1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Tomba-80
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 444
Liittynyt: 20 Maalis 2008, 17:49

1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Tomba-80 »

Moi!

Suunnittelin tuossa tuollaista puhdistusoperaatiota tuolle astran imusarjalle. Onko tuo vaikea ottaa pöydälle puhdistettavaksi ja mitä tiivisteitä tarvii vaihtaa? Astra on ohjelmoitu 20tkm sitten ja siinä samalla ohjelmoitiin egr pois käytöstä, mittarissa on tällä hetkellä 220tkm. Voin kuvitella kuinka täysi tuo imusarja on tuota nokipaskaa. Kiristysmomentitkin olis jees niin ei tarvi lonkalta vetää kiinni.
Auto on siis Astra H 1.9cdti(DT) cm.07
Opel Kadett D 1.2N Vm.82, Opel Vectra B 2.0 CD Vm.97, Opel Omega MV6 aut. Vm.98, Opel Signum 2.0t Vm.04, Opel Corsa D 1.3cdti(90hv) Vm.08, Opel Vectra 3.2 V6 Stw Vm.04, Opel Astra H 1.9cdti Vm.07, Opel Astra G 2.2 Vm.01, Opel Astra J 1.6T Vm.11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/9/211/82/785/
Tuosta apuja?

Ja itse tekisi mieli kokeilla jotain puhdistus käsittelyä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Tomba-80
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 444
Liittynyt: 20 Maalis 2008, 17:49

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Tomba-80 »

1,2sorsa kirjoitti: 29 Huhti 2018, 21:32 http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/9/211/82/785/
Tuosta apuja?

Ja itse tekisi mieli kokeilla jotain puhdistus käsittelyä
Tuosta linkistä saa jonkun verran osviittaa, eli näin äkkiseltään kun katsoo niin imusarjantiiviste ja läppäkotelontiiviste olis vissiin ainoat tiivisteet mitä kannattaa varata tuohon. Toisaalta muakin kiinnostais tuo puhdistuskäsittely, oon vaan ymmärtänyt ettei oo kovin halpaa.
Opel Kadett D 1.2N Vm.82, Opel Vectra B 2.0 CD Vm.97, Opel Omega MV6 aut. Vm.98, Opel Signum 2.0t Vm.04, Opel Corsa D 1.3cdti(90hv) Vm.08, Opel Vectra 3.2 V6 Stw Vm.04, Opel Astra H 1.9cdti Vm.07, Opel Astra G 2.2 Vm.01, Opel Astra J 1.6T Vm.11
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Tomba-80
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 444
Liittynyt: 20 Maalis 2008, 17:49

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Tomba-80 »

lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
No niin, tämähän menee mielenkiintoiseksi :roll:
Opel Kadett D 1.2N Vm.82, Opel Vectra B 2.0 CD Vm.97, Opel Omega MV6 aut. Vm.98, Opel Signum 2.0t Vm.04, Opel Corsa D 1.3cdti(90hv) Vm.08, Opel Vectra 3.2 V6 Stw Vm.04, Opel Astra H 1.9cdti Vm.07, Opel Astra G 2.2 Vm.01, Opel Astra J 1.6T Vm.11
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ja aina jos hihna irroitetaan tulee se vaihtaa.
Jos esim vaihtoväli 120tkm ja nyt ajettu 30tkm niin laitat vain uuden hihnan ja kiristimen pultin. niin voit ajaa 90tkm vielä jakopäällä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Aabelix kirjoitti: 02 Touko 2018, 15:15
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.
Eipä siinä enää juuri mitään säästä, samalla helppo tarkastaa hihnan kunto ja oikea kireys. En muista onko virallisessa ohjeessa tuosta mainintaa tai oliko siellä kotelossa ruuveille kierteet tuota varten? Jos hihnan vaihto alkaa olla lähellä kannattaa koko hihna kiristimineen ja vesipumppuineen vaihtaa samalla. Taisipa olla että olen joka kerta samalla nuo vaihtanut niin ei ole tullut ajateltua asiaa. Oliko nyt kyseessä Z19DTH kone? Ei nuo kaupalliset moottorityyppi tekstit(cdti) kerro minulle oikein mitään? Oletin että imusarja on vaihdossa kuluneiden läppäakseleiden takia?
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

lauantaijokeri kirjoitti: 02 Touko 2018, 20:10
Aabelix kirjoitti: 02 Touko 2018, 15:15
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.
Eipä siinä enää juuri mitään säästä, samalla helppo tarkastaa hihnan kunto ja oikea kireys. En muista onko virallisessa ohjeessa tuosta mainintaa tai oliko siellä kotelossa ruuveille kierteet tuota varten? Jos hihnan vaihto alkaa olla lähellä kannattaa koko hihna kiristimineen ja vesipumppuineen vaihtaa samalla. Taisipa olla että olen joka kerta samalla nuo vaihtanut niin ei ole tullut ajateltua asiaa. Oliko nyt kyseessä Z19DTH kone? Ei nuo kaupalliset moottorityyppi tekstit(cdti) kerro minulle oikein mitään? Oletin että imusarja on vaihdossa kuluneiden läppäakseleiden takia?
Oli se koneen tyyppi sitten ( 1.9 DTH 150hv ), ( DTL 120hv (harvinainen)) tai ( DT 100hp tai 120hp ), kaikissa on mahdollisuus pumpunpyörä lukita koteloon, ja tieto löytyy ihan virallisista huolto-ohjeista.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Vastaa Viestiin