mitä talteen?
Re: mitä talteen?
Oonpa todistanu miten vakio Motronicilla revitään 2,5L koneesta 330hv ihan ilman ongelmia. Auto oli jokapäiväisessä ajossakin.
Ja samalla hepulla 515hv 3,5L koneesta vakio Motronicilla. Ja ihan oikeita penkkihevosia, ei mutua.
+ne kymmenet 20CIH:it josita revitty yli 200hv LE-Jetronicilla...
Ja samalla hepulla 515hv 3,5L koneesta vakio Motronicilla. Ja ihan oikeita penkkihevosia, ei mutua.
+ne kymmenet 20CIH:it josita revitty yli 200hv LE-Jetronicilla...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: mitä talteen?
Juho M-P kirjoitti:zoukkis kirjoitti:joo ei jaksa enää kommentoida....piste
Eipä ihme.
Anna mennä vain, hyvä siitä tulee. Ja sitte kun hajoo niin tee uus vähän ei lailla ja paremilla osilla. Ei aina tartte heti tehä niitä10k€ moottoreita.
Ota sorvilla männistä 1,5mm pois ja painetta pyttyyn. Ja vähän isommat suuttimet, esim 170-200ml.
joo ei muutaku kyhäilemään!! itellä meni n.900€ kadetiin (20seh) turbotukseen.. osia ei tainnu olla mitään, ku aloitin. kaikki putket ja putkisto ja melkeen kaikki laskettu.. vakio ruisku ja hyvin toimi! ihan hyvin mun mielestä reilu 200hv tolla rahalla... ja puristukset oli vakiot 10! et ei ne rututkaan ole este. 0.8 bar ite ajelin ja suraava omistaja 1.2bar. mut sillä oli jo mäntä painunu. jos kerta turbo ja välijäähy löytyy nurkista, nii tolla budjetilla saa jo megan asennettua. mut ei kannata lannistua muiden "haukuista".
Astra G z22se -Steinmetz-
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: mitä talteen?
Enemmän ratkaisee se, että tekijä tietää mitä tekee ja mitkä asiat joutuu jäämään kompromisseiksi kun tekee halvalla. Vakioita moottorinohjauksia saa viilattua jonkin verran kuten on jo todettu. 0.5bar ahtaminen voi hyvinkin onnistua ilman mitään kommervenkkeja. Pitää vain pitää huolta, että koneen seossuhde on riittävä kuormituksen alla ja sytytysennakko järkevissä rajoissa. Motroniciakin voi huijata siirtämällä kampiakselin asentoanturia myöhäisemmälle. Toki se heikentää lievästi moottorin muita osa-alueita kuin täyskaasuajoa. Bensanpaineilla voi pelata ja läppämallisen ilmamäärämittarin esijännityksellä.
Vakion moottorinohjauksen muutoksissa toki tulee varautua siihen, että saatetaan joutua tekemään kompromisseja esim tyhjäkäynnin ja täyskaasuajon välillä. Jälkimmäinen on tottakai tärkeämpi saada kuntoon ja sillä ei pitäisi olla niin väliä jos esim tyhjäkäynnillä seossuhde jää pikkasen paksuksi tai käynti ontuu kylmänä.
Mutta noin yleensä se menee niin, että jamppa "heittää turbon kii" ja kansipahvi menee parin kiihdytyksen jälkeen kun kone detonoi ittensä bensan puutteessa hengiltä.
Vakion moottorinohjauksen muutoksissa toki tulee varautua siihen, että saatetaan joutua tekemään kompromisseja esim tyhjäkäynnin ja täyskaasuajon välillä. Jälkimmäinen on tottakai tärkeämpi saada kuntoon ja sillä ei pitäisi olla niin väliä jos esim tyhjäkäynnillä seossuhde jää pikkasen paksuksi tai käynti ontuu kylmänä.
Mutta noin yleensä se menee niin, että jamppa "heittää turbon kii" ja kansipahvi menee parin kiihdytyksen jälkeen kun kone detonoi ittensä bensan puutteessa hengiltä.
Re: mitä talteen?
Tottahan tuo on. Eihän se ruisku yleensä enää toimi ihan niin hyvin alipainealueella kuin ennen, mutta kun pysytään siinä 0,5bar alueella, ei suutinkoko nouse vielä niin isoksi että se merkittävästi haittaisi toimintaa.
Eriasia kun mennään lähelle 1bar, sitten pitää latoa jo taalaa tiskiin ja ostaa Mega tms.
Eriasia kun mennään lähelle 1bar, sitten pitää latoa jo taalaa tiskiin ja ostaa Mega tms.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: mitä talteen?
Nii ja kai budjettivirityksissäkin voi myös panostaa laajakaistalambdaan ja kunnollisiin ahto&pakopainemittareihin ennenkuin alkaa poksauttelemaan koneita. Vaikka tieto lisääkin tuskaa niin jää paljon arpomistakin pois. Voi uskaltaa jopa ajaakin niin ettei ole jännänkakka housuissa.
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja
Sekalaisia romuja
Re: mitä talteen?
