RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja hukka »

Tuohon kulutukseen niin ainakin tollasessa max 5km kauppa reissuissa ei etanolilla kannata ajella siinä sitä menee todella paljon enemmän ainakin tossa a6 4.2 v8 audissa kun ei se kerkee lämmetä muuten samallaisessa pitemmissä ajoissa kulutus 98 15litraa ja e85 18litkaa (eflex fuelin boxi)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

petrisa kirjoitti: 21 Loka 2018, 14:49
?! kirjoitti: 21 Loka 2018, 10:57 Bensalla motarilla 10-12l/100km
Sekaajossa 7.5-10/100km

Ja ihan tosissani
Jotain on ollut pahasti pielessä autossa tai sitten on ajettu moottoritiellä LUJAA :roll: .
Niin...tai sitten tuuninkiauto, jossa seutukunnan suurin ja kaunein (tarkoitan: hirvittävin hökötys) "lintulauta poileri" lisäämässä daunforsea :lol: :lol:
Onpahan ollut sellaiset ilmanvastuskertoimet, ettei ole ennen niillä kulmilla tavattu. Motarilla kulkenut kuin liimattuna tiehen, mutta talla pohjassa ylinopeussakot jääneet haaveeksi :cry: .
Seitsemän samanlaista astraa omistaneena sanoisin kunnossa olevan.
Ja joo,en ole tien tukkona.Reippaassa motarivauhdissa tuommosessa astrassa kierrokset päällle 4krpm niin kyllähän se kulutusta välisinkin nostaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

3 kuukautta ja noin 6600 km ajeltu pelkällä etanolilla.
On ollut kaupunkiajoa koko tankillinen, maantieajoa koko tankillinen ja suurin osa seka-ajoa.

Kulutusta ja käytöstä tarkkaillut;

E85:sta kuluu aikalailla tasan sen 30% enemmän kuin 98-bensaa, mutta silti säästöä on tullut joka tankillisella. Tällä hetkellä ollaan plussalla 100 euroa, eli kapine maksaa itsensä takaisin tätä menoa puolessa vuodessa. Loppuvuodesta, kun bensan hinta oli korkealla, oli oikein ilo tankata 0,6 euroa halvemmalla litrahinnalla :)

Kaupunki- tai matka-ajossa ei ole mitään eroa kulutuksen suhteen, eli vie sen 30 % enemmän ajeli sitten kaupungissa tai maantiellä versus 98-bensa. Ilman lämpötilallakaan ei ole merkitystä asiaan.

Boksi piti vaihtaa kuukausi asennuksen jälkeen, oppiva kylmäkäynnistys ei oppinut mitään jonka johdosta kylmäkäynnistyksessä välillä ilmestyi sytytyskatkoksia ja moottorin vikavaloa ihan jo nollakeleillä jos ei auto ollut tolpassa (ne kuitattiin pois sitten kun moottori oli lämmennyt). No boksi vaihtui ilmaiseksi ja nyt lähtee ongelmitta ilman esilämmitystä ainakin -15 pakkasissa. Kylmemmässä en ole (vielä) kokeillut.

Öljyt ja suodattimen vaihdoin 5000 km ajelun jälkeen, muuta en ole tehnyt. Seuraava vaihto kun 10 tkm tulee täyteen ja sen jälkeen 10 tkm välein.

Moottori tuntuu edelleen pirteältä eikä ole öljyäkään kulunut normaaliin tapaan. Ei sitä aiemminkaan mennyt ajosta riippuen kuin litra / 1000-1500 km, nyt mennyt siis jo 1600 km viime öljynvaihdosta eikä ole öljynpinta laskenut kuin merkkien puoliväliin (tai sitten öljy on korvautunut etanolilla -(z)- )

Eli suosittelen tuota eFlexfuelia edelleen.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

^joutuuko paljonkin sahaamaan ilman esilämmitystä pakkasella?

