Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Terve! -(z)-

Selailin hakutoiminnolla aikaisempia keskusteluja aiheesta, mutta muutama kysymys jäi vielä vaivaamaan.

Vectrassa siis 250tkm kilsoja alla, ja viimeisen runsaan vuoden aikana (ja viimeisen 10tkm aikana kun olen sen omistanut) jatkuvat filtteriongelmat ovat alkaneet. Auto on jättänyt kaksi kertaa tien päälle ja huollossa vikakoodi aina viittaa paineanturiin partikkelifiltterissä. Kiikutettu katsottavaksi ainakin kahdesti tämän päälle kun huoltovalo syttyy ja aina koodi viittaa filtteriin. Karstoja on polteltu sieltä jo useampaan otteeseen, paineanturikin on ilmeisesti vaihdettu mutta nyt kun viimeksi 2 viikkoa sitten poltettiin karstat ja taas hälyttää filtteristä vein auton merkkihuoltoon pyytäen vikaan lopullista ratkaisua.

Todennäköisestihän ehdotus on että koko filtteri vaihdetaan, mutta emännällä olisi jo kiire vaihtaa autoa luotettavampaan. Nytpä mietin siis korjaanko vai myynkö vai lastoitan vai mitä kannattaisi tehdä. Alla ne kysymykset:

1) Onko kukaan vaihdattanut huollossa ko. filtteriä ja mitä maksoi? Toivoisin perspektiiviä siiten miten paljon voisi yrittää tinkiä merkkihuollon varmasti hurjasta kustannusarviosta.
2) Jos en vaihda filtteriä, mites nämä ohjelmalliset poistot, optimoinnit ja lastoittamiset. Kokemuksia? Huoli1: meneekö katsastuksesta läpi? Huoli2: laskeeko tämä auton arvoa?

Kysymyksistä ilmennee että en ole kovin perehtynyt näihin autohommiin joten saa pitää tyhmänä mutta vastatkaa sitten myös niinkuin tyhmälle jolle pitää selittää kaikki mahdollisimman selkeästi... :bonk: :D
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Itse kokeilisin ennen dpf:n tyhjennystä/vaihtoa tulpata egr venttiilin kanavan vaikka siitä saattaa tulla vikakoodi. Sillä voisi varmistaa että antaako dpf paineanturi raja-arvojen ulkopuolella olevaa painelukemaa koska ahtopaineet voi karata auki jumineen egr venttiilin kautta pakopuolelle.
Opelisti02
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 11:34

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Opelisti02 »

Onko se paineanturille tuleva putki/letku tarkastettu kunnolla, minullekin tuli Zafirassa vikakoodia paineanturista, no se vaihdettiin, mutta vikavalo syttyi uudestaan ja uudestaan, kun kokeilivat poistaa koodia muutaman kerran, sitten löysin internetistä joltain Wauxhall saitilta (en enää muista mikä, aikaa muutama vuosi kulunut) artikkelin jossa ongelmaa oli puitu ja syyksi osoittautunut se anturille tuleva putki, menin anturin vaihtaneeseen korjaamoon ja sanoin, että tarkastavat sen kunnolla ja kas, sieltä löytyi jostain piilossaolevasta mutkasta murtuma, sen korjasivat eikä vikavaloa ole sen jälkeen näkynyt.
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Tuo pakkopolttohan jättää aina ohjelmallisesti täytösasteeksi 70% jotta tekisi ajonaikaisen regeneroinnin mahdollisimman pian, koska poltto on tehokkaampi moottorin ollessa kuormituksessa. Onko auto millaisessa ajossa, lyhyitä matkoja, moottoritietä ? Nouseeko moottorit lämmöt normaaliksi ( kannattaa tarkastaa piilovalikosta ) eli onko termostaatti ehyt.
Paineanturilla ei ole merkitystä regeneroinin aloittamiseen vaan se on juurikin sitävarten että tukkeutuva DPF huomattaisiin ajoissa, paineanturille menevät letkut / letku, ( riippuen vuosimallista ) -08 menee ainoastaan yksi letku, on noilla kilometreillä suurella todenäköisyydellä melko haperossa kunnossa.
Olisi ihan hyvä tietää ennen suurempia korjaustoimenpiteitä juurikin se että onko auto yrittänytkään tehdä regenerointia ajossa, tännekin olen joskus kirjoitellut lainauksen TIS2000 huolto-ohjeistuksesta missä on kerrottu ehdot milloin regenerointi aloitetaan.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Kiitos hyvistä kommenteista. Kerään kommenteista tsekkauslistaa niistä asioista mitä varmistaa että huollossa on tsekattu ennen filtterin vaihto-operaatiota.

Autolla ajetaan vähän ja se seisoo pitkiä aikoja käyttämättä. Kun sitä käytetään sillä käydään muutaman km päässä kaupassa, eli lähtökohtaisesti tällainen diesel kone on meidän käytöllä huono valinta. Toisaalta sillä on pitkin talvea ajeltu Helsingistä Vaasaan muutaman kerran, ja valo syttyy aina pitkillä matkoilla kun posotellaan kunnon vauhdeilla moottoritiellä. Mieleen on siis hiipinyt epäilys siitä tekeekö auto itse regenerointia ollenkaan. Olisi ihan kätevä se regeneroinnista ilmoittava merkkivalo...
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Lämpöjen noususta en tiedä, koitan Googlailla tuota piilovalikkoa jos sen voisi sitten tsekata kun saa auton takaisin.
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Yritin hieman kilpailuttaa ton filtterin vaihdon AutoJerryn kautta ja ensimmäinen tarjous tuli: 990€ :x
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Noniin saaga jatkuu. Kuulemma regenerointi on pakko tehdä osana vika-analyysiä. Kuulostaako järkevältä? Periaatteessa ymmärrän jos haluavat nähdä itse että kunnolla tehtynä ei enää auta, mutta voisiko tähän olla myös tekninen syy?
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Tänään tuli uutiset että ahtopaine letku oli murtunut josta johtui ongelmat filtterin kanssa. Onkohan siis niin että kone ei ikinä päässyt tekemään regenerointia, tai jos sitä yritti niin se oli tehotonta touhua? Ikinä en ole huomannut kulutuksen nousevan pilviin "selittämättömästä syystä" ajon aikana.

Ihan kiva juttu että vein auton huoltoon jotta koko filtteri vaihdettaisiin mutta sen sijaan autosta bongataan tämä todennäköisesti se varsinainen ja huokeampi vika. Kaikki muu huollon toiminta onkin sitten maksanut melkoisesti... :food:

Huoltona Espoon LänsiAuto.
Chrispy
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 10:23

Re: Jatkuvat partikkelifiltteriongelmat Vectra '08 1.9 CDTI 150 1.9 CDTI 150 automaatti

Viesti Kirjoittaja Chrispy »

Nyt sain tiedon ettei letkua saa kiinni välijäähdyttimeen koska välijäähdytin murtunut.

Onneksi noita näyttäisi saavan edullisesti esim avk:sta, mutta onko väliä onko välijäähdytin bensa vai diesel koneesta?
Vastaa Viestiin