Vivaron nokkahihnaongelma

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
junnu69
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 11:33

Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja junnu69 »

Kuukausi takaperin -04 vuosimallin 1,9 Di Vivaron (250tkm) käyntiääni muuttui yhdellä käynnistyksellä nakuttavaksi tai kiliseväksi. Ohjaamoon ääni oli ehkä hieman pörisevä. Tehoa oli aivan normaalisti. Ensin asiaa tutkittiin itse korvakuulolta. Viikon päästä sain auton korjaamolle, jossa siihen oli vaihdettu nokkahihna viime keväänä. Tunnissa totesivat, ettei asia selviä ilman enempiä purkamisia, johon en uskaltanut antaa lupaa, koska auton rahallinen arvo on jo aika alhainen. Olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei se liity nokkahihnaan tai sen vaihtoon.

Ajan taas salliessa viikonloppuna jatkoimme harjoituksia kotona. Venttiillikopan alta ei mielestäni paljastunut mitään poikkeavaa. Ei silti ettäkö välttämättä sen edes osaisin arvioida. Päätin silti avata nokkahihnakotelon tarkastaakseni kiristyspyörän ja vesi- ja ruiskutuspumpun kunnon. Avattaessa ihmettelin, miksi hihnan ajoitusmerkit tuntuivat olevan noin puoli hammasta pielessä. Ei ollut kiristyspyörässä, eikä pumpuissa vikaa. Kasaamista jouduimme harjoittelemaan pari kertaa, ennenkuin saimme ruiskutuspumpun ajoituksen kohdalleen. Kun se oli oikein näytti kuitenkin siltä että nokka-akseli oli vielä eri asennossa kuin purettaessa. Aioin jo sitäkin korjata, mutta huomasin kuitenkin, että sepä olikin nyt lähempänä vanhoja alkuperäisiä merkkejä. Annoimme siis olla ja kasasimme moottorin koekäyttöön. Yllätys oli suuri kun moottori kävikin todella nätisti.

Varmaankin nokkahihna oli siis hypännyt yhden hampaan pieleen. Miksi näin tapahtui, sitä voisin kysyä teiltä. Maallikosta hihna tuntui sopivan kireältä ennen avaamista. Onko mahdollista arvata hihnan kireys oikein ilman erikoistyökaluja, joita korjauskäsikirja suositteli?

Onkohan mahdollista, että venttiilit eivät ole kärsineet väärästä ajoituksesta. Autolla ajettiin sentään satoja kilometrejä nakuttavana?

Moottoritilan etupelleissä alareunassa on kiinni kaksi anturia. Toinen on ilmeisesti ulkolämpötila-anturi, joka on vasemmalla. Kiinnostaisi tietää mikä anturi on oikealla puolella. Sen johdoista on nimittäin toinen poikki, enkä ole löytänyt paikkaa, jonne kytkeä se.

Ei haittaa helle tai halla, kunhan saan olla Vivaron alla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Se terävä ääni tulee väärästä polttoaineen ajoituksesta.
Hampaan heitto ei sekoita venttiileihin asti.
Olisiko tehty asennusvirhe ja kiristin kääntynyt yli tai kiristetty väärään suuntaan. Ja uusithan jakopään ajoituksen korjauksessa hihnan?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
junnu69
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 11:33

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja junnu69 »

Kiitos tiedosta! Otan tuon hyvänä uutisena.

Nokkahihna jäi vaihtamatta, kun en oikeastaan uskonut vian tuolla korjaantuvan. Täytynee se kuitenkin vaihtaa samalla kun joudun autoon kuitenkin vaihtamaan ohjaustehostimen pumpun. Pitääkö vaihtaa myös kiristin? Ajettu vaihdon jälkeen noin 15 tkm. Ei kai vesipumppua sentään?

Kiitos muuten kaikille tänne kirjoittaville. Olen vuosien kuluessa joutunut etsimään palstalta neuvoa enemmän kuin olisin toivonut.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kiristimen pultti mieluusti.
Nyrkkisääntönä
Aina kun hihna irroitetaan tulee se uusia. Mikäli muita osia ei vaihdeta ajetaan edellisen vaihtovälin mukaisesti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
vivamanTT
'Senator'
'Senator'
Viestit: 610
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 20:18
Paikkakunta: Vihanti

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Avasit oletettavasti kampiakselin hihnapyörän? Käytitkö kampuran hammaspyörän irti? Oon törmännyt pari kertaa vivaron jakopää hommissa, joissa alapyörän kiila on vaurioitunut, ja sen vuoksi ajoitus ollut ~puoli hammasta pielessä... Mystistä noissa on ollut se, että kampuranpultti on silti ollut lujasti kiinni. Eli en syyllistäisi korjaamoa... Hihnavaurion yhteydessähän noissa korkkaa aina nokkapyörästä kiila...
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
junnu69
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 11:33

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja junnu69 »

Moi!
Kiitos tiedosta. Hihnapyörä oli irti, hammaspyörä ei. Tuntui, että hammaspyöräkin pääsi liikkumaan akselin suuntaisesti. Ehkä siitä jotain voi päätellä. Täytyy tarkistaa kiila, kun vaihdan hihnaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vivaron nokkahihnaongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

:peukku:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin