RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 835
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 10 Touko 2019, 09:58

Yksi seikka vielä tähän etanoliin ja bensaan liittyen tuohon kulutukseen.
Olen useasti kokeillut, tai se lähti ensin vahingossa, ajaa bensan ja etanolin erilaisella sekoituksella ja huomata kulutuksen muuttuminen.

Ajamalla 4/5-osaa RE85 ja 1/5-osaa 95E10 sekoituksella kulutus tipahtaa pelkään RE85 verrattuna merkittävästi. Tuolla suhteella kulutuksen kasvu pelkään bensaan on vain n. 10%. Näin tankkaamalla pystyy säästämään kuluissa parhaiten. Onhan se toki melkoista värkkäämistä tankata kahta eri ainetta, mutta tulipahan tuokin huomattua ja en ole tässä asiassa ainut, vaan moni muukin on sitten kokeillut ja tullut samaan tulokseen.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 12 Touko 2019, 10:19

Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta ehkä jollain on tarjota mulle toimiva teoria. Jos tankissa on ~20l 98 bensaa ja päälle lorauttaa muutaman desin masinolia niin millä järjellä auto tuntuu ihan huomattavasti pirteämmältä? Siis niin paljon pirteämmältä että tutussa risteyksessä 80 merkille kiihdyttäessä merkin kohdalle saa 10kmh enemmän nopeutta. Ajan risteyksestä joka päivä töihin kolmeen eri vuoroon ja olen havainnut viileämmän kelin parantavan kiihtyvyyttä huomattavasti ja masinolia lisäämällä voi lämpimilläkin keleillä saada saman vaikutuksen. Ei kovin tieteellinen tapa tutkia asiaa mutta kyse ei kuitenkaan ole pelkästä persdynosta ja eron huomasin ensimmäisellä kerralla jopa ihan vaan vahingossa. Lisääkö ecu niin paljon ennakkoa kun etanoliseoksella nakutusraja siirtyy että sen voi huomata vai mistä moinen johtuu?

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 835
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 12 Touko 2019, 10:36

Sepi79 kirjoitti:
12 Touko 2019, 10:19
Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta ehkä jollain on tarjota mulle toimiva teoria. Jos tankissa on ~20l 98 bensaa ja päälle lorauttaa muutaman desin masinolia niin millä järjellä auto tuntuu ihan huomattavasti pirteämmältä? Siis niin paljon pirteämmältä että tutussa risteyksessä 80 merkille kiihdyttäessä merkin kohdalle saa 10kmh enemmän nopeutta. Ajan risteyksestä joka päivä töihin kolmeen eri vuoroon ja olen havainnut viileämmän kelin parantavan kiihtyvyyttä huomattavasti ja masinolia lisäämällä voi lämpimilläkin keleillä saada saman vaikutuksen. Ei kovin tieteellinen tapa tutkia asiaa mutta kyse ei kuitenkaan ole pelkästä persdynosta ja eron huomasin ensimmäisellä kerralla jopa ihan vaan vahingossa. Lisääkö ecu niin paljon ennakkoa kun etanoliseoksella nakutusraja siirtyy että sen voi huomata vai mistä moinen johtuu?

Tuosta ei nyt ilmi että mikä auto on kyseessä. Lähinnä vapari vai ahdettu.

Kuitenkin on juuri niin, kuten arvelitkin, että etanolin lisääminen mahdollistaa suuremman sytytys ennakon. Lisäksi ahdetussa ahtoa tai ilmamassaa voidaan myös lisätä. Tuo määrä "muutama desi" kuulostaa vain kyllä melko vähäiseltä 20 litran bensan seassa, jotta sillä olisi havaittavaa vaikutusta tässä ko. asiassa. Ehkäpä se on usean asian yhteisvaikutus; sytytys ennakko, etanoli sitoo bensan seassa olevan veden itseensä (tätäkin tapahtunee kun tankissa vähän polttoainetta).
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 12 Touko 2019, 12:14

