Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 10:27

Tervehdys kaikille,

Alkaa jo purkka pysähtyä rauhallisemmallaki miehellä. Vivaron vianmääritykseen kaipaisi vinkkiä. Foorumi selattu läpi kuten myös ulkomaiset palstat ja youtube. Toivottavasti joku voisi antaa vinkkiä. Auto siis Opel Vivaro 1,9TDi 100hp 2003. Moottorilla ajettu reipas 200tkm ja kansi/jakopää tehty 20tkm sitten. Samalla uusi turbo.

Tässä mitä tapahtui:
- Kesken ajon alkoi hehkuvalo palamaan ja vedot hävisi. 20km päästä pääsin hädin tuskin kotiin, minne sammui pihaan eikä enään käyntiin. Kuulemma naapurin mukaan tuli vähän usvaa perästä, mutta en saanut selvää minkä väristä oli savu. Ei ainakaan öljy haissut.
- Opcomilla vikakoodit ja siellä oli P1635 Clow device dircuit general error. Oli myös vanha virhe asenttunnistimesta joka ei toistunut (mutta vaihdoin silti varuilta uuden).
- Moniurahihnasta oli puolet kulunut pois ja jokapaikassa sitä mujua.
Mitä tehty:
- Luulin että moniurahihnan muju on aiheuttanut jaon hyppäämisen, joten tarkistin ajoituksen ja se oli kohdallaan. Samalla putsasin mujut jakopäästä ja muualtakin.
- Kampiakselin asentotunnistin uusi, samoin moniurahihna.
- Henkut mitattu ja kaikissa 2-4ohm vastus, eli lienee ok. Kuitenkin Akun jännite ei laske kun ehkä 0.1V maksimissaan jos hehkuttaa= toimiikohan hehnku ollenkaan.
- Johdotukset tsekattu ja ok. Yhdessä ilmanputsarin alla olevassa johdossa oli hieman nirhaumaa joten se korjattu.
- Kokeiltu uutta hehkurelettä. Ei vaikutusta.
- Polttoainesuodatin vaihdettu. Ilmauksen kanssa vaikeuksia koska tässä autossa ei ole pässin kivestä ja polttoaineen siirtopumppu ei lähde päälle kun kytkee virrat.
- Railipaine 30000-45000KPa startatessa joten se lienee ok.
- Polttoaineen siirtopumpun toiminta testattu hyppylangalla ja lähtee päälle=pumppu kunnossa, ohjaus ei toimi.
- Konetilan sulakkeet tarkistettu. Polttoainepumpun rele pitäisi paikantaa, mutta löytämäni kaavio on hieman erilainen joten en voi olla varma mikä on oikea. Muutkin sulakkeet ok.
- Webasto lähtee päälle, ei vaikutusta käynnistykseen.
- Vaihdoin tihkuvan venakopan tiivisteen ja siellä kaikki näytti päälisin puolin olevan ok.

mitäs vielä... onhan toi jo tovin haukotellu muutenkin täydessä tallissa.
Jostain foorumilta luin että jos hehku ei toimi, niin silloin ei välttämättä lähde polttoainepumppu pyörimään. Henkivalo kuitenkin toimii ihan normaalisti, eli sammuu hetken päästä kun virran kytkee.

Kovasti kiitoksia jo etukäteen avusta!

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 13:05

Niin.. mitäs seuraavaksi. Missähän päin on polttoainepumpun rele. En löydä järkevää kuvaa. Jossain autoissa polttoainepumpun rele ohjaa myös hehkutusta. Pitäisikö suuttimille tulla virta tai kannattaako se mitata?

Neuvoton fiilis.

