Jakohihnan ajoitus Movano 2.5 Dci
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Jakohihnan ajoitus Movano 2.5 Dci
Tyhmä kysymys:
voiko uuden jakohihnan asennuksessa laittaa nokka-akselit kierroksen verran pieleen?
kun olikos se peräti niin että kampiakseli pyörii kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokat yhden...
Se lukitus sarja löytyy, sillä ei kaiketi onnistukaan puoli kierrosta väärin... nähdäkseni lovet ei sovi silloin paikoilleen.
voiko uuden jakohihnan asennuksessa laittaa nokka-akselit kierroksen verran pieleen?
kun olikos se peräti niin että kampiakseli pyörii kaksi kierrosta siinä ajassa kun nokat yhden...
Se lukitus sarja löytyy, sillä ei kaiketi onnistukaan puoli kierrosta väärin... nähdäkseni lovet ei sovi silloin paikoilleen.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Jakohihnan ajoitus
Ei sillä välitys-suhde on hammashihnassa. Nokan pyörät on kooltaan tuplat kampuran pyörään nähden.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus
Mutta siis tuota tarkoitin oikeastaan että jos ei yhtään katso mikä tahti on meneillään, niin kampiakselin voi laittaa yhden kierroksen pieleen, jolloin menee imut ja poistot venttiileissä väärinpäin...?1,2sorsa kirjoitti:Ei sillä välitys-suhde on hammashihnassa. Nokan pyörät on kooltaan tuplat kampuran pyörään nähden.
tämä siis siinä tapauksessa että hihna on ollut pois paikoilleen ja moottoria on pyöritelty mielin määrin
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus
Pientä päivitystä...
Elikkäs nyt youtuben syövereissä kahlattuani tulin siihen johtopäätökseen että olisi mahdollista sellainenkin, että naftapumppu voi olla 180 astetta (puoli kierrosta) pielessä jos kampiakseli on kierroksen "väärässä" . Vaikka siis kampiakseli ja nokat eli jako sinänsä olisi kohdallaan...
ainakin olin huomaavinani että kampiakselia täytyy pyörittää 2 kierrosta että pumpun ratas pyörii yhden kierroksen?
jos näin olisi niin saako pumppua yksinään säädettyä tarpeeksi paljon vai onko ainut mahdollisuus avata jakopää uudestaan?
saattaa olla että puhuin taas puutaheinää mutta tulipa suu puhtaaksi
Elikkäs nyt youtuben syövereissä kahlattuani tulin siihen johtopäätökseen että olisi mahdollista sellainenkin, että naftapumppu voi olla 180 astetta (puoli kierrosta) pielessä jos kampiakseli on kierroksen "väärässä" . Vaikka siis kampiakseli ja nokat eli jako sinänsä olisi kohdallaan...
ainakin olin huomaavinani että kampiakselia täytyy pyörittää 2 kierrosta että pumpun ratas pyörii yhden kierroksen?
jos näin olisi niin saako pumppua yksinään säädettyä tarpeeksi paljon vai onko ainut mahdollisuus avata jakopää uudestaan?
saattaa olla että puhuin taas puutaheinää mutta tulipa suu puhtaaksi
Re: Jakohihnan ajoitus
Vekottimen sielunelämää sen enempää tuntematta väittäisin ettei tuolla naftapumpulla ole mitään merkitystä tässä yhtälössä.
Tietty jos pumppu räkäisee vain tietyssä kohdassa ollessaan polttoainetta niin sitten...
Tietty jos pumppu räkäisee vain tietyssä kohdassa ollessaan polttoainetta niin sitten...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus
2,5 Dci koneella...Rookeri kirjoitti:Mikä kone on kyseessä? Omassa 1.9cdti:ssä on pumpullekin merkki hihnassa.
Re: Jakohihnan ajoitus
Teoriassa commonrail pumpulla on oma kohtansa jossa männän pumppaava liike sattuu aina suuttimen avautumaan. Mutta käytännössä sillä ei ole väliä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Jakohihnan ajoitus
Niin ja kampikseli ei voi olla kierrosta väärin. Sehän on silloin aina samassa kohdassa. Nokka-akselin ja syöttöpumpun(jos jakajapumppu) tuleebolla samassa tahdissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus
Tässä puhutaan luultavasti lontoon murteella asiasta jota tarkoitin:
http://www.renaultforums.co.uk/14-engin ... -read.html
http://www.renaultforums.co.uk/14-engin ... -read.html
Re: Jakohihnan ajoitus
Niin koskee moottoreita joiden nokka akselianturi onkin korkeapainepumpussa eikä nokka-akselissa. No tämä ei edelleenkään vaikuta kampiakseliin jollabon vain yksi yläkuolokohta yhden kierroksen välein.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Jakohihnan ajoitus
Ilmeisesti kyse on movanosta 2.5 koneella.
Siinä kp-pumppu pyörii hammasrattailla ja jakohihnaa pyöritetään yhden hammasrattaan kohdalta eikä suoraan kampiakselilta. Jakohihnalla siis vain 3 samankokoista pyörää.
"nokka"tunnistin on juurikin pumpulla joten sen saa laitettua perseelleen jos moottoria pyörittää miten sattuu.
Siinä kp-pumppu pyörii hammasrattailla ja jakohihnaa pyöritetään yhden hammasrattaan kohdalta eikä suoraan kampiakselilta. Jakohihnalla siis vain 3 samankokoista pyörää.
"nokka"tunnistin on juurikin pumpulla joten sen saa laitettua perseelleen jos moottoria pyörittää miten sattuu.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus
Kiitos!Rak kirjoitti:Ilmeisesti kyse on movanosta 2.5 koneella.
Siinä kp-pumppu pyörii hammasrattailla ja jakohihnaa pyöritetään yhden hammasrattaan kohdalta eikä suoraan kampiakselilta. Jakohihnalla siis vain 3 samankokoista pyörää.
"nokka"tunnistin on juurikin pumpulla joten sen saa laitettua perseelleen jos moottoria pyörittää miten sattuu.
Juuri tuon halusinkin kuulla
eli että koneessa ei olisi mitään muuta vakavaa vikaa...
vaihdoin meinaan jakohihnan siihen ja kone oli ilman hihnaa aikansa ja pyöritelty tallissa.
nyt sitten ei muuta kuin piiiitkän startin kanssa kävi tosi raskaasti, savutti järkyttävästi löpön käryä eikä käynyt tyhjäkäyntiä.
kampiakseli oli lukittu vauhtipyörän puolelta siihen koloonsa ja nokat lukittu lukitustyökalusarjalla (saksasta tuli 65€ postikuluineen)
mutta että juuri se, että pumpun rattaan asento jäi kokonaan huomioimatta.
Ensi viikolla uudelleen kimppuun...
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Heinä 2016, 14:18
Re: Jakohihnan ajoitus Movano 2.5 Dci
Ja niinhän siinä kävi kuten pitikin;
nokat lukitukseen, jakohihna irti, kampiakselin päästä täysi kierros (jolloin pumpun ratas pyöri puoli kierrosta), hihna takaisin ja käyntiin...
ja nätisti käy
nokat lukitukseen, jakohihna irti, kampiakselin päästä täysi kierros (jolloin pumpun ratas pyöri puoli kierrosta), hihna takaisin ja käyntiin...
ja nätisti käy