Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

joo,ei oo tullut hirveesti viime aikoina seurattua rakentelu säädöksiä yms mutta nyt ruvennut hiukan kiinnostamaan josko sitä rupeis järkeilemään jotain projektia.

eli ajatus olisi senator b tai omega b1 ja ahdettu tekniikka.jostain lueskelin että vähäpäästöisenkin turbotus onnistuisi nykyään jollain omavalmiste versiolla.

eli josko joku ystävällinen viitsisi valaista nykysäännöistä tietämätöntä,kiitos jo etukäteen :peukku:
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jaa siis jotenkin muuten kuin VTT/mikäliepäästömittausfirman kautta? Mistä moinen tieto?
JEEEEEEEEEEEEE!
Kojootti5
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 19 Syys 2009, 14:06

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Toisesta saman ikäisestä, tai uudemmasta, voi vaihtaa tiesti koneen ilman pussitestiä tietyin rajauksin, mutta empä ole kuullut että ilman pussitestiä saisi omavalmisteista leimaan vähäpäästöisessä kopassa.
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Voi tietysti olla pieniä vaikeuksia saada esim. jonkun uuden etuvedon voimansiirtoa sovitettua uuden takavedon koriin. Ainakin jotain askartelua voi olla tiedossa.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja PJR »

Olen antanu itteni ymmärtää, että ilman e-tyyppihyväksyntää oleviin peleihin ei tarviis moottorin ja voimansiirron olla samaa pakettia. Ts. b1 omega ennen xx.1996(?) tjsp. saa lykätä sen etuvedon ahdetun koneen ompun omaan voimansiirtoon. Taitaa tällänen löytyä foorumilta toteutettunakin..
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja telwin »

PJR kirjoitti:Olen antanu itteni ymmärtää, että ilman e-tyyppihyväksyntää oleviin peleihin ei tarviis moottorin ja voimansiirron olla samaa pakettia. Ts. b1 omega ennen xx.1996(?) tjsp. saa lykätä sen etuvedon ahdetun koneen ompun omaan voimansiirtoon. Taitaa tällänen löytyä foorumilta toteutettunakin..
Kyllä ja sama toimii myös etuvetoiseen/nelivetoiseen... :D

e hyväksyntä tuli pakolliseksi uusiin automalleihin 1.1 98 alkaen.
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mutta jos kartoitetaan jotain valmista kone/vaihteistopakettia jonka voisi heittää Omega B1 konehuoneeseen ja saisi vielä leimattua, niin mitä ne olisi?

Tehokkain malli ainakin B1 on MV6 211hv+20%, joten suurin sallittu teho on 253hv ja tilavuus karkeesti 2990cm2+25%=3737cm2

Noihin menisi ainakin joitain BMW R6 moottoreita, mutta entäpä nuo ahdetut japanin moottorit? Niitä en ainakaan minä tunne...

EDIT: ainakin tollanen tieto löyty Nissan RB25DET - twin-cam TURBO (T3 Turbo) (245 to 250 hp and 319 N·m)

EDIT2: Toisaalta kiinnostaisi kyllä ahtaa tuota omaa X30XE:täkin, esim Rotrexin C30-84 ahtimella, vielä kun sille löytäisi jostain myyjän ja hinnan :o
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja telwin »

Mikä tulee tehopainosuhteeksi tuolla 253 HV:llä,sehän ei saa olla alle 7kg/Kw.

Tommoinen löytyi Saksasta >> http://www.lachgas-direkt.de/Rotrex-C30-84/en

Melko arvokas. :o
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Saabin B204 ja B234 sarjan koneet jotka on myös bolt-on Omegan askiin. Öljypohjassa tosin pahka about keskellä konetta, eli vaatinee jotain askartelua johonkin kuitenkin.

B204E:
219 N·m (162 lb·ft) @ 3600 rpm
154 hp (115 kW) @ 5500 rpm

B204L:
263 N·m (194 lb·ft) @ 2100 rpm
185 hp (138 kW) @ 5500 rpm

B204R:
280 N·m (210 lb·ft) @ 2200 rpm
200 hp (150 kW) @ 5500 rpm

B234E:
260 N·m (190 lb·ft) @ 2100 rpm
170 hp (130 kW) @ 5700 rpm

B234L:
294 N·m (217 lb·ft) @ 1800 rpm
200 hp (150 kW) @ 5500 rpm

B234R:
342 N·m (252 lb·ft) @ 1950 rpm
225 hp (168 kW) @ 5500 rpm
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

telwin kirjoitti:Mikä tulee tehopainosuhteeksi tuolla 253 HV:llä,sehän ei saa olla alle 7kg/Kw.

253hv=186kW. 7x186=1302. Eli 186 kilowattinen auto pitäis olla vähintään 1302 kilon painoinen, ja taitaa omega painaa reippaasti enemmän?

Farkun otteessa tais olla jotain 1650? Silloin olis tehopainosuhde 8,9kg/kW jos tehoa on toi 186 kW.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
MantaGsi
OCF Member 2015
Viestit: 4014
Liittynyt: 05 Elo 2007, 22:35
Paikkakunta: Laitila

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja MantaGsi »

Mitenkäs tuo Jerzey:n omega, eikös siinä oo OPC astran kone ja ompun oma laatikko?
-Hylättyjen Opelien loppusijoituspaikka-
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Ville »

Jerzeyllä on M3 bemarin 6-vaihteinen Getrag.

Omassa autossa ei ainakaan ole huolta tuosta teho/painosuhteesta kun on painavin malli...
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Keme kirjoitti:Saabin B204 ja B234 sarjan koneet jotka on myös bolt-on Omegan askiin. Öljypohjassa tosin pahka about keskellä konetta, eli vaatinee jotain askartelua johonkin kuitenkin.
B308E
V6 B308E 2962 cm3 147 kW (200 hv) @ 5000 r/min 310 Nm @ 2500 r/min

"Pienellä" askartelulla myös
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mites nuo uudemmat Vectrojen 250hv 2.8T? Soipisiko moiset noihin Omegoiden omiin vaihdelootiin?
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Nykysäännöt auton virittämisestä/ahtaminen

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ville kirjoitti:Mites nuo uudemmat Vectrojen 250hv 2.8T? Soipisiko moiset noihin Omegoiden omiin vaihdelootiin?
Käsitykseni mukaan ei,mutta lootan saa vaikka Cadillac CTS mallista.
Vastaa Viestiin