G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt se myrkyn lykkäsi. '98 G Astra, 2.0 diesel.

Vähän tarinaa ensin taustaksi. Auto seisoi puolisen vuotta käyttämättömänä. Välillä käynnisteltiin. Tyypillistä tälle on ollut, että usean viikon sesonnassa talvella imaisee ilmaa. On kuitenkin lähtenyt kaasu pohjassa pitkään starttaamalla ja sitten pelannut hyvin.

Nyt seisoi ulkona tässä kelissä, eli ei edes pakkasta, Akku oli tyhjentynyt täysin, 0,00 V !!! En ole ikinä ennen nähnyt niin tyhjää akkua! Hain Motenetista uuden samanlaisen ja hyrähti, mutta imaisi ilamaa. Kaasu pohjassa käynnistyi hyvin pienellä sahauksella. Ajoin ehkä 20 km. Sammutin ja käynnistin useamman kerran ja kaikki pelasi moitteetta. Sitten alkoivat vaikeudet, tälalista tapahtui:
- vaihdoin öljyt imupumpulla
. suodattimen normaalisti
- uudet öljyt koneeseen, ehkä 4,5 l
- käynnistyi heti normalaisti, ja käyttelin hetken, kiertelin samalla sen koneen päällä olevan muovisuojan paikoilleen ja sammutin
- lisäsin loput öljyt 5 L purkista ja pinta oli hyvä, puolen välin yli.
- keräsin kamppeet ja pudotin konepellin kiinni noin 30 cm korkeudelta

Tämän jälkeen ei käynnisty millään! Ei edes lupaile.

Kun kaasu pohjassa yrittää, kone tärähtelee ja pitää ikävää kolinaa, ilman kasua pyörittää normaalisti, mutta ei vaan käynnisty.

Mikä voisi tulla noin yks kaks?

Pumpun sähköosan kunnostus on tehty Iisalmessa ehkä 40-50tkm sitten ja pelnnut moitteetta sen jälkeen

Joku asentotunnistin (tärinä ja kolina)?
Kampiakseli vai nokka-akseli ja mitä muita näuitä onkaan siellä?
Voisiko se hajota itsekseen?
Voisiko konepellin pudotus hajottaa tunnistimen?

Mitään outoa ei näy, öljyä ei vuoda, kone ei savuta, irrallisia johtoja ei näy. Sulakkeita en löytänyt tarkistaakseni muuta kuin ne isot 60-80 A sulakkeet konehuoneesta. Nekin näyttivät ehjille, en tosin ehtinyt mitata.

Onko kellekään tuttu ongelma? Just kun kehuin keverille, että auto on ollut paras vehje minulla hinta/laatusuhteessaan :worship: Minuutti siitä kone ei edes lupaile käyntiin täysin varoittamatta :banghead:
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja tikola »

Jos ei lupaile, mutta kuulostaa muuten normaalilta, niin sitten

1) Ajonesto mennyt päälle - tästä kai syttyisi joku merkkivalo

2) Polttoaine ei liiku sinne minne pitäisi, eli ruiskutuspuoli hengettömänä

3) Jotain isompaa sylinteriin liittyvää, mutta siitä varmaan olisi joku sivuääni saatu, joten jos nesteet pysyvät paikallaan mitään savua ei tule jne. niin tuskinpa siellä mikään olisi pettänyt konepellin sulkemisessa. Asentotunnistimiin en usko, koska kyllä se voisi jotain lupailla jos vika olisi vain antureissa, eli tuo lupailemattomuus minusta viittaa noihin kahteen ehdottamaani juttuun, mutta tätä en kyllä osaa varmaksi sanoa.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pyörittääkö se starttia, jos on ajonesto? Joissain ei lähde pyörittämään lainkaan. Pitää kaivella toiset avaimet esille ja vaihtaa patterit.

Outoa tosiaan kun kävi ja käynnistyi moitteetta ja sitten sammutuksen jällkeen ei lupailekaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

G astra ainakin pensa koneella pyörittää starttia mutta ei pyöritä polttoainepumppua kun ajonesto päällä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuo pitää kyllä katsoa toisen avaimen kanssa. Valoja on niin paljon mittarissa, kun ei käynnisty, että sinne se ajoneston valokin mahtuu. Ei tosiaan tullut moinen mieleen, kun startti pyöritti.

Onkohan se näissä G-miesten malleissa avaimen patteriin perustuva vai onko siinä joku patterista riippumaton silmukka?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

En ihan ymmärtänyt kysymystä mutta avaimessa on sellainen helposti hukattava siru ajonestolle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

1,2sorsa kirjoitti: 27 Touko 2019, 22:06 En ihan ymmärtänyt kysymystä mutta avaimessa on sellainen helposti hukattava siru ajonestolle
Jep, Ivecon avaimesta löysin sen sirun, mutta en hukannut :)

Kysymys tarkoitti, että tarvitseeko se siru patterista virtaa toimiakseen, mutta tuossahan se vastaus jo tulikin, ettei tarvitse. Nimittäin Harrikoiden ajoenesto on patterista riippuvainen. Lopussa oleva patteri ei enää ohita sitä eikä startti lähde edes pyörittämään. Punainen avain vain vilkkuu mittarissa.

