X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

taitaa se tyhjäkäyntimoottori sielä takkuilla
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Nuo käyntiongelmat ja sammumiset alkoivat kyllä miltei heti sen uuden kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen. Tyhjäkäyntimoottorikin on sama kuin edellisessä kotelossa eikä se siinä ollessaan temppuillut...
Kuva
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Tossa nyt 64 milliseksi kairattu kaasuläppäkotelo.

Lisää kuvia löytyy linkin takaa: http://www.saunalahti.fi/~jukka24/Opel/kaasulappa/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Toistaiseksi Opeliton mies

A4 Avant quattro B9
Cayman S 987
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Tuli tässä mieleen, varsinkin kun noita JukeNin kuvia katseli, että vakionahan tuo kaasuläppä ei täyskaasulla aukene täysin pystysuoraan asentoon. Sen enempiä miettimättä, viilasin hiukan sitä kotelon vastakappaletta (mikä näkyy tämän kuvan vasemmassa alareunassa) niin, että se kaasuläppä menee täysin pystysuoraan asentoon täyskaasulla. Nyt ajattelin, ettei vaan kaasuläpän asentotunnistin ja / tai ECU ole mennyt jollain tavoin sekasin siitä, että läppä avautuukin enemmän. En ihan oikein varmaksi tiedä millä periaattella tuo kaasuläpän asentotunnistin (potentiometri) toimii, mutta onkohan nyt mahdollista että tuon vakion täysavautuman jälkeen arvot muuttuisivat jotenkin jotenkin negatiivisiksi tms. ?
Kuva
Avatar
villeke
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 29 Syys 2007, 22:04
Paikkakunta: p-savo

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja villeke »

jeppe jääkarhu kirjoitti:En ihan oikein varmaksi tiedä millä periaattella tuo kaasuläpän asentotunnistin (potentiometri) toimii, mutta onkohan nyt mahdollista että tuon vakion täysavautuman jälkeen arvot muuttuisivat jotenkin jotenkin negatiivisiksi tms. ?
ECUssa A/D muuntimen "asteikon" ylittyessä sen pitäs käyttää kyllä "viimeistä arvoa" eikä mitään negativista tai muuta kummaa. Muunninhan varmaan mittaa potikalta jännitettä esim 0-5 V välillä. Tosin voi kai mittauspiirin toisinkin toteuttaa mutta ei senkään pitäis vaikuttaa.
M-B 190D 2.5
Opel kadett C
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

katkeaako bensansyöttö moottorijarrutuksessa,helppo katsoa ajotietokoneesta,ja kyllähän sen pakoputkesta kuulee jos ei katkea.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa (ja eikös se ruiskuissa muutenkin näin mene). Tuppas vaan tuolla muokatulla kotelolla olevan aika harvassa nuo moottorijarrutukset, ei meinannu millään saada moottorijarrutusta ellei heittäny reilusti pienempää pykälää / ajanut jyrkempää mäkeä alas / ajanut kovempia nopeuksia...

Tosiaan, sen virheen ainakin tuon muokatun kotelon kanssa tein, että otin sitä tavaraa pois kaasuläpän alapuolelta. Normaalilla ajolla, moottorin käytös oli aika suoraan sanottuna helvetillistä ja voin vaan kuvitella ajamista ruuhkassa sellaisella kotelolla :no:

Eli jos joku tuollaista koteloa muokkaa, niin ei kannata kaasuläpän alapuolelta jyrsiä tai hioa tavaraa pois :wink:
Kuva
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

joo katto ny yleismittarilla meneekö se kaasuläpän-asennontunnistin kiinni.

vaikka sitä olisi kuinka kairattu ylä ja alapuolelta niin kyllä se pitäs mennä moottorijarrutukselle ihan normaalisti kun läppä on kiinni/tunnistin 0-asennossa.tai sitten se on väärässä asennossa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus

Viesti Kirjoittaja smppa »

jeppe jääkarhu kirjoitti: Miinukset:
- kaasua saa todella hellästi painella ja siltikin meno tuntuu nykivältä, vähän sellaiselta on / off -meiningiltä
Eilen muistui mieleen, että olihan meilläkin vähän tuollaista ongelmaa aluksi. Ilmeisti ECU kuitenkin sopeutui, koska oireet loppuivat vähän ajan kuluttua.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Kysymystä pukkaa, eli mitenkä tuo kotelo nyt pitää muokata että noita tyhjäkäynti ongelmia ei tule, vai tuleeko niitä joka tapauksessa? Juken sanoi tuolla aikaisemmin, että läpän alapuolelta ei kannata jyrsiä tavaraa pois, mutta eikös jeppe juuri tehnyt sen? Olisiko tämä vaikuttanut siihen tyhjäkäyntiin? Kuinkas v..tumainen ajettava tuosta nyt sitten niinkuin käytännössä tulee tuossa tyhjäkäynnin tuntumassa, jos tuon kotelon muokkaa? Ei kyllä kiinnosta yhtään ajaa sellaisella japanilais-tyylisellä autolla, että 2000 kiekkaa ennenku pystyy hallittemaan auton siirtelyä.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
:J:J
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1443
Liittynyt: 12 Loka 2007, 18:16
Paikkakunta: K-Uusimaa

Re: X20XEV vakion kaasuläppäkotelon muokkaus | kotelo on kiinni!

Viesti Kirjoittaja :J:J »

pamautetaas vanha aihe sen verran framille, vaikkei nyt muokkaukseen sinällään liity. Muttet kuinkas paljon toi läppä saa "kusta" läpi. Omassa siis täysin vakiokuntoisessa läpässä kun on rakoa joku puoli milliä kotelon sisäseinämään kun läppä on tietenkin kiinni. Normi pierburg-toleranssia?
saminiki
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Marras 2009, 09:02

Re:

Viesti Kirjoittaja saminiki »

jeppe jääkarhu kirjoitti:Noniin, kaasuläppäkotelo alkaa olla jäähdytysnestekierron ratkaisua vaille valmis.
Kaasuläpän akselin sai kohtuullisen ohueksi ilman että tarvitsee pelätä sen katkeamista. Läpän normaalien ruuvien tilalle laitoin senkkikantaiset ruuvit, jotka vielä hioin akselin kanssa samaan muotoon.


Mitä tuolle kaasuläpän lämmitykselle keksisi? Kattelin hiukan, että toinen noista kaasuläppäkotelolle tulevista jäähdytysnesteletkuista tulee / menee sylinterikanteen ja toinen katoaa jonnekin imusarjan alle. Tuon vuoksi tulin siihen tulokseen, ettei nestekiertoa varmaan kannatakaan toteuttaa siten, että lämpimille keleille katkaisisi kaasuläppäkotelolle tulevan nestekierron kokonaan. Täytyy varmaan jonkinlainen ohitus tehdä tuohon...eli joku kolmitieventtiili, millä saisi ohjattua talvisin nesteen kiertämään kaasuläppäkotelon kautta ja kesäisin ohittamaan kaasuläppäkotelon...
Käyppä jossain putkiliikkeessä. Sielt hommaat jonku letkuliittimin varustetun palloventtiilin. Tai toinen on et pyydät rakentamaan "ballofix" venttiilistä letkuliittimin varustetun! :yes:
Vastaa Viestiin