mitä eroja 20x--moottoreissa

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

mitä eroja 20x--moottoreissa

Viesti Kirjoittaja veleho »

mitä oleelisia eroja on seuraavissa koneissa; 20xe , c20xe ,x20xev ,20let ,20ne jne. tarkoitan kansien eroa ,venttiilin koko , venttiilikulmia , kanavanmuotoja (virtaukset),alakerta kaikissa sama ?
sprinttimoottori suunnitteilla joten alkuperäiset pakosarja ,imusarja ,nokat ja muut saasteettomuushärvelit vaihdetaan äreempiin eli peruskoneesta tietoa kiitos :o :P
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

20xe ja c20xe 156/150hp samoja koneita, mutta toisessa C tarkoittaa kattia. 20let 204hp "sama" moottori mutta turbolla. Parhaat vaihtoehdot noista kaikista moottoreista.
Vaparinakin saa 2.0litrasena todella kunnioitettavat teholukemat. Kuuleman mukaan vakio kannella 200hp :o

x20xev 138hp? ecotec saa varmasti voimaa, mutta valmiit osat voivat olla enemmän katselussa ja kalliita. Ja ei kyllä muutenkaan yleisesti suomessa viritetty.

20ne 115hp eli oohoocee. 8v ihan hyvä perus moottori. Saa vaparinakin ihan kivasti,

Periaatteessa kaikki nämä moottorit perustuvat samaan lohkoon tiettyjä eroja lukuun ottamatta.

Ja että saadaan varmasti kinastelua aikaan niin cih 2.4l on myös hyvä vaihto ehto :wink:
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

sprinttiin järkevä lähtokohta on varmastikkin XE.
Jos vain löytyy hyvän ja kestävän kannen.

XEV:ssä on kanavat samantapaiset kuin XE:ssä, mutta pakokanavassa on ärsyttävä mokkula...Myös venttiilikulmat ovat erillaiset pikkuisen jyrkemmät.
Alakerrassa on erillaiset männät, kanget ja kampiakseli.
Lohkossa erona paineventtiili.
Kuva
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja veleho »

Ja että saadaan varmasti kinastelua aikaan niin cih 2.4l on myös hyvä vaihto ehto :wink:[/quote]

maamoottori :lol: :lol:
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja veleho »

löytyykö kellään kokemusta kilpakäytössä 20xe:stä ?
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

veleho kirjoitti:löytyykö kellään kokemusta kilpakäytössä 20xe:stä ?
Tuolta xe:n viritys-topicista löydettynä:

Moottorinohjauksena on Hestec
Nokat Cat Camsin mallia 4600864
SBD:n venttiilit (imu 34mm, pako vakio)
TWM-läppärungot 48mm
Imusarja omaa tekoa
Pakosarja Martelius
Kansi omaa tekoa
Wisecon männät
Teräskanget
Kovat nostajat
Cat Camsin venttiilinjouset jne.

Tuolla kokoonpanolla oli penkitetty muistaakseni +250hv.
Kovimmillaan taitaa ratapuolella löytyä 2-litran alakerralla vähän yli 300hv:n xe:stä rakennettuja moottoreita. Niiden kokoonpanoista en tiedä mitään mutta n-ryhmän moottoreistakin on lähemmäksi 230hv:ta mitattu.
Xe on melko kestävä moottori ja poikkeuksellisen vääntävä sekä laajalla vetoalueella toimiva verrattuna muiden valmistajien vastaavan tyyppisiin moottoreihin. Moottori on myös suhteellisen kevyt, vain kaksi kiloa painavampi kuin opelin 2-litrainen ohc . Xe on myös suhteellisen helppo huollettava ja osia löytyy helposti.

Alakerta on jo vakiona hyvä sisältäen takotavaraa ja ilmeisen hyvin tasapainossakin mitä nyt huhuja ja joitakin puntarointejakin olen seuraillut.
Vakiona kansikin virtaa hyvin eli jotain 210-220 paikkeilla ja kovin suurta hieromista ei vaadi että virtaa 250hv. 280 taitaa olla jonkin sortin raja mistä ei ilmeisesti helpolla enää mennä yli virtauksissa ja tuokin vaatii jo todella osaavan tekijän koska tuossa ei kovin paljon voi kanavia ja venttiileitä suurentaakkaan.

