Vivaro ei käynnisty - alkaa jo hermo mennä
Lähetetty: 22 Huhti 2018, 10:27
Tervehdys kaikille,
Alkaa jo purkka pysähtyä rauhallisemmallaki miehellä. Vivaron vianmääritykseen kaipaisi vinkkiä. Foorumi selattu läpi kuten myös ulkomaiset palstat ja youtube. Toivottavasti joku voisi antaa vinkkiä. Auto siis Opel Vivaro 1,9TDi 100hp 2003. Moottorilla ajettu reipas 200tkm ja kansi/jakopää tehty 20tkm sitten. Samalla uusi turbo.
Tässä mitä tapahtui:
- Kesken ajon alkoi hehkuvalo palamaan ja vedot hävisi. 20km päästä pääsin hädin tuskin kotiin, minne sammui pihaan eikä enään käyntiin. Kuulemma naapurin mukaan tuli vähän usvaa perästä, mutta en saanut selvää minkä väristä oli savu. Ei ainakaan öljy haissut.
- Opcomilla vikakoodit ja siellä oli P1635 Clow device dircuit general error. Oli myös vanha virhe asenttunnistimesta joka ei toistunut (mutta vaihdoin silti varuilta uuden).
- Moniurahihnasta oli puolet kulunut pois ja jokapaikassa sitä mujua.
Mitä tehty:
- Luulin että moniurahihnan muju on aiheuttanut jaon hyppäämisen, joten tarkistin ajoituksen ja se oli kohdallaan. Samalla putsasin mujut jakopäästä ja muualtakin.
- Kampiakselin asentotunnistin uusi, samoin moniurahihna.
- Henkut mitattu ja kaikissa 2-4ohm vastus, eli lienee ok. Kuitenkin Akun jännite ei laske kun ehkä 0.1V maksimissaan jos hehkuttaa= toimiikohan hehnku ollenkaan.
- Johdotukset tsekattu ja ok. Yhdessä ilmanputsarin alla olevassa johdossa oli hieman nirhaumaa joten se korjattu.
- Kokeiltu uutta hehkurelettä. Ei vaikutusta.
- Polttoainesuodatin vaihdettu. Ilmauksen kanssa vaikeuksia koska tässä autossa ei ole pässin kivestä ja polttoaineen siirtopumppu ei lähde päälle kun kytkee virrat.
- Railipaine 30000-45000KPa startatessa joten se lienee ok.
- Polttoaineen siirtopumpun toiminta testattu hyppylangalla ja lähtee päälle=pumppu kunnossa, ohjaus ei toimi.
- Konetilan sulakkeet tarkistettu. Polttoainepumpun rele pitäisi paikantaa, mutta löytämäni kaavio on hieman erilainen joten en voi olla varma mikä on oikea. Muutkin sulakkeet ok.
- Webasto lähtee päälle, ei vaikutusta käynnistykseen.
- Vaihdoin tihkuvan venakopan tiivisteen ja siellä kaikki näytti päälisin puolin olevan ok.
mitäs vielä... onhan toi jo tovin haukotellu muutenkin täydessä tallissa.
Jostain foorumilta luin että jos hehku ei toimi, niin silloin ei välttämättä lähde polttoainepumppu pyörimään. Henkivalo kuitenkin toimii ihan normaalisti, eli sammuu hetken päästä kun virran kytkee.
Kovasti kiitoksia jo etukäteen avusta!
Alkaa jo purkka pysähtyä rauhallisemmallaki miehellä. Vivaron vianmääritykseen kaipaisi vinkkiä. Foorumi selattu läpi kuten myös ulkomaiset palstat ja youtube. Toivottavasti joku voisi antaa vinkkiä. Auto siis Opel Vivaro 1,9TDi 100hp 2003. Moottorilla ajettu reipas 200tkm ja kansi/jakopää tehty 20tkm sitten. Samalla uusi turbo.
Tässä mitä tapahtui:
- Kesken ajon alkoi hehkuvalo palamaan ja vedot hävisi. 20km päästä pääsin hädin tuskin kotiin, minne sammui pihaan eikä enään käyntiin. Kuulemma naapurin mukaan tuli vähän usvaa perästä, mutta en saanut selvää minkä väristä oli savu. Ei ainakaan öljy haissut.
- Opcomilla vikakoodit ja siellä oli P1635 Clow device dircuit general error. Oli myös vanha virhe asenttunnistimesta joka ei toistunut (mutta vaihdoin silti varuilta uuden).
- Moniurahihnasta oli puolet kulunut pois ja jokapaikassa sitä mujua.
Mitä tehty:
- Luulin että moniurahihnan muju on aiheuttanut jaon hyppäämisen, joten tarkistin ajoituksen ja se oli kohdallaan. Samalla putsasin mujut jakopäästä ja muualtakin.
- Kampiakselin asentotunnistin uusi, samoin moniurahihna.
- Henkut mitattu ja kaikissa 2-4ohm vastus, eli lienee ok. Kuitenkin Akun jännite ei laske kun ehkä 0.1V maksimissaan jos hehkuttaa= toimiikohan hehnku ollenkaan.
- Johdotukset tsekattu ja ok. Yhdessä ilmanputsarin alla olevassa johdossa oli hieman nirhaumaa joten se korjattu.
- Kokeiltu uutta hehkurelettä. Ei vaikutusta.
- Polttoainesuodatin vaihdettu. Ilmauksen kanssa vaikeuksia koska tässä autossa ei ole pässin kivestä ja polttoaineen siirtopumppu ei lähde päälle kun kytkee virrat.
- Railipaine 30000-45000KPa startatessa joten se lienee ok.
- Polttoaineen siirtopumpun toiminta testattu hyppylangalla ja lähtee päälle=pumppu kunnossa, ohjaus ei toimi.
- Konetilan sulakkeet tarkistettu. Polttoainepumpun rele pitäisi paikantaa, mutta löytämäni kaavio on hieman erilainen joten en voi olla varma mikä on oikea. Muutkin sulakkeet ok.
- Webasto lähtee päälle, ei vaikutusta käynnistykseen.
- Vaihdoin tihkuvan venakopan tiivisteen ja siellä kaikki näytti päälisin puolin olevan ok.
mitäs vielä... onhan toi jo tovin haukotellu muutenkin täydessä tallissa.
Jostain foorumilta luin että jos hehku ei toimi, niin silloin ei välttämättä lähde polttoainepumppu pyörimään. Henkivalo kuitenkin toimii ihan normaalisti, eli sammuu hetken päästä kun virran kytkee.
Kovasti kiitoksia jo etukäteen avusta!