähde käyntiin.... Vaihdettu noi paluu puolen letkut ja syöttö puolellekkin vaihtelin uutta letkua. Vielä ei ole päässyt kokeilemaan hinauksella käyntiin kun ei löydy koko autosta veto lenkkiä eteen.... Tuli näköjään virhe ostos tehtyä kun heti laukes pihaan. Ei tässä muuta mutta ei ole päässyt käymään edes töissä kahteen päivään kun ei ole kunnossa olevaa ajokkia alla ja köyhällä ei ole vara parempaan... No jos ei vkl aikaan saa käyntiin niin lähtee sitten romutukseen koko keksintö.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja seero »

Ei sinussa oo oppelimiestä ollenkaan jos nuin herkästi antaa periksi :D Nyt vaan jäitä pipoon ja askartelemaan, siitä tulee vielä unelmiesi tuote. Jos ei onnistu hinaus niin tee näin:
1. akku täyteen
2. ykkössuuttimelle menevä kova polttoaineputki irti suuttimen päästä, se missä on joku 17mm mutteri.
3. irrota suodattimeltä lähtevä letku ja tiukkaa imua kunnes suu on täynnä löpöä. Purista letku jostain kohtaa läjään ettei aine valu takasin tankkiin ja letku takasin paikoilleen.
4. Starttia kaasu pohjassa jotain max 10 sek kerrallaan, aina vaikka saman verran taukoa. Pitäs muutaman startin jälkeen alkaa sylkeä löpöä siitä irti olevasta putkesta.
5. Kun sitä tulee sieltä kunnolla niin putki takasin paikalleen ja starttia kunnes lähtee käyntiin
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Meinas vaan äkkipikaisuus iskeä kun ei ole päässyt kulkemaan naapuri pitäjälle töihin kolmeen päivään. Kyllähän tuo vihdoin lähti tulille kun aikamme hinailtiin (noin 800m) ja ajelin ihan reilusti lenkkiä tossa. Mutta nyt sitte hyyty lämppärin puhallin tossa ajellessa. Mutta näkee aamulla taas että onko ilma vuotoja enää missään. Ja tehotonhan tuo on (turha lähteä ohittelemaan toisia 80-100 noin 20sek pienemmillä vaihteilla rajottaa kierroksia).... Noin pers dynon mukaan mutta niihän ne kaikki tuon edellisen ajokin jäliltä tuntuu (Audi S6 4.2) Onkohan tuo puhallin miten vaikeessa paikassa purkaa? Ja onhan tuo tainnu olla suht huonolla pidolla niin sekin tekee vielä vähän lisä hommaa tuon kanssa. Mutta kuhan pääsee töihin kulkee niin ei mitään hätää.... Onneks nyt oli näköjään pekkasia tallessa niin pysty tän pari päivää askartelee ton kanssa.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

En jaksanu enää tossa rueta sulakkeita kattelee ku joutuu taivas alla tekee noita hommia ja lunta tulee taivaan täydeltä ja joka paikka jäässä kohmeessa monen tunnin taistelun jälkeen. :D Mutta kestää tuulilasi sen verra sulana tuolla isolla tiellä et pystyy käväsee tuolla työmaalla ja tossa vkl aikana keskittyy tohon puhaltimeen..... Onkos näihin ooppeleihin olemassa jotain netissä olevaa räjäytys kuva sivustoa missä näkis räjäytys kuvat ja osa numerot?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja seero »

Just tälle iltaa vaihdoin itelle pihalla uuden puhaltimen, turhaa kävin ostamassa uuden ku oli vaan hiilet kulunu vanhasta (aito valeo). Tuota edeltävä halppismalli oli hajonnut siten että akselilta oli lähteny kontaktipinnat kävelemään. Helppo nakki vaikka pimeässä ja pakkasessa:
Pyyhkijän sulkien vivut irti, tulipellin päällä oleva kumitiiviste pois, sitten vaan nostelee sen koko auton levysen muovin pois mikä on siinä tuulilasin alla. Sitten raitisilmasuodatin pois ja yksi alipainepilli irti mikä tulee sen muovikotelon läpi. Muovikotelosta 10mm kannalla olevat muovimutterit ja takareunalta pitkät 8mm kannalla olevat ruuvit pois ja muovikotelo veks. Puhaltimen virtapiuha irti ja nostamalla pihalle.

Ps. Varaudu henkisesti siihen ettei aamulla lähde käyntiin :D Ei niistä ilmavaivoista aina hetkessä selviä, hyvähän se olis jos vaan paluletkut vuosi.

Vedon puute varmasti vaan joku alipainepilli vuotaa tai egr kusee, ota egr:ltä alipaineletku pois ja juota vastus imm karvaan jos sitä ei oo vielä tehty ja vaihda kaikki alipainepillit haaroineen uusiin.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Puhallintakin nyt ihmetelty ja vaihtoohan tuo menee. On sen verra hiilien kohalta kulunu ja hiukan jopa jumissa kun ei jää yhtään pyörimään kun kädellä antaa vauhtia. ja ei toimi ykkös teholla ollenkaan kakkosella hyvin heikosti 3-4 (ehkä) normaalisti. Raitisilmasuodainta ei ollut ollenkaan ja ikkunan alareunassa oleva kumi tiiviste ei enää mennyt takas paikalleen pakkasen takia. Odotellaan että pääsee joskus lämpimään talliin laittelee sen sitte takas. Ja kyllähän tuo lähti käyntiin yön jäliltä et ilmoja ja vuotoja ei sitten ilmeisesti jäänyt. :D
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja seero »

Siinä puhaltimen vieressä on se etuvastus, se ohjaa nopeuksia 1-3. Nelonen menee suoraa releen kautta. Etuvastuksesta voi olla osa pimeänä tai sitten siitä etuvastuksen liittimen takaa on johdot sulanut. Ne saa esille ku kampeaa vähä sitä liitintä ulospäin siitä kotelosta. Se ikkunatiiviste maksaa marmotiskillä 16€ ja on notkea tuoreena, vähä erilailla tiivistää mitä semmonen koppuraksi kovettunu.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Rudolf_456
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2016, 11:40
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Rudolf_456 »

Kyllähän tämä nyt rupes vähän menee jo muihinkin vikoihin tämä keskustelu mutta vihdoin tohon tehottomuuteenkin löytyi syyllinen.... Oli yksi alipaine letku kokonaan irti heti pumpun jälkeen. Oli sopivasti ahto letkun alla piilossa. Eli yksikään alipaineella toimiva härveli ei toiminut. Nyt aitten loskakelien alettua huomasin että pissapoika ei heittele vettä lasille ollenkaan valoille kylla ruikkii...
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja seero »

Varmaan sarankohdasta letku poikki. Tuntuu nuo pumput olevan lähes ikuisia
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jotun
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Syys 2018, 16:12

Re: Vectra B 2.0 DTI Ei lähde enää käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Jotun »

seero kirjoitti: 10 Marras 2016, 22:10 Just tälle iltaa vaihdoin itelle pihalla uuden puhaltimen, turhaa kävin ostamassa uuden ku oli vaan hiilet kulunu vanhasta (aito valeo). Tuota edeltävä halppismalli oli hajonnut siten että akselilta oli lähteny kontaktipinnat kävelemään. Helppo nakki vaikka pimeässä ja pakkasessa:
Pyyhkijän sulkien vivut irti, tulipellin päällä oleva kumitiiviste pois, sitten vaan nostelee sen koko auton levysen muovin pois mikä on siinä tuulilasin alla. Sitten raitisilmasuodatin pois ja yksi alipainepilli irti mikä tulee sen muovikotelon läpi. Muovikotelosta 10mm kannalla olevat muovimutterit ja takareunalta pitkät 8mm kannalla olevat ruuvit pois ja muovikotelo veks. Puhaltimen virtapiuha irti ja nostamalla pihalle.

Ps. Varaudu henkisesti siihen ettei aamulla lähde käyntiin :D Ei niistä ilmavaivoista aina hetkessä selviä, hyvähän se olis jos vaan paluletkut vuosi.

Vedon puute varmasti vaan joku alipainepilli vuotaa tai egr kusee, ota egr:ltä alipaineletku pois ja juota vastus imm karvaan jos sitä ei oo vielä tehty ja vaihda kaikki alipainepillit haaroineen uusiin.
Saanko kysyä mitä tarkoitit imm karvalla?
Vastaa Viestiin