mitä eroja 20x--moottoreissa

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Taku_85 kirjoitti:
Teuwo kirjoitti:Korjataan Typo: Siis C20XE-LN on se jossa voi lukea ecotec päällä vaikka se onkin ihan aito asia.
eiks tuossa C20XE-LN:ssä tullu juurikin aikaisemmin mainitsemani suorasytytys ja konehuoneesta muuttu esim. männät takosta valuks eli siitä tuli ekotecin ensiversio vaikka olikin XE jonka jälkeen kaikki uudet moottoprit vm-96 alkaen olikin jo ekotykkejä... saa korjata mut tälläi miulle on tää iskostunu takaraivoon...
Vaikka jossain XE:ssä olisi männät muovailuvahaa ja erilliset puolat joka pytyssä, niin ei se silti muutu miksikään "ecotecin ensiversioksi" kun ei sellaista olekaan. (niin tai tietenkin C20XEV on se ecotecin ensiversio, mutta se on samanlainen kuin X20XEV ja eri kone kuin C20XE, myös 2.8-versio, vain eri päästöluokkaan luokiteltu, tiedä sitten missä se sillä koodilla on, 1994 se tuli käyttöön).

Suorasytkä tuli XE:hen jo 1993 tai oliko jo 1992 ja niissä koneissa oli ihan punaiset tulppakannet eikä mitään ecotec-tekstejäkään. C20XE M2.8:ksi niitä yleensä on tituleerattu suorasytkän sisältävän Motronicin version mukaan. Näköjään tuolla SBD:llä kutsuvat low noise-versioksi, muttei se mikään virallinen koodi ole.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Suorasytkä tuli jo '92 mutta se M2.8 ei suinkaan ole XE-LN.

XE-LN on tehty vain 93/94 englannin markkinoille viimeisiin Vauxhall Cavalier Sri'hin.
Oikea eroittava tekijä on normaaliin suorasytkä XE'hen nähden erikokoiset laakerit.
Lohko on siis erilainen kuin normo M2.8 suorasytty XE'ssä.

Englannin GM / Vauxhall halusi hikittää BRCC sarjassa XE moottorilla mahdollisimman pitkään joten ihan viimeiseen tuotantoerään tumpattiin tulppakansi jossa lukee "Ecotech".
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Onhan niitä Ecotec-tulppakansia ollut C20LET:eissäkin ihan Suomimalleissakin... Turbo-Vectrassa nyt ainakin niitä oli 1994. Ja kun se XE ei jäänyt tuolloin edes pois valikoimista, paitsi siellä Englannissa. Suomessakin sitä oli saatavana Astra GSi:hin vielä 1997. Ja kilpaahan niillä ajetaan vieläkin mm. WTCC:ssä... :) jopa kahdenmerkkisissä autoissa, joista kumpikaan tosin ei ole Opel eikä Vauxhall.

Sinänsä kun tuossa pihassa seisoo Cavalier SRi 16V:n Opel-versio, eli Vectra GT 16V M2.8-koneella, niin tuntuisi oudolta jos niissä olisi erilaiset koneet, toisaalta viimeisissä Opelin Vectra GT:issä ja Sporteissa ei olekaan XE:tä ollenkaan, vaan XEV Ecotec-pannut ja ne viimeiset XE:t niihin laitettiin keväällä 1994.

Se Ecotec-tulppakansi XE:issä ja LET:eissä oli vain markkinointiosaston touhuja käsittääkseni, että voitiin mainostaa että "kaikissa Opeleissa on Ecotec-moottorit", koska tuo Ecotec ei ole mikään moottoriperheen nimi eikä viittaa oikeasti mihinkään tekniseen ratkaisuun edes, kunhan vain on markkinointinimi monille 1990- ja 2000-luvun GM:n moottoreille joilla ei ole mitään tekemistä keskenään edes välttämättä. Chevyssä lukee tulppakannessa Chevolet, sitä en tiedä mitä Ladan pellin alla lukee, onko siellä Opel, Vauxhall, Ecotec vai blanko vai lukeeko peräti Lada. Netistä löytyi joku kuva ja blanko musta oli...

Se ECOTEC kirjoitetaan muuten noin, ei Ecotech tai Ekotek tai muilla tavoilla, tuo vaikuttaa olevan erittäin yleinen kirjoitusvirhe myös ulkomaisilla foorumeilla... vähän kuin Porsche minkä moni kirjoittaa Porsche tai Opel Rekordin moni kirjoittaa c:llä...

Tarkoitetaankohan tuolla BRCC:llä tuossa BTCC-sarjaa missä Cavalierilla ajettiin kilpaa, tosin niillä Swindonin rakentamilla BTCC-C20XE:illä ei tosiaankaan ole juuri tekemistä katukoneiden kanssa... kansikin on toisinpäin koneen päällä eli imusarja edessä ja pakosarja takana.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Veikkaan että BRCC'llä tarkoitetaan BRC Challengea, siis semmoista about suomalaisia b-junnuja vastaavaa noususarjaa varsinaiseen rallisarjaan.