Mulla myöskin viinalla tuo talviomega ja vaatii pakkasilla 5-10sek starttauksen.Pari pyttyä siellä vähän pötskyttää starttauksen aikana ja sitten kun lähtee tulille käy kaikilla ihan ok heti.Tuo 5-10s. on aika pitkän oloinen aika pyörittää startilla.
Mulla tosin auto yleensä seissyt päiviä,välillä viikonkin.

Plussa keleillä lähtee ihan ihan normaalisti käyntiin.

Ja vielä sen verran kun etanolin säilyvyyttä moititaan niin mullahan oli 2016 keväällä/kesällä tankatut aineet tankissa ja mitään eroa käytökseen ei tullut 2019 tankattuun verrattuna.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Pakkaskeleillä tarvii 2 starttia, joskus kovilla vasta kolmannella lähtee ilman esilämmitystä.

Startit on sellasia nopeita, 1 tai 2 pyöräytystä ja jos ei lähde niin päästän avaimesta irti ja 5 sek päästä uusi samanlainen yritys ja yleensä pärähtää heti kaikilla pytyillä käymään, käynti ei eroa bensasta paitsi etanoli vähän aikaa haisee nenään eikä heti kannata lähteä liikkeelle ettei auto sammu/kyykähdä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tarttee itsekkin kokeilla tuota useamman starttauksen taktiikkaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Mulla omega vaatii ihan jo bensallakin herkästi pari tollasta parin sekunnin starttia jos auto on ollut tolpassa. Tokasta startista kuulee aika selvästi että ecu rikastaa aika roimasti jos ei ensimmäisellä yrityksellä starttaa. Ilman lämmitystä lähtee aina ensimmäisellä.

Oliko mandulalla jossain vaiheessa ongelmia seosten kanssa täyskaasulla isoilla kierroksilla? Oliko siinä kyse suuttimien riittämättömyydestä vai ratkesiko ongelma sen uuden boksin myötä?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Sepi79 kirjoitti: 20 Tammi 2019, 08:57 Mulla omega vaatii ihan jo bensallakin herkästi pari tollasta parin sekunnin starttia jos auto on ollut tolpassa. Tokasta startista kuulee aika selvästi että ecu rikastaa aika roimasti jos ei ensimmäisellä yrityksellä starttaa. Ilman lämmitystä lähtee aina ensimmäisellä.

Oliko mandulalla jossain vaiheessa ongelmia seosten kanssa täyskaasulla isoilla kierroksilla? Oliko siinä kyse suuttimien riittämättömyydestä vai ratkesiko ongelma sen uuden boksin myötä?
Sulla varmaankin lämpiää lämpöanturi jolloin ohjaus ei heti rikasta tarpeeksi.Tekeekö joka kerta vai vaikuttaako lohkiksessa pidetty aika?

Vakio suuttimissa melko harvoin on jätetty yli 30% ylimääräistä tuottoa,pitkään kaasupohjassa ajettaessa on riski mennä laihalle.Toki b.paineella suuttimien tuottoa voi jonkin verran lisätä,joka taas voisi vaikuttaa myös kylmäkäynnistykseen(jos suuttimen tuotto rajoittaa)
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Sepi79 kirjoitti: 20 Tammi 2019, 08:57 Mulla omega vaatii ihan jo bensallakin herkästi pari tollasta parin sekunnin starttia jos auto on ollut tolpassa. Tokasta startista kuulee aika selvästi että ecu rikastaa aika roimasti jos ei ensimmäisellä yrityksellä starttaa. Ilman lämmitystä lähtee aina ensimmäisellä.

Oliko mandulalla jossain vaiheessa ongelmia seosten kanssa täyskaasulla isoilla kierroksilla? Oliko siinä kyse suuttimien riittämättömyydestä vai ratkesiko ongelma sen uuden boksin myötä?
En nyt heti muista muuta "ongelmaa" kuin sen, että suutinten käyttöaste nousi tappiin kun kolmosvaihteella kiihdytti punarajalle asti. Tuota en juurikaan harrasta niin en siitä välitä :)