Juho M-P kirjoitti:Tottahan tuo on. Eihän se ruisku yleensä enää toimi ihan niin hyvin alipainealueella kuin ennen, mutta kun pysytään siinä 0,5bar alueella, ei suutinkoko nouse vielä niin isoksi että se merkittävästi haittaisi toimintaa.
Eriasia kun mennään lähelle 1bar, sitten pitää latoa jo taalaa tiskiin ja ostaa Mega tms.
juu tarkoitus tosiaan pienillä ahdoilla 0,3-0,5 bar juuri ajattelinkin. Tämä on ensimmäinen ahtamis projekti,eli vähän tälläinen harjoitus työ ...katotaan nyt jos vaikka innostuu tosissaan niin seuraava projekti onkin varmaan jo vähän isommalla budjetilla/laadukkaamilla osilla rakennettu. Eikös se niin ole et nälkä kasvaa syödessä
Re: mitä talteen?
miten muuten noi 1,6:sen omat männät kestää kun niistä sorvaa pois, varmaan 0,5bar paineet kestää jos säädöt,seokset kohillaan?
tosin olisi kyllä tiedossa henkilö joka tekis kannen virtauspenkissä ettei tarvis ottaa männistä pois (kanavat,palotilat,venttiilit) sopisi vielä budjektin sisällekin kannen työstö
tosin olisi kyllä tiedossa henkilö joka tekis kannen virtauspenkissä ettei tarvis ottaa männistä pois (kanavat,palotilat,venttiilit) sopisi vielä budjektin sisällekin kannen työstö
Re: mitä talteen?
MaJal kirjoitti:Nii ja kai budjettivirityksissäkin voi myös panostaa laajakaistalambdaan ja kunnollisiin ahto&pakopainemittareihin ennenkuin alkaa poksauttelemaan koneita. Vaikka tieto lisääkin tuskaa niin jää paljon arpomistakin pois. Voi uskaltaa jopa ajaakin niin ettei ole jännänkakka housuissa.
toivottavasti nyt sen verran kestävän sais rakennettua....vittumainen se pökäle housuissakin on ajella, tai ainakin hanttarin puolella istuvalle
Re: mitä talteen?
mun mielestä on aivan turhaa sorvata ees mäntiä, jos meinaa ajaa n.0.5bar paineilla.. pysyy mylly "herkkänä" heti alusta asti, ku ei sorvaa. jos baaria meinaa puskea, nii sitte voi olla toinen juttu. sorvaukseen menee herkästi satku, jos teettää jollain ja sillä satkulla saa jo sopivat suuttimet ja b-paineensäätimen käytettynä.. tai pari mittaria konttuuriin.
tämä siis oma mielipiteeni. ei ne puristukset mottia säre, jos soppaa saa eikä sytty ole kovin aikasella.
tämä siis oma mielipiteeni. ei ne puristukset mottia säre, jos soppaa saa eikä sytty ole kovin aikasella.
Astra G z22se -Steinmetz-
Re: mitä talteen?
Antti puhuu asiaa. 0,5 bar ei vaadi jo matalaan purisussuhteeseen muutosta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: mitä talteen?
kyllä taidan jättää noi männät sorvaamatta..heikommaksi ne kuitenkin tulevat kun niistä siivun pois ottaa. Puristus-suhdehan sv koneessa on tasan 10 eli kyllä ne hyvä olis vähän alemmas saada kuitenkin. Taidan laittaa porttaukseen ton kannen et saa alemmas ne ja muutenkin paremmin virtaavaksi jos vaikka joskus tulee tarvetta suuremmille tehoille niin sitten olis kansi valmiina
Re: mitä talteen?
Kyllä SV koneen puristus taitaa olla 9,2.
16SE:ssä on 10,0
16SE:ssä on 10,0
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: mitä talteen?
1.6sh 9,2Juho M-P kirjoitti:Kyllä SV koneen puristus taitaa olla 9,2.
16SE:ssä on 10,0
1.6sv 10,0
1.6se 10,0
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Re: mitä talteen?
16SV 10:1, E16SE 10:1 ja C16SE 9,8:1 jos oikein muistan.
Ahtamista varten NZ:n männät olisi paremmat, LZ:n männät sitäkin sopivammat.
Kaverilla oli ahdettu 16SV Irmscherin ruiskulla ja LZ männillä. Kyllä se ahtaminen onnistuu silläkin ruiskulla vaikka joillekin se näkyy olevan kova paikka.
Ahtamista varten NZ:n männät olisi paremmat, LZ:n männät sitäkin sopivammat.
Kaverilla oli ahdettu 16SV Irmscherin ruiskulla ja LZ männillä. Kyllä se ahtaminen onnistuu silläkin ruiskulla vaikka joillekin se näkyy olevan kova paikka.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: mitä talteen?
Monilla on uskomattomia luuloja moottorin kevyestä ahtamisesta...Tuomas kirjoitti:Kyllä se ahtaminen onnistuu silläkin ruiskulla vaikka joillekin se näkyy olevan kova paikka.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)