Avain ei ole ollut auki tuossa välissä, eli siru ei ole oikein voinut kadotakaan. Siitä en ole varma, etteikö avain olisi voinut pudota öljynvaihdon kamoja keräillessä, mutta ehjältä se silti näyttää.

Se toinen avain on 10 km päässä toisen auton hanskalokerossa enkä ole ehtinyt sitä vielä hakemaan kokeeksi. Mittarissa vilkkuu niin paljon valoja, etten ole pannut niitä kaikkia merkille. Yritän hakea sen toisen avaimen huomenna ja kokeilla sillä ja katsoa valot paremmin. En ole ajanut tällä autolla itse pariin vuoteen, niin en osaa muistikuvana sanoa, että onko liikaa valoja mittarissa.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Rookeri kirjoitti: 27 Touko 2019, 22:25 Mikään varoitusvalo (kahta poikkeusta lukuunottamatta) ei kuulu vilkkua vaan palaa yhtäjaksoisesti vaikka siellä palaisi kaikki valot. Ainoastaan hehkunvalo vilkkuu jos DPF tukossa ja vikavalo/jakarin kuva vilkkuu käynnistäessä jos ajonesto on päällä.
Kiitos, tuo oli selkeä ohje. Katson asian huomenna ja kommentoin.

Enkä nyt voi sanoa, että vilkkuivat, valoja vaan oli, mutten osaa sanoa varmasti niiden käyttäytymisestä, en kiinnittänyt niin tarkoin huomiota, koska oire yllätti täysin ja oli kiire eteenpäin.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja tikola »

Rookeri kirjoitti: 27 Touko 2019, 22:25 Mikään varoitusvalo (kahta poikkeusta lukuunottamatta) ei kuulu vilkkua vaan palaa yhtäjaksoisesti vaikka siellä palaisi kaikki valot. Ainoastaan hehkunvalo vilkkuu jos DPF tukossa ja vikavalo/jakarin kuva vilkkuu käynnistäessä jos ajonesto on päällä.
Tässä ei varmaan DPF:ää (hiukkassuodatin) ole - 90-luvun lopussa ei vielä oltu niin huolissaan ympäristöstä. SItä en omasta kokemuksesta osaa sanoa mikä valo pitäisi palaa ajonestosta, mutta oire on juuri sellainen mitä minulle on käynyt, silloin kun ajonesto on päällä. Eli kaikki muu paitsi starttaaminen on normaalia :-)

Eli jakarin kuvasta ja sen vilkkumisesta voisi jotain ehkä päätellä, kuten Rookeri totesi.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lisää päivitystä ja ihmetystä. Auto oli ollut paikoillaan 3 vrk akun kenkä irti. Menin autoon samalla avaimella, panin kengän kiinni ja auton käyntiin ihan normaalisti! Mikään ei vilkkunut eikä oireillut ja lähti kuin palmun alta kahvikupillisen jälkeen.

Käyttelin aikansa, sammutin pari kertaa ja käynnnistyi aina täysin sahaamatta heti.

Jätin sen kuitenkin seisomaan siihen vaiston sanelemana ja palasin vajaan parin tunnin kuluttua. Auto lähti normaalisti heti käyntiin. Siirsin sen toiseen paikkaan muutaman metrin ja sammutin. Kokeilin muutaman minuutin kuluttua ja ei lupaustakaan käynnistymisestä! 100% samat oireet, kuin lauantaina.

Nyt katsoin valoja. Kun virran kääntää päälle, kaikki normaalit syttyvät. Kun sen antaa olla hetken päällä, kaikki muut sammuvat, paitsi latauksen ja öljyn valo palavat jatkuvasti. Lisäksi moottorivalo vilahtaa kerran pimeäksi ihan räpsäyksen ja jää sitten palamaan tasaisesti.

Kun alkaa startata, öljyvalo sammuu normaalisti, mutta latausvalo ja moottorivalo palavat tasaisesti koko ajan. Mikään ei vilku eikä sammu enää eikä käynnisty. Jakaria ei näy missään valossa missään vaiheessa.

Matkamittarissa näkyy alussa se Insp huoltovaroituksena, kun en ole ehtinyt nollata öljynvaihdon jälkeen vielä. Sekin häviää kun aloittaa starttauksen ja km-näyttö palaa.

Kyllä tämä vaikuttaa vahvasti ajonestolle. Ja sama tilanne kummallakin avaimella. Ja kummallakin käynnistyi siis alkuillasta.