petrisa kirjoitti:
12 Touko 2019, 10:36
Sepi79 kirjoitti:
12 Touko 2019, 10:19
Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen mutta ehkä jollain on tarjota mulle toimiva teoria. Jos tankissa on ~20l 98 bensaa ja päälle lorauttaa muutaman desin masinolia niin millä järjellä auto tuntuu ihan huomattavasti pirteämmältä? Siis niin paljon pirteämmältä että tutussa risteyksessä 80 merkille kiihdyttäessä merkin kohdalle saa 10kmh enemmän nopeutta. Ajan risteyksestä joka päivä töihin kolmeen eri vuoroon ja olen havainnut viileämmän kelin parantavan kiihtyvyyttä huomattavasti ja masinolia lisäämällä voi lämpimilläkin keleillä saada saman vaikutuksen. Ei kovin tieteellinen tapa tutkia asiaa mutta kyse ei kuitenkaan ole pelkästä persdynosta ja eron huomasin ensimmäisellä kerralla jopa ihan vaan vahingossa. Lisääkö ecu niin paljon ennakkoa kun etanoliseoksella nakutusraja siirtyy että sen voi huomata vai mistä moinen johtuu?

Tuosta ei nyt ilmi että mikä auto on kyseessä. Lähinnä vapari vai ahdettu.

Kuitenkin on juuri niin, kuten arvelitkin, että etanolin lisääminen mahdollistaa suuremman sytytys ennakon. Lisäksi ahdetussa ahtoa tai ilmamassaa voidaan myös lisätä. Tuo määrä "muutama desi" kuulostaa vain kyllä melko vähäiseltä 20 litran bensan seassa, jotta sillä olisi havaittavaa vaikutusta tässä ko. asiassa. Ehkäpä se on usean asian yhteisvaikutus; sytytys ennakko, etanoli sitoo bensan seassa olevan veden itseensä (tätäkin tapahtunee kun tankissa vähän polttoainetta).
Jätin sen aiemmasta viestistä pois ihan vaan siksi että saisin va
stauksen joka ei ole sidonnainen moottoriin, merkkiin tai malliin. Kyseessä on siis omegan x25xe. Tuo etanolin pieni määrä vähän myös ihmetyttää kun eihän se ole kun prosentin luokkaa mutta sen vaikutukset on ihan selvästi havaittavissa. Voishan sinne varmaan joskus lorauttaa ihan e85:sta vähän reilummalla sekotussuhteella ja kokeilla miten vaikuttaa. Jotenkin mulla on vaan sellanen kutina että se pieni määrä saattaa olla jopa avain tähän muutokseen. Etanolia on siis sen verran että ennakko kasvaa mutta niin vähän ettei se häiritse sen isommin bensan käyttäytymistä. Tai jotain. Siis tavallaan sama kun ajais bensalla mutta isommilla ennakoilla.

Avatar
Jarno
OCF Member
OCF Member
Viestit: 8388
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jarno » 12 Touko 2019, 14:50

Enemmän siinä 98:ssa on valmiina seassa etanolia.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Ascona-B /R6 - Corsa-C GSi

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 172
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 12 Touko 2019, 15:18

Jarno kirjoitti:
12 Touko 2019, 14:50
Enemmän siinä 98:ssa on valmiina seassa etanolia.
No sehän siinä se isoin ihmetyksen aihe onkin kun vaikutus on selvä mutta syytä sille vaikutukselle ei varsinaisesti ole :hammer:

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 606
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 16 Touko 2019, 22:12

Jos E85:n energiasisältö per litra on 30% pienempi kuin bensan ja kulutus samalla teholla on 1/0,7 = 1,43 eli 43% enemmän, niin E85 kannattavuusraja käyttäjälle on tuo 30% bensaa halvempi hinta. Jos kulutus on tuota pienempi niin saadaan hyötysuhdehyötyä.

