Lohkolämmittimen vastus poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Muutama päivä sitten ihmettelin kun Astran 2.0 DTL hehkun valo syttyi palamaan vaikka oli ollut lohkolämmitin päällä. Tuli heti mieleen onko taas lämmitin rikki tai johdoissa kosketushäiriö. Tänään sitten mittasin lämmittimen vastuksen ja poikki lienee kun mittari ei näyttänyt ohmeja. Edellisen kerran vaihdettu uuteen v. 2012 tammikuussa ja kilometrejä n. 135 tkm. En muista tarkalleen, mutta joka tapauksessa reilun 700 tkm ajomäärän aikan on joutunut vaihtamaan useita kertoja uuden lämmittimen.
Onko tuollainen viiden vuoden kestoikä normaalia ja miten muilla on kestänyt?
A_Megamann
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2009, 00:54

Re: Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja A_Megamann »

Hehkutuksen kynttiläkö paloi vaiko valovirta moottorinlämmitin?
Car of the year..sometimes even two.
Opal jewels rules
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja Aimo »

A_Megamann kirjoitti:Hehkutuksen kynttiläkö paloi vaiko valovirta moottorinlämmitin?
Valovirralla toimivan moottorilämmittimen vastuslanka palanut poikki.
A_Megamann
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2009, 00:54

Re: Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja A_Megamann »

weccu c2 ssa mulla letkulämm ja ollu joku 5v niin ok pelannu. en säteilylämm viittinny laittaa ku haukkuvat niitä.
-Nyt oon helvetintulessa tdib2 kanssa ku työsylkkä hajossi
Car of the year..sometimes even two.
Opal jewels rules
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja Aimo »

A_Megamann kirjoitti:weccu c2 ssa mulla letkulämm ja ollu joku 5v niin ok pelannu. en säteilylämm viittinny laittaa ku haukkuvat niitä.
-Nyt oon helvetintulessa tdib2 kanssa ku työsylkkä hajossi
Säteilylämmitin kun on kiinni öljypohjan ulkopinnassa, niin lämmöstä suuri osa menee harakoille ja minun mielestä on parempi lämmittää jäähdytinnestettä kuin moottoriöljyä, koska jääh. neste kiertäessään lämmittää tasaisemmin moottorin.
Olen samaa mieltä, että ehdottomasti letkulämmitin, jos lohkolämmittimelle ei ole moottorin kyljessä paikka.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Lohkolämmittimen vastus poikki

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Vertailin Astraan sopivaa lohkolämmitintä Calixia ja Defaa. Tähän asti olleet Astrassani Calixeja, joissa lämmitysvastus jää melkein kokonaan moottorin lohkon reikään laitettavan lieriön sisälle. Heitän sellaisen teorian, että Calixin vastuslanka palaa muutamassa vuodessa poikki sen takia kun ahtaan lieriön sisällä neste vaihtuu huonosti ja näin vastuslanka joutuu toimimaan liian kuumana. Defassa taas lämmitysvastus on ainakin kuvan mukaan paljon pidempi ja neste kiertää vastuksen ympärillä paremmin.
Taidan kokeilla Defaa kun vielä edullisempikin tai melkein samoihin menee kun pitää hankkia lisäksi Defa/Calix adapteri.
Vastaa Viestiin