mielenkiintoinen keskustelu putkiston osien vaikutuksesta te

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Topic: Peltipakosarja mk3? (Read 270 times)

Late
Vakiokävijä

Golf III 1.8
Peltipakosarja mk3? « on: 10.02.02 at 16:31:56 »

--------------------------------------------------------------------------------
Meneekö -94 vuoden 1.8 golffissa homma vaikeeksi jos vaihtaa peltipakosarjan?
Auton erikoisehdoissa lukee vähäpäästöinen eli tuleeko katalysaattorin kanssa ongelmia?
Mitä nuo sarjat mahtaa kustantaa ja tuleeko tehoja minkä verta lisää, vakiona 66kw (90hv).




Tuomas
FFp webpage admin

16v mk2
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #1 on: 11.02.02 at 08:29:14 »

--------------------------------------------------------------------------------
Katti pitää säilyttää ja tehoja voi ehkä tulla pari hp lisää.




Late
Vakiokävijä

Golf III 1.8
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #2 on: 14.02.02 at 15:42:29 »

--------------------------------------------------------------------------------
Soittelin erääseen sportputkistoja valmistavaan puljuun, missä kaveri katsoi mittaustuloksia jotka oli tehty kokoonpanolla:
Imupuolen suodatin TwinAir
peltipakosarja
putkisto (sis. perän pönttö)
90hv kasvoi 105hv, eli noin 15 heppaa.
Bensan painetta oli jouduttu kasvattamaan hieman.
Aika isolta vaikuttaa tuo 15 heppaa, mutta jos kerran tulokset niin sanoo niin uskottava on.
Autossahan tosin voi olla vakiona enemmän kuin se 90hv.




Tuomas
FFp webpage admin

16v mk2
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #3 on: 14.02.02 at 16:27:36 »

--------------------------------------------------------------------------------
Mitenkään epäilemättä tuota 90->115hv tehonnousua: Tuollaisessa tapauksessa pitää aina kysyä dynottiinko autoa ennen muutoksia, sillä yleensä autoista löytyy vakiona enemmän tehoa kuin valmistaja ilmoittaa. Ja eri dynojen tulokset vaihtelevat melko paljon, joten ennen muutoksia saattoi auto tuottaa dynon mukaan vaikka 104 hv...

Nimimerkillä 1.8cl '86 ex-omistaja johon varmasti tuli lisätehoja peltipakosarjalla ja 2" putkistolla.
« Last Edit: 14.02.02 at 16:29:01 by Tuomas »



ProStreet
Vakiokävijä

...
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #4 on: 14.02.02 at 18:24:33 »

--------------------------------------------------------------------------------
saksalaisissa autoissa on usein 5-10hv vakiota enemmän jo tehtaalta
esim oma Opel Vectra A ´89 2,0i-8v GL, moottori 20NE ilm teho 115hv/85kW, vakiona lienee ollut enemmän koska suodattimella ja putkella:
mitattu teho K&N puuvillasuodattimella (omassa kotelossa) + Simons tehoputkistolla (vakio etuvaimentimesta - taakse)
oli 132hv/5140rpm, max vääntö 197Nm/2770rpm
(muuten täysin vakio moottori, autolla ajettu mittaushetkellä 347000km, kansi avattiin myöhemmin n 360000km ja oli sisältä vakio, venttiilinohjurit jo väljät varsinkin pakopuolella, sylintereissä jo kädellä tuntuva kynnys)
mutta 17hv enemmän ei varmasti ole vakiona, varsinkin huomioiden kilometrit, joten tehoputki + suodatin myös toimivat (ja hintaa on n 350 eur yht = edullista viritystä)




ProStreet
Vakiokävijä

...
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #5 on: 14.02.02 at 18:28:09 »

--------------------------------------------------------------------------------
jarrupenkkinä oli Tuning Worldin Bosch jarrupenkki Veikkolassa, Espoossa, Jappe Malin joka penkkiä pyörittää kertoi sen kalibroidun n 1kk aikaisemmin, siis kauhean kaukana ei olla




ProStreet
Vakiokävijä

...
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #6 on: 14.02.02 at 19:23:01 »

--------------------------------------------------------------------------------
kattelin jarrupenkkitestejä Supersprintin kirjasta:

Golf 3 GTi 2,0 ´92 115hv
mitattu vakio 114,2hv/5530rpm
mitattu peltisarja+katin korvaava vaimennin+keskiputki+takavaimennin+teholastu 127,8hv/5660rpm
+12,8hv

Golf 3 GTi 2,0 ´95 115hv
mitattu vakio 117,0hv/5180rpm
mitattu peltisarja + vakio katti + keskiputki + takavaimennin
125,1hv/5340rpm
+8,1hv

Golf 2 GTi 1,8-16v 139hv
mitattu teho 136hv/6400rpm
mitattu peltisarja+etuvaimennin+keskivaimennin+takavaimennin
144,2hv/6870rpm
+8,2h v