E85-polttoaineen kulutus on noin 28 % suurempi verrattuna tavalliseen bensiiniin (mitattu VTT). Tämä on huomioitu säästölaskurissa.https://eflexfuel.fi/saastolaskuri

E85:llä tehontuottoa ja hyötysuhdetta voi parantaa puristusta lisäämällä ja sytytysennakkoa kasvattamalla. E85 viritysprojekti https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
Ajamalla 4/5-osaa RE85 ja 1/5-osaa 95E10 sekoituksella kulutus tipahtaa pelkään RE85 verrattuna merkittävästi. Tuolla suhteella kulutuksen kasvu pelkään bensaan on vain n. 10%.
Jotta tuo olis linjassa VTT mittauksen kanssa, niin kulutuksen kasvu olis 15%. Onko E85 olemassa talvilaatua, jossa olis yli 15% bensaa?

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 519
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula » 16 Touko 2019, 23:37

Kulutus (samalla teholla?) on itsellä ollut hyvinkin tarkkaan 28-30% enemmän kuin bensalla kesät talvet. Mitattu siis vain täysillä E85-tankillisilla ja verrattu auton ajotietokoneen keskikulutukseen joka todettu pitävän paikkansa kun vielä pelkällä bensalla ajelin.

Tällä hetkellä etanolianturi näyttää, että polttoaineessa on etanolipitoisuus 75%. Ajettu 2 täyttä tankkia pelkällä E85:llä. Alimmillaan pelkkää E85 tankattuna etanolipitoisuus ollut muistaakseni 65% talvella ja kesällä korkeimmillaan 79% luokkaa. Ei siis ikinä tuota 85%. Anturin toleranssia en tiedä. V-power98 näytti 7% etanolipitoisuutta joskus.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3601
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! » 17 Touko 2019, 05:11

Jartsa kirjoitti:
06 Touko 2019, 22:16
juu jämerästi rupee vectrassa löytymään vetoja lisää kilsan parin ajolla kun vaihdat bensasta etanoliin... :thumbsup:
Juu,ennakkoa kestää enempi viinalla,mutta minkälainen tehokäyrä muuten on bensa vs re85?

Laskeeeko huipputehon kierrokset minkäverran vakio ahtimella?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Crown 24v

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 835
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 17 Touko 2019, 09:52

ovc2z22yh kirjoitti:
16 Touko 2019, 22:12
Jos E85:n energiasisältö per litra on 30% pienempi kuin bensan ja kulutus samalla teholla on 1/0,7 = 1,43 eli 43% enemmän, niin E85 kannattavuusraja käyttäjälle on tuo 30% bensaa halvempi hinta. Jos kulutus on tuota pienempi niin saadaan hyötysuhdehyötyä.
Kun energiasisältö E85:ssa on 30% pienempi, niin sitä kuluu vastaavissa olosuhteissa; 1 + 0,3x1 = 1,3 eli 30% enemmän. Tämä teoriassa.
Siinä on muitakin muuttujia, jotka vaikuttavat käytännössä polttoaineen hyötysuhteeseen käytetyssä moottorissa. Kuitenkin se on yleisesti hyvin lähellä tuota lukemaa ja sitä voitanee käyttää laskelmissa eri moottoreista riippumatta.

Tuossa edellä laskettiin väärin etanolin kulutuslisä. Siinä laskettiin se asia niinpäin, että bensan energia sisältö on 30% pienempi kuin etanolin. Ja sehän ei mene niin. Tämähän on klassinen matematiikan prosentti laskutehtävä, jossa ensin tuotteen hintaa korotetaan 30% ja sitten alennetaan 30%. Vastauksessa ei päädytä alkuperäiseen hintaa ennen hinnankorotusta.

Tästä moottorin hyötysuhteesta seuraa se, että vain vähäinen määrä bensan lisäämistä e85 sekaan vähentää kulutusta enemmän kuin mitä se energiasisällön mukaan pitäisi teoriassa olla. Moottoritekniikan ammattilainen ja softaguru John Carlson (JC) tätä kerran selitti, kun tuota kyseistä asiaa tuolla Saabfoorumilla ihmeteltiin.