Pitää kokeilla nyt vuorokauden akun irrotuksen jälkeen. Luulen, että starttaa.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

tikola kirjoitti: 28 Touko 2019, 11:31oire on juuri sellainen mitä minulle on käynyt, silloin kun ajonesto on päällä. Eli kaikki muu paitsi starttaaminen on normaalia :-)
Miten korjasit tilanteen?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja tikola »

Joe Cool kirjoitti: 28 Touko 2019, 23:51
tikola kirjoitti: 28 Touko 2019, 11:31oire on juuri sellainen mitä minulle on käynyt, silloin kun ajonesto on päällä. Eli kaikki muu paitsi starttaaminen on normaalia :-)
Miten korjasit tilanteen?
Minulla se liittyi kadonneeseen avaimeen ja sen koodaamiseen OP-Comilla. Eli toisella avaimella minulla toimi aina ja sitäkautta vika oli vain yhden avaimen (=siru) vika. Nyt jos joku löytää jostain sen minun kadonneen avaimen, niin sillä saa sen vanhan Astrani käyntiin, koska koodasin sinne ECUun vain yhden avaimen lisää poistamatta sitä vanhaa. Lisäksi toisen kerran taistelin hajonneen avainrungon kanssa, jossa siru ei pysyt paikallaan ja sen tapauksen korjasin liimalla.

Sinulla on nyt molemmilla avaimilla onglema, eikä avaimia ole purettu/vaihdettu, joten lähtisin katselemaan virtalukon ympärillä olevaa sirun "lukukehää" ja sen kontakteja tai sitten moottorin ECUa. Siis sillä edellytyksellä, että et näe ongelma-avaimessa mitään fyysistä vikaa, joka olisi aiheuttanut sirun paikan liikahtamisen.

Ajonestohan toimii käsittääkseni seuraavalla tavalla.

1) ECU tietää mitkä sirut autolle kelpaavat, eli ne mitä sinun avainten sisällä on
2) Kun avain pistetään lukkoon virtalukon ympärillä oleva "kehä" jotenkin lukee sen sirun koodin ja välittää sen ECUlle, joka päättää kelpasiko tämä vai ei, jonka jälkeen auto lähtee käyntiin tai ei lähde, joka hoidettaneen polttoaineen syötön katkaisulla ohjelmallisesti.

Itse olen yhteen autoon vaihtanut ECUn ja silloin ostin paketin, jossa oli ECU, lukukehä ja siru. Sitä en tiedä, jos vika on kehässä pitääkö sen olla joku tietty "sirun tuntema" kehä vai kelpaako mikä tahansa kehä. Sinun tapauksessa avaisin siis ensin virtalukon ja katselisin missä kunnossa virtalukon pohja on ja millaisia ovat lukukehän sähköliitokset tms. Jos vika olisi noissa tästä selvittäisiin ehkä kohtuullisen vähällä.

Jos taas vika on rikkinäisessä lukukehässä tai rikkoutuvassa ECUssa, niin sitten probleeman hinta ja vaikeusaste nousee. Yksi vaihtoehto voisi myös olla joku kontakti/maavika, mutta tiedä noista. Sen virtalukon avaamisella minä nyt aloittaisin.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos, pitääpä lukaista noita ja kurkkailla sinne.

Vaihtoehto 2:

Nyt saisi ooppelin halvalla, ajamalla saa kotiin, kunhan ei sammuta matkalla. Sitten voi rauhassa korjailla....

Minulla ei ole tälle autolle mitään käyttöä, joten ei oikein jaksa hirveästi panostaa tuohon vian etsintäänkään. Auto on vaan niin hyväkuntoinen, ettei viitsisi romiksellekaan viedä. Vantaalta löytyisi.
Joe Cool
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 23:05

Re: G Astra toimi hienosti, mutta ei käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt tämä vahvistui lisää. Hommalla on selkeä logiikka. Kun akku oli ollut irti taas yön yli, menin auton luo. Moottorivalo sappui viimeisten joukossa ja auto käynnistyin tä'ysin ongelmitta.

Lyhyen käytön ja sammutuksen jälkeen moottorivalo vilkahti silmänräpäyksen pimeänä ja syttyi uudestaan. Sen jälkeen ei pisaraakaan syöttöä, eli ajonesto päällä.

Hämäävää kun ei avain tms. pala, vaan ainoastaan moottorivalo. Eikä siitäkään voi olla ilman vertaiöeva akokemusta varma, että milloin sen pitää palaa ja milloin sammua. Nyt sen tiedän, pitää sammua jo enne käynnitymistä. Muuten ei käynnisty.

Juttelein yhden kaverin kanssa ja hänellä oli ollut vastaavaa ongelmaa VW Polon virtalukon kanssa. Yllytti tutkimaan sitä ja putsaamaan liitoksia. Voi olla virtalukon pohjakin sökö, jos esto on virtalukon sisällä. Pitää avata ja katsoa vielä sinne rattiputken koteloon.

Onko näissä se esto rakennettuna virtalukkoon, vain irrallinen rinkula?
Vastaa Viestiin