Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Terve,

Miten usein tuon pitäisi regeneroida? Olen ajanut nyt 6 tkm (autolla ajettu n. 120tkm) eikä tuota ole mielestäni tapahtunut kertaakaan? Työmatkani on kehä 3 päästä päähän. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee ajettua n. 150 km suuntaansa motarinopeutta.

Miten se regenerointi näkyy siinä autossa?
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2142
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Tapahtuu noin kerran tankillisessa.

Inkun 2.0 CDTI kone ei paljoa tuosta kerro käytöksellään, kuten jotkut muut dieselit joiden ääni ja "tuntuma" muuttuvat enemmän polton aikana.
Helpoiten tuon huomaa hetkellisen kulutuksen näytöstä, puhdistuksen aikana kulutus selvästi pomppaa litran pari normaaliin nähden.
Jos auton sammuttaa polton aikana tai heti sen jälkeen, niin todennäköisesti auton ulkopuolella on selkeä tuoksu.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Masi »

Suunniteltu hiukkassuodattimen puhdistuspolttojen väli Insignian 2-litran CDTI-koneissa on ns. normaalikäytössä 800 km.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Joku pielessä. OP-com ei tunnistanut vikoja, mutta sain luettua sieltä seuraavat:

"DPF soot accumulation 255%
"DPF regenration status 0%
"Distance since last DPF regenration 1542 km"

eli näyttää olevan täynnä? miten mä manuaalisesti sen saan päälle?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voi olla, ettei saa päälle op-comilla. Op-comin mottoritietojen syötön jälkeen esimerkiksi C-Vectran tiedoilla on valittavissa "erikoistoiminnot - painikeen" takaa dpf:n pakkoregenerointitoiminto. Yksi vaihtoehto , mitä voi kokeilla on ajaa kierroksilla 2000 - 3000 rpm lämpimällä moottorilla pidempi matka. Regenerointi voi käynnistyä silloin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Kerkesin vetästä 20min motarilla, rpm 3000 eikä mitään muutosta tapahtunut paitsi tuo km lukema kasvoi nyt yli 1600 km. Jossain puolalaisella sivulla oli ettei tuohon OP-comin 255% lukemaan voi täysin luottaa, mutta kilometreihin kylläkin. Auto ei ole toistaiseksi oireillut mitenkään.

Vikakoodeja löytyi sittenkin mutta ei Engine-valikosta vaan muualta:

U0073 - Control Module Communication Bus "A" Off

U0257 - Lost Communication With Front Controls/Display Interface Module

Mitähän nuo ovat?

Ja tosiaan, pitääkö meikäläisen yrittää vetää 100 km ja kierrokset siellä 3000 hujakoilla jotta lähtis putsaantumaan? Automaatti kun on kyseessä, niin pitää niitä pakkovaihteita käyttää siis :(
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikakoodesita sen verran, että jos kaikki laitteet toimivat, ei pala vikavalo , eikä ole huolla auto ilmoitusta kuskin infonäytössä , ovat olleet satunnaisia vikakoodeja. Buss A off voi tulla vääränlaisen lukulaitteen liittämisestä.
Viisainta olisi käydä merkkiliikkeessä teettämässä pakkoregenerointi, kun kerran 20 minuuutin ajo ei tuottanut tulosta tai ainakin tarkistamassa tilanne varmasti yhteensopivalla testerillä. Toisaalta , jos/kun hiukkassuodatin olisi tukossa , kulku olisi huonoa ja huolla auto ilmoitus olisi näytössä. Siksi hieman epäilyttää, ettei olisi tehnyt regenerointia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Ainut mikä palaa näytössä on "Vaihda öljy" tjsp. teknistä ikää jäljellä 0% vai mitä se ilmoittaakaan siitä öljystä. Tosiaan, pitää harkita tuota merkkiliikettä sitten.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Öljynvaihtokin on sitten syytä tehdä, ellei ole jäänyt kuittaamatta edellinen suht äskettäin tehty vaihto.