Asemilta tankattavan E85 polttoaineen etanolipitoisuus vaihtelee. Välillä etanolin osuus on lähellä 85 ja toisinaan selvästi alle. Omassa autossani en näe noita prosentteja mutta tiedän sen kulutuksen vaihtelusta samoilla ajoilla. Ero kulutuksissa on joskus jopa yli puoli litraa sadalla.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 606
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 17 Touko 2019, 18:44

petrisa kirjoitti:
17 Touko 2019, 09:52
Kun energiasisältö E85:ssa on 30% pienempi, niin sitä kuluu vastaavissa olosuhteissa; 1 + 0,3x1 = 1,3 eli 30% enemmän. Tämä teoriassa.
Ihanko totta :o Entä "Jos E85:n energiasisältö per litra on 30% pienempi kuin bensan E10", niin kuinka paljon enemmän E85 pitää kulua verrattuna
E10, jotta saataisiin sama energiamäärä?
Tuossa edellä laskettiin väärin etanolin kulutuslisä. Siinä laskettiin se asia niinpäin, että bensan energia sisältö on 30% pienempi kuin etanolin. Ja sehän ei mene niin. Tämähän on klassinen matematiikan prosentti laskutehtävä, jossa ensin tuotteen hintaa korotetaan 30% ja sitten alennetaan 30%. Vastauksessa ei päädytä alkuperäiseen hintaa ennen hinnankorotusta.
Höpö, höpö. Tarkista ensin tulokset ja esitä sitten mahdolliset virheet SELKEÄSTI.
Tästä moottorin hyötysuhteesta seuraa se, että vain vähäinen määrä bensan lisäämistä e85 sekaan vähentää kulutusta enemmän kuin mitä se energiasisällön mukaan pitäisi teoriassa olla. Moottoritekniikan ammattilainen ja softaguru John Carlson (JC) tätä kerran selitti, kun tuota kyseistä asiaa tuolla Saabfoorumilla ihmeteltiin.
simsalabim
Asemilta tankattavan E85 polttoaineen etanolipitoisuus vaihtelee. Välillä etanolin osuus on lähellä 85 ja toisinaan selvästi alle. Omassa autossani en näe noita prosentteja mutta tiedän sen kulutuksen vaihtelusta samoilla ajoilla. Ero kulutuksissa on joskus jopa yli puoli litraa sadalla.
Sepä se. Mitä pienempi kulutusero E10:iin ja isompi hintaero sen parempi.

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 606
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 17 Touko 2019, 18:53

mandula kirjoitti:
16 Touko 2019, 23:37
Kulutus (samalla teholla?) on itsellä ollut hyvinkin tarkkaan 28-30% enemmän kuin bensalla kesät talvet. Mitattu siis vain täysillä E85-tankillisilla ja verrattu auton ajotietokoneen keskikulutukseen joka todettu pitävän paikkansa kun vielä pelkällä bensalla ajelin.

Tällä hetkellä etanolianturi näyttää, että polttoaineessa on etanolipitoisuus 75%. Ajettu 2 täyttä tankkia pelkällä E85:llä. Alimmillaan pelkkää E85 tankattuna etanolipitoisuus ollut muistaakseni 65% talvella ja kesällä korkeimmillaan 79% luokkaa. Ei siis ikinä tuota 85%. Anturin toleranssia en tiedä. V-power98 näytti 7% etanolipitoisuutta joskus.
Eli kulutus on samoissa kuin VTT mittaus. Fiksu kulutusvertailu sulla ajotietokoneelta. 30%:n kulutuslisän 0-säästöraja on (1 - 1/1,3) * 100 = 23%:n hintaero E10:iin ja onhan se etanoli kotimaista.