Seat Ibiza Cupra 2,0-16v 150hv
mitattu teho 155hv/6340rpm
mitattu katin korvaava vaimennin+keskiputki+takavaimennin
174,1hv/6290rpm
+19,1hv

Opel Astra F Caravan 1,8-16v 115hv
mitattu vakio 125,1hv/5410rpm
mitattu katin korvaava vaimennin+keskiputki+takavaimennin
133,3hv/5580rpm
+8,2hv

Opel Astra GSi 1,8-16v 125hv
mitattu vakio + katin korvaava 50mm putki 141,1hv/5760rpm
mitattu katin korvaava vaimennin + keskiputki + takavaimennin 146,9hv/5870rpm
+5,8hv

Opel Astra G 1,6-16v 101hv
mitattu vakio 110,3hv/6000rpm
mitattu peltisarja+katin korvaava vaimennin+keskiputki+takavaimennin
117hv/6000rpm
+6,3hv

Opel Astra G 2,0-16v 136hv
mitattu vakio 138,7hv
mitattu peltisarja+katin korvaava vaimennin+keskiputki+takavaimennin 146,9hv
+8,2hv

BMW E36 325i 192hv
mitattu vakio 198,6hv/5660rpm
mitattu peltisarja+katin korvaava vaimennin+takavaimennin
212,1hv/5780rpm
+13,5hv

sitten autotehtaan sporttimalli jossa lienee tehoputki ja hi-flow katti jo vakiona (siis kallis ei GT/GTi/GSi-auto):
BMW E36 M3 3,0 286hv
mitattu vakiona 296,5hv/6590rpm
mitattu takavaimennin 302hv/6710rpm
mitattu katinkorvaava vaimennin + takaavaimennin 304hv/6690rpm

mittauksissa on käytetty Supersprintin osia (paitsi Opel Astra F katin korvaava suora putki)
tehot on mitattu Supersprintin omalla Maha-jarrupenkillä
tehot on korjattu DIN normiin 20ast C ja 1013mbar

Supersprint osia saa mm meiltä






jynssi
FFp member
Vakiokävijä

siiseli
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #7 on: 14.02.02 at 19:33:07 »

--------------------------------------------------------------------------------
Ja katin tilalle ei tietenkää laiteta vaimenninta vaan vapaastivirtaava katalysaattori. Eiks ni?

Niitä saa miulta tai Prostreetiltä.




Late
Vakiokävijä

Golf III 1.8
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #8 on: 14.02.02 at 19:48:29 »

--------------------------------------------------------------------------------
Perhana, tässähän joutuu kohta putkistonvaihtohommiin oli nuo tulokset kuiteskin sen verta suurempia kun osasin ajatella.
Kyllä se vajaa 10 heppaakin jo tuntuu, varsinkin alakierrosten väännössä..
« Last Edit: 14.02.02 at 19:49:49 by Late »



ProStreet
Vakiokävijä

...
Re: Peltipakosarja mk3? « Reply #9 on: 14.02.02 at 19:56:01 »

--------------------------------------------------------------------------------
nykyään saa katin tilalle kilpakatteja TUV-hyväksynnällä, niin ei tarvitse rikkoa sääntöjä ja luontokin säästyy
täysin sääntöjen mukainen autohan on kiva, ei tarvitse jännittää leimalla ja ratsioissa
http://www.hjs.com




Pages: 1

Jump to: Please select a destination:-----------------------------General----------------------------- => Yleinen jutustelu- Tekniikka => Turbot, ahtimet ja ilokaasut => Diesel Power => Kori, valot, renkaat, yms. => Sisusta & Autohifi => Osto / Myynti => /dev/null



---------------------------------------------

huomioita:

Opeleissa vaikuttaa katin korvaaminen vaimentimella tai mielummin kilpa-katilla toisissa malleissa paljonkin, toisissa ei

tehoputket ja peltisarjat vaikuttavat yleensä selvästi tehoa nostavasti

Opeleissa usein vakiona ilmoitettua enemmän tehoa, kuten muissakin saksalaisautoissa

Seat Ibiza Cupra on aika kivalla myllyllä vakiona

jos auto on kallis kuten BMW M3 on siinä jo tehtaalta tehoputki + fi-flow katti
GT/GSi/GTi-autoihin niitä ei vielä tehtaalta ole varaa laittaa jottei hinta karkaa

uutuutena HJS:n TUV-hyväksytyt kilpakatit ja WRC-tyyppihyväksytyt katit nyt meillä h alk 690 eur

Pete

_________________
Vectra A, Manta B, Corsa A, Calibra

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-02-15 19:42 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

yritin kyllä laittaa em topicin pelkkänä linkkinä mutten onnistunut :smile:

on muuten hyvät foorumit myös tuolla FFPry:llä, käykääs kattomassa jos ei ole tuttuja

taitavat olla nyt toiseksi parhaat kun OCF:n uudet sivut meni ohitse :wink:
Vastaa Viestiin