DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja bumper »

Onnistuuko tuo mitenkään yläkautta (tuon ohjeen mukaan voisi olla mahdollista)?
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... d_install/ (missä kohtaa tuo moottorin kiinnike oikein on?)

Nuo tuli lukaistua toki:
https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=62464
viewtopic.php?f=35&t=257088

Onko kellekään käynyt moista, että hihnalle on joutunut jäähdytysnestettä ja alkanut sen jälkeen mekkala (kitinä/kirskuna). Ite vaihdoin termarin ja nestettä holahti hihnalle ja sen jälkeen on meteliä riittänyt (välillä tosin loppunut). Onkohan kiristysrullan laakerointi voinut ottaa moisesta kyttyrää?
Hihna ei mielestäni luista ja laturin merkkivalot yms. ei pala. Vähän oudoksuttaa koko homma (voi toki vaan olla huono yhtäaikainen sattuma). Ääni tosin kuulostaa samalta, kun A-Vectrasta kuului aikanaan ja sitten poksahti kiristinrullan laakeri.

Vaihdan ensin hihnan ja katson auttaako se. Ilmeisesti tuohon pystyisi vaihtamaan pelkän kiristimen rullan, jos kiristin on muutoin ehjä. Onko tietoa, kumpikätinen kierre rullan pultissa on?
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja bumper »

Onko noita muuten miten Dieseli-Astra kuskeilta mennyt vaihtoon, voihan se hittolainen olla tuokin joka sitkuttaa (ohjainrulla) :banghead: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=957
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
himmu62
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Loka 2015, 18:58
Paikkakunta: Ii

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja himmu62 »

Olen nyt 17vuoden aikana huolehtinut perheemme Astra 2.0 DTL,n huolloista pääosin itse,tosin takuuaikana merkkiliikkeen huoltomiehet vaihtoivat öljyt moottoriin jne. ja tottakai kallis lasku tarkastuksista.Muutaman kerran polttoaineen paluuletkut on tähän vaihdettu mutta suurimmat murheenkryynit kyllä tässä autossa (580tkm) ovat liittyneet moniurahihnaan.Luultavasti jos olisin tajunnut vaihtaa n.150 tuhannen km välein sekä hihnan ,kiristinrullasysteemin sekä vapaapyörän muutamalta hihnankatkeamiselta ois välttynyt.Niiden yhteishinta motonetissa n.130e.vaihtotyössä menee ehkä tunti ,tuskin kovin kallis pikkukorjaamoillakaan.Tarkista laturin hihnapyörän kunto ja muutenkin laturin huono kuntoinen laakeri kuormittaa moniurahihnaa tarpeettomasti ja luistamista voi esiintyä varsinkin näin pakkasilla jos kiristin jo kuoleentunut.
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja bumper »

Pitkään on Astra palvellut samaa omistajaa :thumbsup: Voisi olla parasta laittaa tosiaan kaikki uusiksi, kun ei ole aikaisemmista vaihdoista tietoa. Ebaysta tai Alvadista tilatessa saa vielä hinnasta näköjään pois jokusen rovon. Tänään ajellessa kaikki oli taas hipihiljaa, joten täytyy vähän seurailla tilannetta, vaihtoon nuo menee jokatapauksessa. Hihnan katkeaminen talvella on kyllä aika paha skenaario, etenkin jossain kauempana ollessa, nykydieseliäkään ei kovin pitkälle ajeta akun varassa.
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kivijalka liikkeestä saa yleensä tingittyä.
Halvinta nevahöödiä ei kannata ostaa.
Metallipyöräiseen voi vaihtaa laakerin. Taisi olla ihan perus 6203. Niitit pois ja takaisin laittaessa heppaa kiinni migillä.
Pelkkä pyörän uusinta ei aina riitä jos runkokukunut kiristimestä että painaa kieroon linjaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Oma astra vm. 99, johon pari vuotta sitten vaihdoin toisen kerran moniurahihnan. Laturin hinnapyörän ulkokehä irtosi muutama vuosi sitten, muut hihnapyörät ovat alkuperäisiä.
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

Re: DTL 2,0 Astra moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja bumper »

1,2sorsa kirjoitti: 26 Tammi 2018, 23:02 Kivijalka liikkeestä saa yleensä tingittyä.
Halvinta nevahöödiä ei kannata ostaa.
Metallipyöräiseen voi vaihtaa laakerin. Taisi olla ihan perus 6203. Niitit pois ja takaisin laittaessa heppaa kiinni migillä.
Pelkkä pyörän uusinta ei aina riitä jos runkokukunut kiristimestä että painaa kieroon linjaan.
Juu, jonkun tuollaisen paketin varmaan hankin https://www.topautoosat.fi/skf-1365429.html tai kunhan nyt pyörittelee osat läpi ja kattoo alkuun kiristimen toiminnan, http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... ner_check/ kylläpä tuon varmaan huomaa, jos alkaa olla väljä/väsähtänyt. Muovirullat tuolla taisi pikavilkaisulla olla jokapaikassa, pyörien uusinta olisi osien puolesta näköjään 40-50€
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
Vastaa Viestiin