Johdonmukaisia tuloksia, joiden perusteella voi vaikka ennustaa kulutusta. Talvilaatu kompensoi sopivasti talvikulutusta.
Tuolla vaparin E85 testailua https://eflexfuel.fi/Content/pdf/e85-va ... inille.pdf

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 835
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 17 Touko 2019, 21:31

ovc2z22yh kirjoitti:
17 Touko 2019, 18:44
petrisa kirjoitti:
17 Touko 2019, 09:52
Kun energiasisältö E85:ssa on 30% pienempi, niin sitä kuluu vastaavissa olosuhteissa; 1 + 0,3x1 = 1,3 eli 30% enemmän. Tämä teoriassa.
Ihanko totta :o Entä "Jos E85:n energiasisältö per litra on 30% pienempi kuin bensan E10", niin kuinka paljon enemmän E85 pitää kulua verrattuna
E10, jotta saataisiin sama energiamäärä?
Tuossa edellä laskettiin väärin etanolin kulutuslisä. Siinä laskettiin se asia niinpäin, että bensan energia sisältö on 30% pienempi kuin etanolin. Ja sehän ei mene niin. Tämähän on klassinen matematiikan prosentti laskutehtävä, jossa ensin tuotteen hintaa korotetaan 30% ja sitten alennetaan 30%. Vastauksessa ei päädytä alkuperäiseen hintaa ennen hinnankorotusta.
Höpö, höpö. Tarkista ensin tulokset ja esitä sitten mahdolliset virheet SELKEÄSTI.
Tästä moottorin hyötysuhteesta seuraa se, että vain vähäinen määrä bensan lisäämistä e85 sekaan vähentää kulutusta enemmän kuin mitä se energiasisällön mukaan pitäisi teoriassa olla. Moottoritekniikan ammattilainen ja softaguru John Carlson (JC) tätä kerran selitti, kun tuota kyseistä asiaa tuolla Saabfoorumilla ihmeteltiin.
simsalabim
Asemilta tankattavan E85 polttoaineen etanolipitoisuus vaihtelee. Välillä etanolin osuus on lähellä 85 ja toisinaan selvästi alle. Omassa autossani en näe noita prosentteja mutta tiedän sen kulutuksen vaihtelusta samoilla ajoilla. Ero kulutuksissa on joskus jopa yli puoli litraa sadalla.
Sepä se. Mitä pienempi kulutusero E10:iin ja isompi hintaero sen parempi.

Niin...höpö höpö :hammer:

Siihen en tarkoittanut puuttua miten paljon missäkin polttoaineessa on energiaa tiettyä tilavuutta kohtia ja niiden eroja prosentteina. Vain kulutuksien ero on se mitä tarkoitin. Se käytännössä merkitsee.

Etanolia kuluu bensaan verrattuna 30% enemmän ja tietääkseni se on verrattu siihen 95E10:iin. Ero 98E5 bensaan on niin marginaalinen, ettei sillä ole käytännössä merkitystä. Eli jos autoni kuluttaa tietyllä ajonopeudella 95E10 bensaa 7 litraa 100km kohti niin samassa tilanteessa E85 etanolia kuluu (7 + 7x0,3) litraa = 9,1 litraa. Ja tämä on fakta. Se on myös käytännössä näin. Olen ajanut samalla autolla vuodesta 2008 lähtien ja 2012 eteenpäin etanolikonvertoituna joten jonkin verran on myös käytännön kokemusta niin bensan kuin etanolin kulutuksestakin.

Kannattaa opetella prosenttilaskut.
Olkoon tuotteen hinta vaikka 100€.
Hintaa nostetaan 30%, joten uusi hinta on 100 + 100x0,3 = 130€.
Tämän jälkeen tuotteen hintaa alennetaan 30%, joten alennuksen jälkeen hinta on 130 - 130x0,3 = 91€.
Hinta ei ole sama kuin alunperin.

Kun oli laskettu etanolin kulutuksen kasvu kaavalla 1/0,7 = 1,43 ja saatu kulutuksen kasvuksi 43% verrattuna bensaan on homma mennyt metsään. Tuossa on laskettu asia niinpäin, että bensan kulutus on laskettu 30% pienemmäksi kuin etanolin. Ja se johtaa väärään lopputulokseen.
Palataan tuohon aikaisempaan esimerkkiini. Siinä auto kulutti bensaa 7 litraa ja etanolia 30% enemmän eli 9,1 litraa. Nyt lasketaan samaa asiaa niinpäin, että paljonko vähemmän kuluu bensaa prosentteina.
(9,1 - 7)/9,1 = 0,23 eli 23% vähemmän.