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 14:38

Ohivuototesti suuttimille tehty kotikonstein ja näyttäs toimivan ok.

kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 476
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja kallek505 » 22 Huhti 2018, 14:43

http://ecat24.com/opel/catalog/types/1/42/
Tuota selaamalla löytyy paikat missä osat on ja muutakin hyödyllistä tietoa
Opel Kadett D 1.3 DeLuxe \ Opel Calibra 2.0 16V SFI \ Yks Vectra, kaks Ähvä astraa, Laada, Bemari 315 (yöök), ja tietenkin jokapojan unelma: -86 Ford Ransiit

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 15:21

Kiitos. Täytyy tutkasta. Otin yhden suuttimen irti josko sillä sais kokeiltua et aine liikkuu sylinteriin asti. Kuuluuko suuttimelle tulla virta kun pistää virrat päälle?

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 15:39

Ylisuutari kirjoitti:
22 Huhti 2018, 15:21
Kiitos. Täytyy tutkasta. Otin yhden suuttimen irti josko sillä sais kokeiltua et aine liikkuu sylinteriin asti. Kuuluuko suuttimelle tulla virta kun pistää virrat päälle?
Niin siis luultavasti tulee tietysti pulssi joka ohjaa mutta tuleeko myös jatkuva virta?

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9654
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja kadett90 » 22 Huhti 2018, 20:36

Pa-pumpun releen paikka:
vivaro pa-pumpun rele.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Masa -

Avatar
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3898
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja jjvirtan » 22 Huhti 2018, 21:31

Miksi siis moniurahihnan mujua,, joku apulaite leikkaamassako? Mistä asentotunnistin ottaa signaalin?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 22 Huhti 2018, 22:42

Kiitos kuvasta. Nyt ainakin selkeni.
Apulaitehihna oli ilmeisesti vastannut johonkin. Ei voi tietää miksi puolet puuttui. Kampiakselin asentotunnistin ottaa mun mielestä signaalin vauhtipyörästä.

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 23 Huhti 2018, 19:20

Marmorilla pa pumpun rele tilauskamaa ja 45€. Hoksasin että panesilämmityksen rele vieressä on ihan samanlainen joten vaihdoin ne keskenään. Ei vaikutusta. Mikä tuota pa punppua ohjaa, miksi se ei lähde päälle? Voiko olla sidoksissa hehkun toimintaan\toimimattomuuteen?

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 25 Huhti 2018, 18:57

Egr putsattu=ei vaikutusta
Suutin irti ja kiinni kp putkessa. Hyvin sumuttaa. 3. Pytyn suutin hieman pätki mut pääosin ok. Pitää vielä 1 ja 2 pytyt testata. Alkaa olla vaihtoehdot jo vähissä.

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 17115
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Timonen » 25 Huhti 2018, 20:09

Ylisuutari kirjoitti:
22 Huhti 2018, 22:42
Kiitos kuvasta. Nyt ainakin selkeni.
Apulaitehihna oli ilmeisesti vastannut johonkin. Ei voi tietää miksi puolet puuttui. Kampiakselin asentotunnistin ottaa mun mielestä signaalin vauhtipyörästä.
Tarkistitko ne rullat, joissa moniurahihna pyörii? Ettei siellä joku laakeri vaan takkua, ja sen takia on syönyt hihnan rikki?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 26 Huhti 2018, 13:19

Juu. Kyllä mä niitä pyörittelin. Voi olla että joku on vastannut siihen jonku aikaa.
Sais auton edes käyntiin ensin :o

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 26 Huhti 2018, 19:06

No nyt on suuttimet testattu. 1-3 pyttyjen suuttimista tulee vaan satunnaisesti about joka kahdeksannella kierroksella. Olisiko ajatusta mistä tuo voisi johtua?

Ylisuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 09:38

Re: Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä

Viesti Kirjoittaja Ylisuutari » 26 Huhti 2018, 20:28

Ylisuutari kirjoitti:
26 Huhti 2018, 19:06
No nyt on suuttimet testattu. 1-3 pyttyjen suuttimista tulee vaan satunnaisesti about joka kahdeksannella kierroksella. Olisiko ajatusta mistä tuo voisi johtua?
Tai itse itselleni vastaten, niin kait se kuuluuki mennä :lol:

Vastaa Viestiin