RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5290
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa » 03 Loka 2019, 22:20

Tomppa kirjoitti:
01 Loka 2019, 14:16
Tomppa kirjoitti:
30 Elo 2019, 18:15
Onko kellään tiedossa joku henkilö tai yritys joka mun Insignian saisi softattua käymään E85:lla?

Opel Insignia Sedan 2.0T (A20NHT) 162kw 4x4 Manuaali -09
Ei kellään yhtään mitään tietoa? :o
vaikka vndyno vaasassa jcarlsson softalla mutta on sitten sen jälkee pelkkä viina kone. toki inkkua on saanut alunperin ns biopowerina mutta vaatii sitten hiukan kaikenlaista jos haluaa bensa/viina softan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line & Zafira B 1.8

Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 616
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii » 06 Tammi 2020, 22:58

Näin saat vanhasta autostasi ekologisen 300 eurolla – Suomalainen tekniikka muuttaa autoja vihreämmiksi

Suomalainen tekniikka muuttaa vanhoja autoja vihreämmiksi ja bioetanolikulkuisiksi meillä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

E85-bioetanolipolttoaine tai korkeaseosetanoli on enintään 85 prosenttia etyylialkoholia ja vähintään 15 prosenttia bensiiniä sisältävä polttoaine.

Koska sen valmistamisen hiilijalanjälki on jopa 80 prosenttia bensiiniä pienempi ja koska sen käytöstä muodostuu vähemmän hiilidioksidipäästöjä, on se käypä tapa vähentää liikenteen päästöjä.

StepOne Tech on vienyt toimintaansa myös ulkomaille. Nyt jo 80 prosenttia laitteista menee vientiin, tärkeimpänä kohdemaana Ranska.

Siellä biopolttoainevero on niin pieni, että kuluttaja säästää laitteiston avulla merkittäviä summia.

Tänä vuonna yritys tavoittelee nelinkertaista myynnin kasvua, laajentumista Yhdysvaltoihin, sekä moottoripyöriin soveltuvan laitteiston kehittämistä.

Yhtiöllä on jo amerikkalaisia sijoittajia, jotka näkevät laitteiston ja tekniikan potentiaalin maan rajusti saastuttavien V8-moottoreiden päästöjen suitsinnassa.

Yrityksellä on jo valmiina seuraavaksi markkinoille tulevat kalliimmat laiteversiot, joiden lisäominaisuuksilla kuluttaja voi itse säätää polttoainekarttaa, eli toisin sanoen ”lastuttaa” autoonsa lisää tehoa.

Harhaluuloja vasten E85- ja RE85-etanolipolttoaineet käynnistyvät myös kylmänä, eivätkä haurastuta moottorien kumi- tai silikoniletkuja.

Sytytystulppia ei tarvitse vaihtaa, ja säteily- lohko- tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin toimii edelleen. Öljynvaihtoväli etanolikäyttöisessä autossa on syytä pitää 10 000–15 000 kilometrin haarukassa.

E85-polttoaine palaa puhtaammin kuin bensiini, mutta ei sellaisenaan sovellu polttoainekäyttöiseen autoon ilman muutamaa piirilevyä ja johdon pätkää.

Polttoaine koostuu lähinnä etanolista, alkoholista siis. Suomessa sitä tuotetaan esimerkiksi sahanpuruista, joten polttoaineen hiilijalanjälki on noin 80 prosenttia bensiiniä pienempi.

Se on noin 104-oktaanista, eli soveltuu ja vastaa suoritusarvoltaan kilpa-autopolttoaineita.

Moni kilpuri käykin nykyään E85:lla, sillä se on kisabensaa edullisempaa, ja sitä saa tankattua Suomessakin noin 150:ltä huoltoasemalta.


:thumbsup:

Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2046
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Iro » 07 Tammi 2020, 22:00

"Harhaluuloja vasten E85- ja RE85-etanolipolttoaineet käynnistyvät myös kylmänä, eivätkä haurastuta moottorien kumi- tai silikoniletkuja."
Kylmäkäynnistyksen ongelmattomuudesta voi yrittää keskustella vaimoni kanssa... :banghead:
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3789
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! » 08 Tammi 2020, 11:02

^Kyllä kait noi tehtaan alkuperäiset etanoliautot on hierottu hyvin kohdalleen,samaa ei voi sanoa jälkiasennus jutuista
Kadett C 16V
Omega A 24V
Crown 24v

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 939
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 08 Tammi 2020, 15:15

Tuossa jutussahan on virheellistä tietoa. Pääosin kuitenkin kunnossa.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 616
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii » 12 Tammi 2020, 02:48

Olisit nyt toki kertonut, mitä virheitä..

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 939
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 12 Tammi 2020, 10:28

Obelixii kirjoitti:
12 Tammi 2020, 02:48
Olisit nyt toki kertonut, mitä virheitä..
Jutussa mainitaan, ettei sytytystulppia tarvitse vaihtaa. Se ei aina pidä paikkaansa.
Mikäli autossa on platinatulpat, siis bensakäytössä, niin ne eivät sovellu RE85 käyttöön. Pitää vaihtaa kuparitulppiin. Tämä koskee ainakin ahdettuja malleja, mutta mahdollisesti myös vapareita.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 939
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 12 Tammi 2020, 12:38

Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.

Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...

Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2046
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Iro » 12 Tammi 2020, 15:10

Tässä on laajasti testailtu tulppia: https://www.gencoupe.com/threads/huge-s ... vy.184066/
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ

Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 616
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii » 13 Tammi 2020, 23:40

petrisa kirjoitti:
12 Tammi 2020, 12:38
Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.

Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...

Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
Ihan kiva, jos löytyisi jotain lähdettä asialle.. :)

Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 616
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii » 13 Tammi 2020, 23:59

Iro kirjoitti:
12 Tammi 2020, 15:10
Tässä on laajasti testailtu tulppia: https://www.gencoupe.com/threads/huge-s ... vy.184066/
Mielenkiintoista, kiitos. 8)

petrisa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 939
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa » 14 Tammi 2020, 11:15

Obelixii kirjoitti:
13 Tammi 2020, 23:40
petrisa kirjoitti:
12 Tammi 2020, 12:38
Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.

Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...

Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
Ihan kiva, jos löytyisi jotain lähdettä asialle.. :)
Kysy Saabfoorumilla vaikuttavalta John Carlsonilta asiasta tarkemmin. Näin hän on ko. palstalla kertonut, mutta varmaan kertoo myös yksityiskohtaisemmin asiasta. Hän on moottorialan ekpertti ja tekee softia niin bensa, etanoli kuin diesel koneisiin. Myös täällä palstalla vaikuttavilla useilla Z20NET koneisissa Opeleissa on hänen softansa. Ja näissä koneissa alkuperäiset platinatulpat vaihdetaan aina biopoweroinnin yhteydessä kuparitulppiin. En usko että tämä toimenpide koskisi vain tätä konetyyppiä vaan on ihan yleinen.
Vikakoodinlukua Launch X431 + OpCom: vikakoodi@gmail.com

Vastaa Viestiin