Näin se menee. Tuota kulutuksien eroa eri aineiden kesken muuttaa jonkin verran eri olosuhteet: kylmäkäynnistykset ja sitä seuraavat kilometrit, raskas kaasujalka ja voimakkaat kiihdytykset jne. Lämpimällä koneella ja tasaisella ajolla ero on se mikä todettu: etanolia kuluu 30% enemmän.
Olennaista taloudellisella kannattavuus puolella on, mikä on näiden polttoaineiden yleinen hintataso ja aineiden välinen ero. Se ei ole ollut viime aikoina enää niin suosiollinen etanolille kuin vuosia sitten.
On erittäin helppo tehdä exel taulukko, johon syötetään bensan ja etanolin hinta ja auton kulutus. Etanolille laitetaan 1,3 kertainen kulutus. Siitä sitten vain vertailemaan miten kustannukset menee kulloinkin vallitsevilla hinnoilla. Arvatenkin olen itse sellaisen tehnyt.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 606
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 18 Touko 2019, 20:26

Eipä tuo kovin SELKEÄÄ ollut, mutta väännetään rautalankaa vielä kerran.
Kun oli laskettu etanolin kulutuksen kasvu kaavalla 1/0,7 = 1,43 ja saatu kulutuksen kasvuksi 43% verrattuna bensaan on homma mennyt metsään.
E85:n (85% etanoli) lämpöarvo on n.30% pienempi kuin E10 per litra. Samalla hyötysuhteella E85:n kulutus on ((1/0,7)-1)*100 = 43% suurempi kuin E10:n.
E85 = 0,7*E10
(1/0,7)*E85 = E10
1,43*E85 = E10

Säästö, kun E85:n kulutus on 1,3 kertainen E10 kulutuksella k per 100km ja e85, e10 hinnoilla.
S = (e10 - 1,3*e85)*k/100km
jos e85 = e10/1,3 = 0,77*e10 => S = 0 eli ei säästöä 24% pienemmällä hintaerolla (e10:stä laskettuna).

Minä vähän oion noissa esityksissä, kun en ole enää peruskoululainen, mutta tulokset ovat tarkastettuja ja oikeita :D

Lämpöarvojen ero bensa vs. e85 on 40%, mutta käytännössä hyötysuhde paranee etanolikäytössä (etenkin turbomoottorissa, kun sytytysennakkoa
voidaan kuormituksessa lisätä) sen verran että kulutusnousu on 30-40% haarukassa. Lyhyessä pätkäajossa kylmällä moottorilla etanoli ei kannata,
kaikissa muissa tilanteissa kannattaa kunhan litrahinnassa on vähintään 40% eroa etanolin hyväksi. Hyötysuhteen parantuminen johtuu ihan termodynamiikasta,
jcarlson https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 9&start=15

Ottomoottorissa (ilman muutoksia) E85:n parempi termodynaaminen hyötysuhde alentaa kokemusperäisesti kulutuksen keskimäärin vain n.28-30% E10:tä isommaksi. E85:n (85%-0% etanoli) kannattavuusraja 28-30% kulutuksen kasvulla on 22-23% hintaerolla.

E85 toimii termodynaamisesti tehokkaammin E10 bensalle suunnitellussa moottorissakin, jolloin E85:n kulutus on suhteellisesti pienempi mitä sen lämpöarvo edellyttäisi. Etanolille suunniteltu moottori voi kuluttaa jopa vähemmän kuin bensamoottori.

E85 promoters and the Society of Automotive Engineers contend that automotive manufacturers currently fail to equal the fuel consumption of gasoline because they fail to take advantages of characteristics which are superior in ethanol-based fuel blends.

Because energy content does not factor certain latent or specific heat values, nor combustion pressure, so looking at heat alone in the combustion equation does not determine efficiency or work according to the laws of thermodynamics.

