Onko kenelläkään ollut mitään ongelmia päästöjen suhteen viritetyissä koneissa?
Ja jos syy on selvinnyt, niin mikä se on ollut? Ja missä koneessa ja millä muutoksilla?
Edelleen, millä virityksillä EI ole ollut ongelmia päästöjen kanssa?
Esim. mulla oli Ascona C -84 1.8E:ssä ongelmana korkea HC-pitoisuus. Jos oikein enää muistan, niin HC oli useamman satasen yli raja-arvon. Ja tuo konehan on ei-vähäpäästöinen.
Muutokset: 20E-virikansi (josta avarrettu kanavia, vakio venttiilit, seetit tehty), männistä ja lohkon tasopinnasta pois 1,5mm, 3-kalvoinen säädettävä pa-säädin, Crane Camsin 274-asteinen nokka 11,22mm nostolla, säädettävä nokkahihnapyörä ja Martelius peltipakosarja ja 2" putkisto.
Ongelman ratkaisu oli pa-paineiden pudotus.
Virinokan vaihtamisella vakio 18E-nokkaan ei ollut juurikaan vaikutusta, HC edelleen useamman satasen yli raja-arvon.
Sitten kun älysi laskea bensanpaineita, niin avot! Johan laski HC-arvo, kuin lehmän häntä.
Ja olen lisäksi vaihtanut 3,8bar bensanpainesäätimet sekä C25XE että X25XE Vectroihin, eikä tuolla säätimen vaihdolla ole ollut mitään vaikutusta päästöihin.
Päästömittaus ongelmat vuosikatsastuksessa
Päästömittaus ongelmat vuosikatsastuksessa
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
Re: Päästömittaukset vuosikatsastuksessa
Ei tietenkään koska noissa koneissa on lambda-anturi jonka mukaan ecu säätää seokset / suuttimien aukioloajat. Asconan koneessa taas sitä ei ole joten bensanpaineen nostaminen rikastaa seosta kaikissa tilanteissa, kaikilla kierrosluvuilla.Timonen kirjoitti:Ja olen lisäksi vaihtanut 3,8bar bensanpainesäätimet sekä C25XE että X25XE Vectroihin, eikä tuolla säätimen vaihdolla ole ollut mitään vaikutusta päästöihin.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Re: Päästömittaukset vuosikatsastuksessa
Juurikin näin.Simo kirjoitti:Ei tietenkään koska noissa koneissa on lambda-anturi jonka mukaan ecu säätää seokset / suuttimien aukioloajat. Asconan koneessa taas sitä ei ole joten bensanpaineen nostaminen rikastaa seosta kaikissa tilanteissa, kaikilla kierrosluvuilla.Timonen kirjoitti:Ja olen lisäksi vaihtanut 3,8bar bensanpainesäätimet sekä C25XE että X25XE Vectroihin, eikä tuolla säätimen vaihdolla ole ollut mitään vaikutusta päästöihin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Päästömittaukset vuosikatsastuksessa
Ei menny, ku poistin ns. turhat viestit. Ja sama linja jatkuu; OT:t lähtee bittiavaruuteen.CTi kirjoitti:Tääki topicci tais jo heti kahen viestin jälkee mennä aika kauas aiheesta...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Päästömittaus ongelmat vuosikatsastuksessa
c20ne kone (väh. pääs. autossa) lexmaul imu- ja pakosatsi, xe suuttimet, sääd.b-paineensäädin ja tietty väliämpi putkisto vv-suodatin ja jotain muuta pientä "turhaa" hifistelyä!
Konttorilla katsuri tuumas et ei hyvältä näytä!
kysyin et mikä kusee? saako liikaa pensaa??
katsuri osannu itekkään oikeen sanoo mikä on!
aukasin konepellin puotin b-paineet 3,5bar:sta 2 tai vähä vajaa 2bar:iin ja meni sillä läpi sitte!
katsuri ihmetteli vähä et mitä viddua sä teit!!??
Päästö arvoista en muista enää et, mikä kusi alkuun ja menikö lopuksi rimaa hipoen läpi vai helposti, mut läpi meni kuitenki!
sellanen olo jääny tosta koneesta, et aika hyvin saa päästöt kohilleen vakio ruutallaki, kuhan nokka ei ole mikään älyttömän raju!
Kesällä sitte näkee taas mitä "uus" kone räkii putkesta! väh.pääs. ei kyllä ainakaan mene läpi seuraava kone!
Konttorilla katsuri tuumas et ei hyvältä näytä!
kysyin et mikä kusee? saako liikaa pensaa??
katsuri osannu itekkään oikeen sanoo mikä on!
aukasin konepellin puotin b-paineet 3,5bar:sta 2 tai vähä vajaa 2bar:iin ja meni sillä läpi sitte!
katsuri ihmetteli vähä et mitä viddua sä teit!!??
Päästö arvoista en muista enää et, mikä kusi alkuun ja menikö lopuksi rimaa hipoen läpi vai helposti, mut läpi meni kuitenki!
sellanen olo jääny tosta koneesta, et aika hyvin saa päästöt kohilleen vakio ruutallaki, kuhan nokka ei ole mikään älyttömän raju!
Kesällä sitte näkee taas mitä "uus" kone räkii putkesta! väh.pääs. ei kyllä ainakaan mene läpi seuraava kone!
Astra G z22se -Steinmetz-
Re: Päästömittaus ongelmat vuosikatsastuksessa
nokkien ajoitukella ja sytytysennakolla pystyy myös kikkailemaan jonkin verran. nokkien säätö tietty edellyttää että on säädettävä(t) nokkapyörä(t)
ja pirtu palaa puhtaammin. sitähän saa kohta ihan lailliseti bensamittareista. (E10)
ja pirtu palaa puhtaammin. sitähän saa kohta ihan lailliseti bensamittareista. (E10)
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
- putkikardaani
- 'Diplomat'
- Viestit: 1462
- Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Päästömittaus ongelmat vuosikatsastuksessa
pikkusen tolueeniä tankkiin ja kuumalla koneella leimalle. pirtu ajaa saman mutta ei kannata ylittää 50/50 suhdetta. kilittää aika reilusti. mutta leiman saa. nimimerkillä aina saanut leiman
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!