Sivu 1/1

Astra g 20dtl kiertovesipumpun toiminta?

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 15:19
Kirjoittaja arvo
Kuuluisiko otsikon astrassa kiertovesipumpun pyöriä aina virrat päällä, vai pelkästään eberin käskemänä?

Auton oire on se, että lämpimällä autolla (~80c) kun laittaa sisäpuhaltimen 3 tai 4 asentoon ja ajellee suht matalilla kierroksilla enintään n.2000 rpm, alkaa sisälle puhaltaa haaleaa, kylmenevää ilmaa. Samalla moottorin lämpötila nousee mittarin mukaan vähän. Ongelma poistuu pykältämällä pienemmälle, eli kierrosten noustessa.
Ihan tuntuisi siltä että kiertovesipumpun tarvisi pyöriä, mut tällä hetkellä se käy vain eberin käytön yhteydessä.

Lämpöä piisaa sisälle jos ei käytä puhallinta kovemmalla kuin 2-asennossa. :hammer:

Re: Astra g 20dtl kiertovesipumpun toiminta?

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 06:24
Kirjoittaja Aimo
Tarkoitatko kiertovesipumpulla auton omaa vai eberin vesipumppua?
Itse käytän talvella sisäpuhaltimen 1 ja 2 asentoja ja 3 ja 4 asentojen lämmön antamisesta ei ole kokemusta.
Vaikuttaa siltä, että sisäpuhaltimen 3 ja 4 asennoissa kylmä ulkoilma virtaa niin nopeasti, että lämmityskenno ei ehdi lämmittää suurta ilmamäärää, mutta kun laittaa moottoriin kierroksia, niin vesipumppu kiertää nestettä nopeammin tuoden suuremman lämpömäärän lämmityskennoon.

Re: Astra g 20dtl kiertovesipumpun toiminta?

Lähetetty: 08 Maalis 2018, 06:35
Kirjoittaja arvo
Taidanpa tarkoittaa eberin vesipumppua. Vanhana omega-miehenä uskalsin jo toivoa että astrastakin löytyisi kiertovesipumppu... Täytyy vain tyytyä käyttämään pikkupuhalluksia. Se on ominaisuus, ei vika.

Re: Astra g 20dtl kiertovesipumpun toiminta?

Lähetetty: 08 Maalis 2018, 22:15
Kirjoittaja Juho M-P
Jos sulla on kelloEber niin siellä on kiertovesipumppu. Jos taas orkkis ajoeber niin ei ole mitään pumppua.

Re: Astra g 20dtl kiertovesipumpun toiminta?

Lähetetty: 08 Maalis 2018, 23:43
Kirjoittaja bumper
Ite pidän kaupungissa aina 3. nopeutta, muuten alkaa huurtaa laseja helposti (kun vähänkin lämpöä alkaa tulla niin omasta mielestä 3. on paljon parempi kuin 2. pykälä). Tuossa ei ole mitään lisälämppäreitä. Maantiellä taasen se ja sama, kun lämpöä joutuu pienentelmään jokatapauksessa, monesti on puhallin kolmosella ja turhan kuuma tulee (automaatissa kierrokset 80kmh / ~1800rpm ja satasessa jonkun 2400).