Vakiona kierroskestävyys on hyvä, omaakin nokkia ja softaa lukuunottamatta vakiota kierrätin joskus vaihdemisseissä rajoittimeen joka oli 8500 rpm:ssa eikä mitään vaurioita tullut missään vaiheessa. Eniten pelotti aina noissa tilanteissa nuo hydaulipaininkupit jotka ei ilmeisesti pitäisi kestää moista.

Huonoja puolia ei tule juuri muita mieleen kuin joissakin kolben valmistamissa kansissa esiintyvä öljykanavan halkeaminen mutta niissäkin se sotkee onneksi öljyt jäähdytysnesteen tilaan eikä toisinpäin.
Todennäköisesti väärässä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

omega16T kirjoitti: Niiden kokoonpanoista en tiedä mitään mutta n-ryhmän moottoreistakin on lähemmäksi 230hv:ta mitattu.
Xe on melko kestävä moottori ja poikkeuksellisen vääntävä sekä laajalla vetoalueella toimiva verrattuna muiden valmistajien vastaavan tyyppisiin moottoreihin.
Minkälaisin vermein ollaan päästy n-ryhmäläisistä yli 200 hv.

225 hv jäi saavuttamatta a-ryhmäläisestä, jonka piti olla ihan laatumoottori ns. hyvillä taustoilla.

Kaikki mitä yli 180 hv n-ryhmäläisestä saadaan on pirun hyvin. Ettei vain liian hyvin n- ryhmäläiseen.

(C)20XE on alhaalta ylös vääntävä moottori, joka on erittäin kilpailukykyinen 2-litraisissa.

j.h

220 hv n-ryhmäläisessä Astrassa olisi Type-R Hondan TAPPAJA, sillä Astra on niin kevyt vrt Hondaa.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

jpisteh kirjoitti:
omega16T kirjoitti: Niiden kokoonpanoista en tiedä mitään mutta n-ryhmän moottoreistakin on lähemmäksi 230hv:ta mitattu.
Xe on melko kestävä moottori ja poikkeuksellisen vääntävä sekä laajalla vetoalueella toimiva verrattuna muiden valmistajien vastaavan tyyppisiin moottoreihin.
Minkälaisin vermein ollaan päästy n-ryhmäläisistä yli 200 hv.

225 hv jäi saavuttamatta a-ryhmäläisestä, jonka piti olla ihan laatumoottori ns. hyvillä taustoilla.

Kaikki mitä yli 180 hv n-ryhmäläisestä saadaan on pirun hyvin. Ettei vain liian hyvin n- ryhmäläiseen.

(C)20XE on alhaalta ylös vääntävä moottori, joka on erittäin kilpailukykyinen 2-litraisissa.

j.h

220 hv n-ryhmäläisessä Astrassa olisi Type-R Hondan TAPPAJA, sillä Astra on niin kevyt vrt Hondaa.
Ripatin Pekka(tai vaihtoehtoisesti Antti) ajoi aiemmin mielestäni ännäläistä astraa ennen siirtymistään äffäläiseen ja siitä on mitattu 227hv. Moottori oli V-P Kuuranteen tekemä. Tuon ryhmän voit varmistaa jostakin rallifoorumeilta koska itse en noista rallipuolen jutuista niin perillä ole ja siten en myöskään varmaksi mene väittämään. Ännäläiseksi mulle on sitä kyseistä astraa kuitenkin aina puhuttu ja sen ainakin tiedän varmasti että siinä oli se isompireikäinen vakio imusarja. Sitä en kyllä tiedä pitääkö a-ryhmäläisessäkin se säilyttää, ännäläisessä ainakin pitää.

Tuosta isompireikäisestä vakio imusarjasta sain äskettäin tietää sen verran että se virtaa ihan yhtä hyvin kuin nuo viripajojen myymät tarvike imusarjatkin. Tuttu kaveri oli noita virtauspenkissä vertaillut keskenään.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

C20XE:llä ajetaan kilpaa vielä tänä päivänäkin MM-tasolla, niin ei se nyt ihan paska peruskonstruktio voi olla... (FIA WTCC-sarjassa Chevrolet ja Lada luottavat tuohon vanhaan Opelin koneeseen) ja on moisella (300 hv vaparina) pidetty 0-100 km/h ennätystäkin aikoinaan hallussa Caterham JPE:llä ja listasta tulisi aika pitkä jos luettelisi missä kaikissa sarjoissa ko. moottorilla on ajettu kilpaa eri maissa.