Ethanol advocates also state that it is a mistake to base ethanol engine design on gasoline engine design, and that ethanol engines should be based on diesel engine design parameters instead.
https://en.wikipedia.org/wiki/E85

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 835
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 19 Touko 2019, 10:30

Ymmärrän nyt tuon tavan, jolla @ovc2z22yh esität asian. Käsitin tosiaan niin, että esitit laskun siten että bensaa kuluu 30% vähemmän kuin etanolia. Pahoittelut väärästä tulkinnasta.
Mutta ... et sinäkään ymmärtänyt tai halua sitä tunnustaa mitä minä selitin tai esitin laskuissani. En ole "peruskoululainen" minäkään. Asia tuli nyt varmaan kuitenkin kaikin puolin selväksi: toinen laskee/esittää polttoaineiden fysikaalisista ominaisuuksista ja toinen käytönnön kulutuksista. Ja ne eivät mene ihan yksiin, kuten on huomattu.

Minä itse käytän aina laskuissani tuota 30% kulutuslisää RE85:lle, kun se sitä melko hyvin käytännössä on (ja ne olivat niissä laskuissa). Polttoaineiden hyötysuhteet tai muut lämpöarvot ovat tässä kulutuksien laskennassa minulle sivuseikka. Siinä se siten olisikin jo tärkeämpi ja muutenkin moottorin toiminta eri aineilla, kun tankissa on jotain sekoitusta bensasta ja etanolista.

Tähän jo oikeastaan tuolla aiemmin viittasin, kun kerroin miten kulutus tipahtaa sekoittamalla RE85:n sekaan vain vähän bensaa. Siinähän mainitsin, että 95E10 bensaa 1/5- osa ja RE85 4/5- osaa saa kulutuksen kasvun pelkkään bensaan olemaan ajossa vain n. 10%. Tämäkin on käytännössä testattu useat kerrat. Vain laskemalla pelkän etanolin kulutuslisällä ja siitä sitten suhteella tuohon sekoitukseen pitäsi kulutuslisä olla selvästi korkeampi. Tällä asialla jo oikeastaan viittasin siihen, ettei etanolin ja bensan kulutuksien prosenttuaalinen ero ole ihan niin helppo asia laskea teoriassa. Tuo käytännön ero puhtaasti 95E10 ja RE85 aineilla on se selkeämpi asia. Tai, ainakin pitäisi olla, n.30%. Kauas se ei siitä heitä.

Palatakseni vielä noihin taloudellisiin suoraan euromääräisiin hyötyihin.
Oletetaan hinnoiksi
95E10, 1,547
RE85, 1,082
Oletetaan auton keskikulutukseksi 9l/100km
Noilla tiedoilla etanolilla ajaminen säästää polttoainekuluissa 1,26€/100km, kun kulutuslisä on 30%.

Jos molempien aineiden hinta laskee saman verran esim. 15c/l, säästö on 1,67€. Näissä lukemissa olltiin joitakin aikoja sitten.
Mikäli hinnat nousevat molemmat 15c/l, niin säästö on enää 0,86€.

Myös auton kulutus tietenkin vaikuttaa.
Noilla alkuperäisillä (melko hyvin tämän hetken hintoja täälläpäin) auton keskikulutuksen ollessa vaikka 11l/100km bensalla, säästö etanolilla on tietenkin kasvanut ja on 1,54€/100km. Vastaavasti kulutuksen laskiessa säästökin kutistuu.

Joten.... eiköhän me @ovc2z22yh kanssa ole päästy yhteisymmärrykseen tässä RE85 asiassa :lol: .
Laatimalla exel taulukko laskennan voi helposti muuttaa auton kulutusta, polttoaineiden hintaa ja tarvittaessa myös etanolin kulutuslisää juuri kulloiselle tilanteelle sopivaksi. Näin saa selville mitä etanolilla ajo rahallisesti tuo säästöä. Muut seikat sitten eri juttu.

ps. aina saa toisenlaisia tai ainakin siltä näyttäviä tuloksia etanolilla ajamisesta, jos laskee säästön prosentteina tai vieläpä vertailuhintana bensaan.
No, sitäkin voi taulokkolaskennassa pyörittää.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Vastaa Viestiin