Kannen hitsaaminen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
tl79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 121
Liittynyt: 19 Loka 2006, 10:14
Paikkakunta: haapajärvi

Kannen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja tl79 »

Vinkkejä alumiinikannen hitsaamisesta tänne, onko jollain gurulla omakohtaista kokemusta asiasta. Millä menetelmällä, tigillä, migillä vai peräti puikolla noita hitsataan. Vetääkö kansi kovin banaanille hitsatessa ja miten se mahdollisesti estetään. Tallissa lojuu yksi ylimääräinen kansi jota pitäisi vähän parannella, palotilojen muotoilua yms.
kadett e:llä jo vuodesta 2002
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Kannen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

tl79 kirjoitti:Vinkkejä alumiinikannen hitsaamisesta tänne, onko jollain gurulla omakohtaista kokemusta asiasta. Millä menetelmällä, tigillä, migillä vai peräti puikolla noita hitsataan. Vetääkö kansi kovin banaanille hitsatessa ja miten se mahdollisesti estetään. Tallissa lojuu yksi ylimääräinen kansi jota pitäisi vähän parannella, palotilojen muotoilua yms.
Kannen hitsaus on AMMATTILAISEN HOMMIA, joten varmaankin kannattaa viedä se ammattilaiselle (jos lähtiessä on hitsausmenetelmäkin hakusassa).

Jos kuitenkin TIG ja lämpökäsittelyt ensiksi ja jälkeen uunissa.

j.h
tl79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 121
Liittynyt: 19 Loka 2006, 10:14
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja tl79 »

HÖPÖ HÖPÖ!! itse kun tekee niin tulee lähes täydellistä jälkeä. Mistä luulet että ne ammattilaiset tälle pallolle ilmestyy, kuustako?. Kiirehän tuolla hommalla ei ole kunhan kevääksi valmistuu, ja siinä ei kenenkään elämä mene pilalle vaikka yksi ooppelin kansi muuttuisikin romuraudaksi.
kadett e:llä jo vuodesta 2002
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

alumiini ei taida helpolla raudaksi muuttua :D . Vie nyt ainakin se itse hitsattu kansi tasoplaaniin sen operaation jälkeen.
hote
OCF Member 2015
Viestit: 2166
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 22:15

Viesti Kirjoittaja hote »

motorsport kirjoitti:alumiini ei taida helpolla raudaksi muuttua :D . Vie nyt ainakin se itse hitsattu kansi tasoplaaniin sen operaation jälkeen.


kunpa auton kansi oiski puhdasta alumiinia, oisin jo rikas -(z)- mies :D
JuhMal
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 18 Elo 2007, 20:02
Paikkakunta: Kokemäki

Kannen hitsaus

Viesti Kirjoittaja JuhMal »

Itse kokeilin hitsata alumiinipuikolla ja siitä ei sitten tullut yhtään mitään. Heitettiin erikoismiehelle ja täytteli ilmeisesti tigillä. Jotkut kuulemma käyttävät lisäaineena samanlaisesta kannesta irroitettua materiaalia. Alumiini on ilmesesti sen verran huokoista ainetta joten rasva ja muu skeida nousee pintaan. Ja jos imukanavaa tarvii täyttää, niin suosittelen kemiallisia aineita. Meillä on pikku OHC kisakäytössä jossa imukanava nostettiin ylöspäin niin että yläreunoihin tuli rei`ät vesitilan puolelle. Ostin ainetta kaverilta joka teki enemmänkin kansia ja oli käyttänyt ainetta usesti ilman ongelmia. :lol:
JuhaT
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 184
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere, Finland

Viesti Kirjoittaja JuhaT »

TIGillä vaan, tosin kannattaa ensin kaasutoholla lämmittää kansi kun on niin iso kappale, ei tarvi sitten TIGillä tsupattaa kuumaksi niin kauaa.

Langaksi vaikkapa AlSi5, sitä paksumpi keppi mitä enemmän haluaa täyttää.

Sitten vaan harjoitteleen ja harjoitteleen, kyllä se alkaa sitten sujua. Tosin on niitäkin joilta ei ala...
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

tl79 kirjoitti:HÖPÖ HÖPÖ!! itse kun tekee niin tulee lähes täydellistä jälkeä. Mistä luulet että ne ammattilaiset tälle pallolle ilmestyy, kuustako?. Kiirehän tuolla hommalla ei ole kunhan kevääksi valmistuu, ja siinä ei kenenkään elämä mene pilalle vaikka yksi ooppelin kansi muuttuisikin romuraudaksi.
Sulla on kyl sikäli hyvä asenne että ei niitä ammattilaisia tosiaan olis mistään syntyny jos ne olis aina vieny omatkin hommat niille ketkä ne osaa valmiiks. Ite tekemällä tosiaan oppii parhaiten ja tollanen osa mitä löytyy joka nurkalta on hyvä aihio harjotella...siinä ei tuu tappioita kuin korkeintaan tuhlatuista raaka-aineista jos ei hommasta tuu mitään. Eri asia sit jos kyseessä olis joku harvinaisuus tai muu arvokas mitä ei kehtaa pilata jos meneekin vituiks. Esim. just joku 400:n mantan/asconan kansi ois eri juttu ja se kannattais viedäkkin ammattilaisen hoitoon suoraan jos ei oikeesti ole varma että onnistuu iteltä.

Noissa alumiinisten moottorin osien hitsaamisessahan suurimman haasteen aiheuttaa se öljy ja muu paska minkä alumiini on imenyt itseensä.

Ei muuta kuin rohkeesti vaan yrittämään jos sulta löytyy laitteet millä tehdä :peukku: , joku päivä voi olla että sinä olet se ammattilainen :D
Todennäköisesti väärässä.
reiskaar
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja reiskaar »

milläs tuon saisi huokosistaan kiehutettua puhtaaksi? Tuo lisäaineen tekeminen vanhasta kannesta vaatii vähintään samaa puhtautta. Muuten tulee sellaista mustan sekaista roisketta, sama juttu kun puhtailla aineksilla olisi suojakaasu karannut pois. Suojakaasu siis tigissä tärkeä, ja se kappaleiden PUHTAUS!
tl79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 121
Liittynyt: 19 Loka 2006, 10:14
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja tl79 »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Ajattelin hoitaa tuon esilämmityksen uunissa, löyty halvalla semmonen keittiöstä tuttu perus sähköuuni, kansi mahtuu just ja just sinne. Puhdistukseen hommaan vielä teräsharjan rosteriharjaksilla. Tigiä ei vielä ole, pitää jostain sekin ostaa/lainata niin pääsee töihin.
kadett e:llä jo vuodesta 2002
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

Se alumiinin hitsaus ei sitten onnistuu millään hinnat alkena raapasu lelulla. Vaan vaatii oikean oliko se nyt "vaihtovirta tig..." Joka maksaa erittäin monta rahaa...

Juuri tästä syystä mulle alumiinit hitsaa kemiran hitsari.. :D
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

juu eihän se halpaa ole mulle hitsas ennen yksi tuttu sahkolla muttaku mulla alko tuleen sitä hitsattavaa niin paljon että piti sitten ostaa omat laitteet ei kehdannu viedä joka viikko jotaki :D
retu 1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 31 Elo 2005, 18:00

Re: Kannen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja retu 1 »

Juu kansia hitsailen....

Ja onnistuu....

Ylöjärvi...

Make.k
Vastaa Viestiin