Sivu 1/1

1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 21:13
Kirjoittaja Tomba-80
Moi!

Suunnittelin tuossa tuollaista puhdistusoperaatiota tuolle astran imusarjalle. Onko tuo vaikea ottaa pöydälle puhdistettavaksi ja mitä tiivisteitä tarvii vaihtaa? Astra on ohjelmoitu 20tkm sitten ja siinä samalla ohjelmoitiin egr pois käytöstä, mittarissa on tällä hetkellä 220tkm. Voin kuvitella kuinka täysi tuo imusarja on tuota nokipaskaa. Kiristysmomentitkin olis jees niin ei tarvi lonkalta vetää kiinni.
Auto on siis Astra H 1.9cdti(DT) cm.07

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 21:32
Kirjoittaja 1,2sorsa
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/9/211/82/785/
Tuosta apuja?

Ja itse tekisi mieli kokeilla jotain puhdistus käsittelyä

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 21:47
Kirjoittaja Tomba-80
1,2sorsa kirjoitti: 29 Huhti 2018, 21:32 http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/9/211/82/785/
Tuosta apuja?

Ja itse tekisi mieli kokeilla jotain puhdistus käsittelyä
Tuosta linkistä saa jonkun verran osviittaa, eli näin äkkiseltään kun katsoo niin imusarjantiiviste ja läppäkotelontiiviste olis vissiin ainoat tiivisteet mitä kannattaa varata tuohon. Toisaalta muakin kiinnostais tuo puhdistuskäsittely, oon vaan ymmärtänyt ettei oo kovin halpaa.

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 22:20
Kirjoittaja lauantaijokeri
Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 22:25
Kirjoittaja Tomba-80
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
No niin, tämähän menee mielenkiintoiseksi :roll:

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 30 Huhti 2018, 06:49
Kirjoittaja 1,2sorsa
Ja aina jos hihna irroitetaan tulee se vaihtaa.
Jos esim vaihtoväli 120tkm ja nyt ajettu 30tkm niin laitat vain uuden hihnan ja kiristimen pultin. niin voit ajaa 90tkm vielä jakopäällä.

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 02 Touko 2018, 15:15
Kirjoittaja Aabelix
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 02 Touko 2018, 20:10
Kirjoittaja lauantaijokeri
Aabelix kirjoitti: 02 Touko 2018, 15:15
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.
Eipä siinä enää juuri mitään säästä, samalla helppo tarkastaa hihnan kunto ja oikea kireys. En muista onko virallisessa ohjeessa tuosta mainintaa tai oliko siellä kotelossa ruuveille kierteet tuota varten? Jos hihnan vaihto alkaa olla lähellä kannattaa koko hihna kiristimineen ja vesipumppuineen vaihtaa samalla. Taisipa olla että olen joka kerta samalla nuo vaihtanut niin ei ole tullut ajateltua asiaa. Oliko nyt kyseessä Z19DTH kone? Ei nuo kaupalliset moottorityyppi tekstit(cdti) kerro minulle oikein mitään? Oletin että imusarja on vaihdossa kuluneiden läppäakseleiden takia?

Re: 1.9cdti(DT) imusarjan irroitus

Lähetetty: 05 Touko 2018, 17:42
Kirjoittaja Aabelix
lauantaijokeri kirjoitti: 02 Touko 2018, 20:10
Aabelix kirjoitti: 02 Touko 2018, 15:15
lauantaijokeri kirjoitti: 29 Huhti 2018, 22:20 Muistaakseni korkeapainepumppu pitää irroittaa että imusarja sopii lähtemään pois paikoiltaan. Tämä meinaa luonnollisesti sitä että myös jakopäänhihna on löysättävä. Imusarjan irroittamiseen tarvitsee myös purkaa sen takaa kaikkea pientä..
Pumpun voi irroittaa hihnaa löysäämättä, vaatii vain kaksi m6 pulttia millä hihnapyörä lukitaan koteloon operaation ajaksi.
Eipä siinä enää juuri mitään säästä, samalla helppo tarkastaa hihnan kunto ja oikea kireys. En muista onko virallisessa ohjeessa tuosta mainintaa tai oliko siellä kotelossa ruuveille kierteet tuota varten? Jos hihnan vaihto alkaa olla lähellä kannattaa koko hihna kiristimineen ja vesipumppuineen vaihtaa samalla. Taisipa olla että olen joka kerta samalla nuo vaihtanut niin ei ole tullut ajateltua asiaa. Oliko nyt kyseessä Z19DTH kone? Ei nuo kaupalliset moottorityyppi tekstit(cdti) kerro minulle oikein mitään? Oletin että imusarja on vaihdossa kuluneiden läppäakseleiden takia?
Oli se koneen tyyppi sitten ( 1.9 DTH 150hv ), ( DTL 120hv (harvinainen)) tai ( DT 100hp tai 120hp ), kaikissa on mahdollisuus pumpunpyörä lukita koteloon, ja tieto löytyy ihan virallisista huolto-ohjeista.