2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 416
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja bumper » 25 Helmi 2018, 20:05

Onko noissa yleensä kaksi anturia, joista toinen menee mittaristolle ja toinen ECU:lle? Itse en onnistunut löytämään kuin yhden kaksinapaisen (Auto siis Astra G), joka vaikuttaa ainakin ECU:un. Onko jossain piilossa toinen yksinapainen vai meneekö tuosta kaksinapaisesta myös tieto mittaristolle (en huomannut katsoa, miten lämpömittari käyttäytyi kun pistoke oli irti...).
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 12939
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 27 Helmi 2018, 11:44

Käyttää samaa anturia. Ts. ECU antaa mittaristolle tiedon.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 416
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja bumper » 27 Helmi 2018, 17:38

Ok, kiitos :yes: Eli sitten tuon anturin pitäisi ainakin olla kuosissaan, kun lämpömittari näyttää ihan järkeviä arvoja.
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 905
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 27 Helmi 2018, 19:12

Erillisenä huomiona:

On olemassa myös kaksinapaisia lämpöantureita (esim. Bosch merkkisiä) joissa on kaksi piiriä.
Kummankin piirin toinen napa on sitten anturin runko, eli kannen ja lohkon kautta lopulta sama maa kuin kaikella muullakin sähköllä autossa.
Anturi on yleensä NTC elikkä sen vastus laskee lämmön noustessa.
Mittari sitten käytännössä mittaa piuhassa olevaa vastusta maata vasten.

Asian voi todentaa mittaamalla ovatko anturin navat yhteydessä, jonkin lämpötilan mukaan muuttuvan vastuksen läpi, toisiinsa - vaiko siten että kumpikin on yhteydessä kapineen runkoon.
Jälkimmäisessä tapauksessa on olemassa mahdollisuus että vain toinen piiri on basana ja toinen pelaa.

Tätä mahdollisuutta ei toki ole jos ecu kertoo mittaristolle lämpötilan.

(En siis tiedä kummalla tavalla tässä Opelissa on, eikä käsillä ole autoa josta asia mitata.)

Vastaa Viestiin