Kyllähän se noista se kilpamoottorin aihio numero yksi varmaan olisi.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja veleho »

ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
onko lohkoissa tai jossakin merkkejä josta xe:n tunnistaa ettei tule ostettua vahingossa jotakin ekotooppikonetta
:o :D
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

Viesti Kirjoittaja veleho »

Tuosta isompireikäisestä vakio imusarjasta sain äskettäin tietää sen verran että se virtaa ihan yhtä hyvin kuin nuo viripajojen myymät tarvike imusarjatkin.

löytysköhän isoreikäisestä imusarjasta kuvaa ja tietoa missä koneissa se majailee ?
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

veleho kirjoitti:ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
onko lohkoissa tai jossakin merkkejä josta xe:n tunnistaa ettei tule ostettua vahingossa jotakin ekotooppikonetta
:o :D
Jos on suora kansi niin silloin ekotykki Ja sitten jos on L-kansi ja lukee ekotekki niin se on kuitenkin C20XE/LET kone. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ulppakansi
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

jos siinä vakiona on 150hp niin silloinhan se on (C)20xe.

Pakosarjan puolella. Kytkin kopan vieressä lukee moottorin malli eli
(c)20xe ja liuta muita numeroita joilla ei ole väliä
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

omega16T kirjoitti: Ripatin Pekka(tai vaihtoehtoisesti Antti) ajoi aiemmin mielestäni ännäläistä astraa ennen siirtymistään äffäläiseen ja siitä on mitattu 227hv. Moottori oli V-P Kuuranteen tekemä.
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -18175.pdf

Tuolta sivu 26 eteenpäin löytyy n-ryhmäläiseen luvalliset jutut, jos niillä joku saa C20XE moottorista yli 180 hv, niin se on kova juttu. Jos puhutaan +200 niin se on HUIMA JUTTU jne.

1996...2001 välillä pääsin seuraamaan aika läheltä kolmen erimerkkisen n-ryhmäläisen rakentelua ja penkityksiä.

Myöskin näin penkissä ainakin 5 eri n-ryhmäläistä Astraa. Silloin mentiin 165...175 hv tuntumassa, joukossa oli muutama SM-mitaliautokin.

j.h

Nopeasti netistä googletusta...
Ripatti Pekka
2004 F Starlet
2005 F Astra
2007 F Astra

Siis Astra on tainnut olla kokoajan F-ryhmäläinen, johon 227 hv on varmaankin aika normiteho F-ryhmäläiseen. Jos omalla imusarjalla, niin kyseessä on aika hyväkin teho.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

veleho kirjoitti:ja sen pitää olla L-mallinen" tulpansuoja "siinä venttiilikopassa ? minulle kun tarjottiin 150 hp gsi-moottoria jossa suora suoja....se ei sitte kai ole oikeanlainen kone ?
onko lohkoissa tai jossakin merkkejä josta xe:n tunnistaa ettei tule ostettua vahingossa jotakin ekotooppikonetta
:o :D
Jos siinä ei ole L:n muotoista tulppakantta, vaan suora, niin silloin se ei ole 150 hv C20XE vaan myyjä ei joko tiedä mitä on tarjoamassa tai sitten yrittää huijata. Kyllä se L:n muotoinen tulppakansi pitäisi olla ihan riittävä indikaattori. On se kansi leveämpikin. Ja toki siellä lohkossa kytkinkopan päässä lukee stanssattuna siihen lohkon laipan reunaan myös se C20XE jos se sellainen on.

Esimerkiksi Astra GSi:ssä on ollut C20XE:n lisäksi myös suoralla tulppakannella varustettuja uutena reilusti halvempia X20XEV-moottoreita jossa on ihan eri kansi, eli se on se Ecotec-kone. Ei sekään nyt välttämättä huono ole, kyllähän siihen perustuu vielä uudetkin OPC-Astran 240 hv koneetkin, mutta se on eri kone.

Sillä ei ole väliä mitä siinä tulppakannessa lukee, siinä voi lukea Opel DOHC 16V, Ecotec tai pelkkä Opel ja se voi olla vakiona punainen tai musta (tai jonkun jälkeenpäin maalaama/kiillottama), muoto ratkaisee.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin