Paljerako XE/LET?

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5067
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 08 Tammi 2012, 09:44

Eli eli.

Kokemuksia/mutuja siitä mikä on hyvä paljerako? Pitääkö paikkansa että liian ison paljeraon vuoksi männän ja kannen välissä nakutusriski kasvaa huomattavasti? Jossain luki että raon kasvaessa yli 3mm nakutusriski poistuu mutta samalla tietty menetetään tehoa. Alla lainaus aiheesta Overdrivesta:
Nakutus taipumus vähentyy paljeraon ollessa oikeassa arvossa,seoksen sekoittumisen parantumisen myötä. 1,5 milliä on vähä yläkanttiin oikeestaan mihin tahansa koneeseen,pyrkii jo palamaan välissä!!!!!!
Riippuu tosi monesta seikasta oikea arvo-

-kierrosluku
-männän massa/materiaali
-kiertokangen massa/materiaali
-männän helma välys
-esim BB chevy toimii 0,80mm välysellä,1,00 on vielä hyvä
välystähän täytyy olla kierros venymien/taipumien ja lämpö laajenemisen vuoksi,tullaan muuten toimeen pienemmällä kokonais ennakollakin kun kyseinen välys on oikea. 305 chevyyn katukäyttöön vois ajatella valu osilla 0,80-090:n pintaan.
Jossain luki että 0,10mm X se mitä konetta kierrätetään olis hyvä, esim 8000rpm moottoriin hyvä rako olis 0,8mm?

Kyseessä olis nyt XE/LET ahdettu moottori. Mun moottorissa on nyt paljerakoa noin 2,7mm joka on juuri huonolla alueella mutta puristussuhde on kohdallaan. Miten toimii XE/LET jollain 9-10 puristussuhteella ja 2bar ahdoilla?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7178
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja omega16T » 08 Tammi 2012, 10:29

Itte oon kuullu että tuo paljerako täytyis olla alle millin tai vaihtoehtoisesti yli 4mm.
Todennäköisesti väärässä.

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5067
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 15 Tammi 2012, 14:22

Taisi tulla aika tynkä tästä topicista :-?

Eikä asian tarvi koskea pelkästään XE/LET konetta, ihan kaikkien koneiden paljeraosta saa heitellä mielipiteitä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 26 Joulu 2012, 23:11

Eikös Bell ollut sitä mieltä että jossain siellä 0,8mm paikkeilla sen pitäisi olla. Ei ainakaan tehon kannalta paljoa enempää. Toisaalta minähän en noista lehtipuhallin koneista tiedä mitään, että pitääkö se huomioida jotenkin?
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 07 Tammi 2013, 22:32

Nyt kun asiaa oman koneen kohdalla miettisin niin eiköhän tuon paljeraon kannata olla turbo koneessa tuota 0,8-1,0 mm suurempi. Muutenhan saattaa ahdistaa männän noustessa ylöspäin juurikin tuolta välistä ja samalla lisätä nakutus herkkyyttä. Vaparissa varmaan auttaa pienemmillä kierroksilla pyörteilyä, mutta ei vastusta kun täytös ei ole tietenkään lähelläkään turbon luokkaa. Kai tämäkin on niitä asioita joita ei periaatteessa voi tietää kuin tekemällä erilaisilla paljeraoilla muuten samanlaisia koneita.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5067
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 08 Tammi 2013, 17:59

Tämä ongelma ratkaistiin jo keväällä höyläämällä lohkosta pois sen verran että paljeeksi jäi 1mm. Penkkiin en kerinnyt eli ei tietoa muutoksesta. Hiukan pirteemmältä auto tuntui kyllä alipaine alueella, persdynolla siis :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 10 Tammi 2013, 08:16

Juu ihan asian mielenkiintoisuuden tähden nostelin vanhaa postausta. Hyvä jos persdyno huomaa. Se on kuitenkin se kaikkein tärkein dyno hyvänmielen suhteen :D
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Keme
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2685
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja Keme » 10 Tammi 2013, 08:26

Muuttuiko puristussuhde tossa höyläyksen yhteydessä? Ts. minkähän verran oli vaikutusta puristussuhteen muutoksella ja minkä verran paljeraolla.
JEEEEEEEEEEEEE!

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 10 Tammi 2013, 22:30

Samaa miettisin jos noinkin paljon vedettiin pois.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5067
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 11 Tammi 2013, 14:59

Kyllähän se muuttui aiemmasta 8:sta hiukan päälle 9:sään. Sitä juuri koitin tossa aloitusviestissä aikanaan kysellä että miten toimii korkeampi puristussuhde esim 2bar paineella. Siksi kai persdynokin sanoo että alipainealueella vastaa kaasuun paremmin mutta painealueen toiminnasta ei tietoa koska ei keritty säätään moottoria ja mitään isompia vetoja ei päässyt kokeilemaan.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 23 Helmi 2013, 22:32

Vähän aikaa sitten tilasin kilpuriin männät niin itse mitoitin nyt paljeraoksi 1mm. Pitäisi vielä aiheuttaa selvää pyörteilyä eli parantaa taludellisuutta ja vääntöä, kuitenkaan hirveästi hukkaamatta tehoja.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Keme
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2685
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Paljerako

Viesti Kirjoittaja Keme » 03 Touko 2014, 11:47

Nostetaan vanhaa topiccia kysymyksellä: Onko kenellekkään osunut silmään mitään juttua TURBO koneen paljeraon hieromisesta? Maksaako vaivaa hieroa esim 0.8mm vai onko taas ihan merkityksetöntä nyppäilyä?
JEEEEEEEEEEEEE!

Keme
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2685
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja Keme » 12 Tammi 2015, 16:21

Heitetään ny tällekin vuodelle yksi uppaus, jos jollekin olisi tullut jotain havaintoja tämän asian tiimoilta. Se tossa heräs mieleen, että mistä toi (netti)legenda "paljerako alle milli tai yli neljä milliä" on lähtöisin? Mikä sen lähde on? Sillä vaan ihmetelin, ku tossa ois yks kone missä on 12.2 purkat ja snadisti paksummalla pahvilla ne sais nätisti tiputettua noin 11.2 kulmille, sillon paljealue ois jotain 2-3 milliä.
JEEEEEEEEEEEEE!

Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja CaLis » 12 Tammi 2015, 21:27

No eipä siihen mitään erinäisiä legendoja kummempia lähteitä taida ainakaan netistä löytyä. Bell totesi vaan kirjassaan että hänen mielestään sopiva arvo tuolle on 0,9mm - 1,1mm. Ei kummempia perusteluja sille, eikä sanaakaan siitä että se voisi olla myös yli 4 mm tai ettei missään nimessä saa olla jotain 4 mm ja 1,1 mm väliltä.

Jos asia todella kiinnostaa niin tuossa Californialaisen yliopiston tutkimuksessa ainakin asiaa ohimennen hieman sivutaan: https://escholarship.org/uc/item/9zq5h4w8#page-2

Tuon lähteistä taas löytyy runsain mitoin mielenkiintosen kuulosia lähes tuoreita tutkimuksia aiheeseen liittyen viiskytluvulta etiäpäin :D Ei vaan taida olla paikallisesta kunnankirjastosta lainattavissa sitä matriaalia...
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93

jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 442
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Paljerako XE/LET?

Viesti Kirjoittaja jezze rs » 03 Kesä 2015, 10:00

Mitä itse kuullut, kokeillut ja nähnyt niin tuo 0,8-1mm on se alue, jossa tuon paljealueen tarkoitus muuttuu hyöduksi parhaiten. Jos menee alle 0,8mm paljeraon alkaa se jo vastustamaan eli rajoittamaan tehoa, joten hyöty poistuu. Vääntökään ei enää lisäänny aiempaan verrattuna. (<- tietoa ainakin yhdessä moottorityypissä) Reippaasti milliä suuremmalla raolla se ei enää tee kunnolla sitä mikä on sen tarkoitus. Toisaalta yli 4mm raolla se ilmeisesti rupeaa lähestymään normaalia palotilaa ja haitat vähenevät. (<-mutua) Se lähteekö nakuttamaan on myös monen muun asian summa, joten vaikea sanoa onko tuolla juurikaan vaikutusta vaikka olisi 2.5mm rakoa. Lisäksi Bell on pelannut melkolailla viritettyjen vehkeiden kanssa, jotka mahdollisesti lähtevät nakuttamaan herkemmin pienestäkin ongelmasta.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia/keskustelu.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam

Vastaa Viestiin