Uusi boksi tuli vain oppivan kylmäkäynnistyksen oppimattomuuden takia.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

mandula kirjoitti: 20 Tammi 2019, 14:15 Uusi boksi tuli vain oppivan kylmäkäynnistyksen oppimattomuuden takia.
Aivan, joo. Ei mullakaan varsinaisesti tapana ole rajottajalle asti konetta kierrättää mutta haluan kuitenkin että kone sen kestää entiseen malliin myös viinalla.
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

?! kirjoitti: 20 Tammi 2019, 11:38
X25xe koneessa on aika reilun kokoset suuttimet, tais olla bensalla max 65% jos en ihan väärin muista. Nehän on samat suuttimet kun x30xe:ssä. Omat mahdollisesti tulevat viinalla ajelut saa todennäkösesti odotella kevättä, ihan vaan varmuudeksi ettei tarvii pakkasilla kulkea taksilla töistä kotiin kun ei ole tolppaa saatavilla.

Aika harva on ilmeisesti nimenomaan tuon pienemmän kutosen kanssa viinalla ajelua kokeillut muuten kun korkeintaan jotain sekotuksia ja varovaista ajelua. Mun mielestä autolla pitää voida ajaa kaasu pohjassa jos jostain syystä on halu tai tarve.

Mitäs jos tuohon laittaisi vaikka 40% isommat suuttimet ja säädettävän paineensäätimen? Pääseekö opcomilla katselemaan long term ja short term trimmejä tai jotain muuta joka kertois suuttimien aukiolosta? Osaako ecu sytyttää vikavalon jos täyskaasulla menee laihalle vai vahditaanko lambdaa vain closed loopissa?

Kirjotinkin siihen että vain lohkolämppärissä oltuaan käynnistyy vähän heikommin. Johtuu varmasti siitä lämpöanturista kun ei ilman lämmitystä ole mitään ongelmaa kovillakaan pakkasilla ja kun lämmitin on letkussa joka menee lämppärin kennon kautta siihen anturin nurkille. Mulla on auto aina joko 2h tolpassa tai sitten ei ollenkaan, eli en osaa yhtään sanoa vaikuttaako lämmitysaika asiaan.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

?! kirjoitti: 19 Tammi 2019, 22:19 Tarttee itsekkin kokeilla tuota useamman starttauksen taktiikkaa.
Tää ei tuossa omassa versiossa toimi,yksi pidempi startti pelittää.Mulla on ainoa triggeröinti kampuralla ja saattaa olla sen takia ei toimi nuo lyhyet startit,mun mielestä sahauttaa myös lämpösenä n.2sek,eli lähde niin sanotusti "avainta näpäyttämällä"
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Alun perin E85:lle tehty toisen merkkinen 1.8 vapari käynnistyy kylmänä tai lämpimänä ihan yhtä hyvin. Myös lohkolämmityksen jälkeen. Kulutus ei sanottavasti nouse kesästä talveen 10 l/100km menee joka tapauksessa. Ehkä moottoritien kesänopeus huolehtii tasauksesta, kun tällä jo satasen vauhdilla pitkä siivu nostaa kulutusta tuosta arkipyörityksestä, jossa on60% moottoritietä (yli puolet kesällä 120 rajoitettua). Lyhyt välitys, kun 100 km/h on lähes 3100 r/min.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Itse olen ajellut viinalla n.3tkm ahdetulla 2.0 Omegalla,kulutus ollut 20-25l/100km ,yhdellä matka-ajo tankillisella kulutus n13l/100km.
Viime tankillisella oli hämmästyttävän alhainen kulutus normaali ajossa17l/100km joka olis jo ihan ok,pari litraa jos vielä sais tiputettua ni olisin oikein tyytyväinen.

Mulla tosin on kulutus joka vehkeellä suurehko,esim.viime viikolla ajelin 3-ovisella 1.4 -00 Corollalla(148tkm ajettu) n.400km ja keskikulutus 7.6l/100km bensalla.Oon kuullut tarinoita kun vievät 4-5l/100km.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Ei nuo polttoaineen ruiskutuksella varaustetut Corollat minusta ole kuuluisia pienestä kulutuksesta. Mikä moottori ja millaisella ajolla?
Pitäisikö sille koittaa tarjota viinaa? :)
Vastaa Viestiin