Koska en ole pätevä Brittiläisten kansallisten kilpasarjojen katsastajaksi missään mielessä en ymmärrä miten teksti venttiilikopan päällä auttaisi luokittamaan jotain mutta toisaalta jos SBD ukko, joka lähinnä elättää itsensä kauppaamalla ralliäijille kamaa, niin esittää niin kaipa sillä on jonkinlaista uskottavuutta asian tiimoilta.

En tosiaan kykene epäämättömästi todentamaan mahdollisia GM näennäisesti maalaisjärjen vastaisia aivotuksia suuntaan tai toiseen.
Vrt. V-8 Omega sekoilut.
Thevpp
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 20 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: city of oulu.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thevpp »

jpisteh kirjoitti:
omega16T kirjoitti: Jos se olisi ollutkin äffään tehty niin en olisi maininnut mitään noista tehoista koska ei tuo 227hv ole välttämättä edes mainitsemisen arvoinen äffäläisestä koska siinä saa muuttaakkin melko vapaasti.
omega16T kirjoitti:
Jos pikku N-ryhmän Astrasta joku esittelee teholapun 227 hv ja ajaa sillä kisan rallia. Niin minä maksan heti "proteststa" vaadittavan maksun. Sen verta paljon kiinnostaa, miten n-ryhmäläisestä saa 227 hv (jos peli laiton, niin silloinhan kulut menee laittoman auton omistajalle ;-)).

j.h

F-ryhmä joka on aika vapaa rakentelulle, niin siellä pyörii tehot 210...250 hv välillä (vetomiesten kanssa ajatuksia vaihtanut)
Minä tuun kimppaan tuohon protestiin, miten joku voi edes väittää että vaihdon hestecin ja pakoputken niin teho nousi 51%...
Tdi 200+
Astra Rf
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Marras 2005, 12:32
Paikkakunta: Helessinki

Viesti Kirjoittaja Astra Rf »

182 heppaa (st motors) on ollu tehokkain n ryhmän astra minkä tiedän (auto millä K.Katajamäki voitti mestaruuden)
Puheet edes 190hv n ryhmän astrasta ovat 100% potaskaa!
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Oottekos tyhmiä vai lukihäiriöisiä :roll: ?

omega16T kirjoitti: Tuon ryhmän voit varmistaa jostakin rallifoorumeilta koska itse en noista rallipuolen jutuista niin perillä ole ja siten en myöskään varmaksi mene väittämään.
Yllä oleva teksti löytyy siitä samasta kirjoituksesta kuin maininta noista 227 hv:n tehoistakin.
Todennäköisesti väärässä.
AK91i
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Joulu 2008, 18:14

Re: mitä eroja 20x--moottoreissa

Viesti Kirjoittaja AK91i »

Iha näi offtopicina myykäähä mulle joku c20xe kone sopuhintaan..
tarkotus ois tehä lopputyönä joku kone ni ei tarviais olla ees missää hyväs kunnos.
Ei se järvi soutamalla kulu..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re:

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

omega16T kirjoitti:Oottekos tyhmiä vai lukihäiriöisiä :roll: ?

omega16T kirjoitti: Tuon ryhmän voit varmistaa jostakin rallifoorumeilta koska itse en noista rallipuolen jutuista niin perillä ole ja siten en myöskään varmaksi mene väittämään.
Yllä oleva teksti löytyy siitä samasta kirjoituksesta kuin maininta noista 227 hv:n tehoistakin.
'

Kun lukee noi aikaisemmat viestit... Niin kukin itse voi miettiä kuka on tyhmä ja kuka on lukihäiriöinen.

j.h

Viisaat kirjoittelee 227 hv n-ryhmän Astrasta :worship: :worship: :worship: :worship:
veleho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 14:52
Paikkakunta: piippola

Re: mitä eroja 20x--moottoreissa

Viesti Kirjoittaja veleho »

vuosi vierähti ja päädyin moottorivalinnassa muuhun kuin ooppeliin mutta tavoitteet on samat, sprinttiautoon kone on tulossa ja nyt täytyy siihen löytää vaihelaatikko joita on yleisesti tarjolla, ja sen pitää kestääkin.....miten ooppelin etuvetolaatikot, onko ne minkälaisia? tottahan sen täytyy olla sellainen johon löytyy lukko ja tiuhat välitykset joltain tunnetulta myyjältä....käy kalliiksi teettää vaihteisto uniikkikappaleena, Astraa käytetään rallipiireissä, minkälaisia laatikoita niisssä on?
Vastaa Viestiin