Kannattaa käydä luettamassa se hiukkassuodattimen tila merkkiliikkeessä ja jos ei tosiaan ole regeneroinut 1600 km ajon aikana kertaakaan, niin sitten pakkoregenerointi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Juu öljyt vaihtuu kun löytyy sopiva paikka ja hetki. Soitin merkkiliikkeeseen tuosta DPF:stä ja siellä hän nosti pari asiaa esiin.

A. "tarvike"koodinlukijat eivät välttämättä näytä oikeaa tulosta
B. Ei ollut huolissaan tuosta 1600 km lukemasta,koska sekin voi kuulemma olla väärä lukema. Tai sitten hiukkassuodatin ei ole vain täyttynyt tuona aikana. Puhui jotain 800-1800 km rajoista..?
C. Auto yrittää regenerointia 3 kertaa, jos ei siinä onnistu, niin sitten syttyy merkkivalot ja tulee huoltoilmoitus

Hän ei edes suositellut että tulisin lukemaan vikakoodit heillä :o Uskoi kaiken olevan kunnossa, sillä auto toimii (toistaiseksi) hyvin, eikä vikavaloja ole syttynyt.

Ehkä mä tämän viikon seuraan noita tasoja ja katselen sitten uudelleen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hyvä, että sait soitolla tietoja. Tuota vähän ajattelinkin, ettei ole välttämättä oikea tulos. Täyttyminen toki riippuu ajotavasta, mutta luulis olevan jo melkoisen täynnä. Puhtaassa maantieajossa saattaa 1000 km ylittyä. Kun ei ole merkkivaloja näkynyt , eikä huoltoilmoitusta , niin arvelen kyllä, että on jossain vaiheessa regeneroinut.
Noin varmaan kannattaa tehdä, kun ei ole kerran mitään ongelmia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

No vastaan vielä tähän eli edelleenkin tuo koodinlukija näyttää soot-leveliksi 255% mikä on selvästi joku bugi. Nyt oli ilmaantunut, että kilometrejä viimoisesta regeneroinnista oli 200 km.
Näiden tietojen perusteella tuolla oli ajettu ~ 2tkm ennen kuin puhdistus tapahtui. Auto siis toimi hyvin eikä ollut ongelmia, kummastutti vain tuo OP-COMin lukema.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Selvästi on bugi tuo soot level. Liekö nuo muutkin tiedot hieman kyseenalaisia. Pääasia kuitenkin, että auto toimii hyvin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Insignia 2010 2.0 CDTI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Mahtaako olla tietoa, ettei olisi vaan DPF tyhjennetty ja ECU ohjelmoitu uudelleen. Riippuen eri ohjelmointitavoista, joskus nuo täytösasteet ja kilometrit edellisestä regeneroinnista voi näyttää ihmeellisiä lukemia jos DPF on puukotettu ohjelmallisesti ja fyysisesti kokonaan pois autosta.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
LepopeL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 20 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Insignia 2010 2.0 TCDI Hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja LepopeL »

Ahnuld kirjoitti:Tapahtuu noin kerran tankillisessa.

Inkun 2.0 CDTI kone ei paljoa tuosta kerro käytöksellään, kuten jotkut muut dieselit joiden ääni ja "tuntuma" muuttuvat enemmän polton aikana.
Helpoiten tuon huomaa hetkellisen kulutuksen näytöstä, puhdistuksen aikana kulutus selvästi pomppaa litran pari normaaliin nähden.
Jos auton sammuttaa polton aikana tai heti sen jälkeen, niin todennäköisesti auton ulkopuolella on selkeä tuoksu.
Zafira Tourerissa ( myös 2,0 CDTI) on muutaman kerran ihmetyttänyt itseäni ja vaimoani ihme käry (muovinen tms.) ja flekti menee päälle kun on auton sammuttanut.
Onko tuo nimenomaan tuo hiukkassuodattimen putsaus mikä on käynnissä ja kuuluuko flektin mennä silloin päälle?
Ajossa en ole huomannut mitään erikoista koneen käytöksessä eikä kulutuslukemia ole juuri tullut seurattua...
Vastaa Viestiin