RE85 käyttö.
Re: RE85 käyttö.
Joltain muun merkin foorumilta luin, että suuttimet on mitoitettu niin että suuttimet on suurimmillaankin vaan ~75% käytöllä täydestä kapasiteetistaan. Liittyi suutinten kestävyyteen.
Tuon mukaan siis jos soppaa palaa 30% enemmän RE85:llä niin suuttimet riittävät jos ne noin on mitoitettu (75%*1,3 = 97,5%). Suutinten kestävyys ilmeisesti sitten kärsii kun käyvät ns. täysillä, mutta harvoinpa sitä tulee matka-ajoa punarajalla kierrättämällä vedettyäkään.
Yllä oleva siis muualta luettua ja mutua eikä liittynyt opelin koneisiin, ei tiukkaa faktaa. Mutta ehkä jotain suuntaa-antavaa saa revittyä irti.
Tuon mukaan siis jos soppaa palaa 30% enemmän RE85:llä niin suuttimet riittävät jos ne noin on mitoitettu (75%*1,3 = 97,5%). Suutinten kestävyys ilmeisesti sitten kärsii kun käyvät ns. täysillä, mutta harvoinpa sitä tulee matka-ajoa punarajalla kierrättämällä vedettyäkään.
Yllä oleva siis muualta luettua ja mutua eikä liittynyt opelin koneisiin, ei tiukkaa faktaa. Mutta ehkä jotain suuntaa-antavaa saa revittyä irti.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: RE85 käyttö.
Suuttimissa voi siis olla ihan jopa reilusti ylimääräistä kapasiteettia. Joku hämärä muistikuva tuli itsellekkin että btcf:n foorumilla saatoin joskus lukea jotain suutinkeskustelua ja nimenomaan jotain 75% aukioloista.
Mitäs sitten jos joskus vielä pääsee etanolia tankkaamaan niin kulkeeko kaara samaan tahtiin kun ennenkin vai onko jotain tehon laskua luvassa? Kylmäkäynnistykset ilmeisesti voi aiheuttaa harmaita hiuksia mutta siihen on aina konstinsa. Nyt kun vielä löytyis tuollainen boksi sopivaan hintaan niin vois alkaa kokeilemaan kuinka se etanolilla ajelu sujuu.
Mitäs sitten jos joskus vielä pääsee etanolia tankkaamaan niin kulkeeko kaara samaan tahtiin kun ennenkin vai onko jotain tehon laskua luvassa? Kylmäkäynnistykset ilmeisesti voi aiheuttaa harmaita hiuksia mutta siihen on aina konstinsa. Nyt kun vielä löytyis tuollainen boksi sopivaan hintaan niin vois alkaa kokeilemaan kuinka se etanolilla ajelu sujuu.
Re: RE85 käyttö.
Etanolilla tehot ei laske, kunhan suuttimista vain tuotto riittää. Turboissa ja etanolisoftan kanssa tehot ja väännöt nousee selvästi, joten potentiaalia etanolissa on. Etanolin oktaaniluku on 106 ja se palaa puhtaasti, joten voi se vaparissakin boksin kanssa nyt nimellisesti tehoa nostaa. Se on vähän tuon vakion ECU:n bensasoftan ominaisuudesta kiinni miten hyvin se osaa optimoida.
Kylmäkäynnistys on sitten vähän arvoitus boksin kanssa, softatulla ei ongelmaa. Mikäli on lohkolämmitin niin eipä siitä sitten ainakaan murhetta ole.
Kylmäkäynnistys on sitten vähän arvoitus boksin kanssa, softatulla ei ongelmaa. Mikäli on lohkolämmitin niin eipä siitä sitten ainakaan murhetta ole.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Tuo eFlexFuel minkä itelle just laitoin osaa rikastaa kylmällä kelillä kylmästarttia, siinä on lämpätila-anturi ja jonkinlaimen oppiva kylmästartti. Eli parin kylmästartin jälkeen pakkasella ei pitäis olla ongelmia käyntiin lähdössä. Kokemusta itellä ei tuosta luonnollisesti vielä ole.
Tuo boksi maksoi Motonetissä 330e ja K1-asemalla muutoskatsastus vajaa 60e. Ite asensin tuon tunnissa, siinä myös etanolianturi ja siihen pikaliittimet mukana.
Valtiolta saa muuntotukee 200e kun tuon laittaa, ehtona että auto käyttöönotettu ennen 2007 ja muutoskatsastus asennuksen jälkeen.
Eli yhteensä 190e tulee tuo laksamaan, ihan edukas. Säästöt näkee sitten kun kilsoja tulee enemmän, mutta on se jo nyt mieltä ylentänyt kun litrahinta 98 vs 85 on yli 50 senttiä halvempi
Tuo boksi maksoi Motonetissä 330e ja K1-asemalla muutoskatsastus vajaa 60e. Ite asensin tuon tunnissa, siinä myös etanolianturi ja siihen pikaliittimet mukana.
Valtiolta saa muuntotukee 200e kun tuon laittaa, ehtona että auto käyttöönotettu ennen 2007 ja muutoskatsastus asennuksen jälkeen.
Eli yhteensä 190e tulee tuo laksamaan, ihan edukas. Säästöt näkee sitten kun kilsoja tulee enemmän, mutta on se jo nyt mieltä ylentänyt kun litrahinta 98 vs 85 on yli 50 senttiä halvempi
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: RE85 käyttö.
Ei kai tämä nyt tämän vaikeampaa ole?:Sepi79 kirjoitti: ↑12 Syys 2018, 13:19 .. eflexfuel.fi myy bokseja joissa on tuo paluulinjaan tuikattava anturi jonka perusteella se päättää minkä verran aukioloa pitää pidentää. Mun kaaliin vaan ei edelleenkään mahdu se että miten suuttimien läpi saadaan niin paljon enemmän soppaa että se riittää ihan kunnon ajeluun, ilman että suuttimien tuotto loppuu kesken.
-Oletetaan että, nykyinen suutin on kooltaan 1, haluat 30% enemmän, vaihdat siihen suuttimen kooltaan 1,3.
-Et voi vaihtaa suutinta vaan lisäämällä suuttimen aukioloaikaa 30% saat saman lopputuloksen.
Tähän käsittääkseni perustuu flexfuel boxin toiminta.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: RE85 käyttö.
Tässä oli ehkä enemmän kyse siitä että onko niissä suuttimissa riittävästi varaa lisätä aukioloaikaa.Iro kirjoitti: ↑13 Syys 2018, 10:50Ei kai tämä nyt tämän vaikeampaa ole?:Sepi79 kirjoitti: ↑12 Syys 2018, 13:19 .. eflexfuel.fi myy bokseja joissa on tuo paluulinjaan tuikattava anturi jonka perusteella se päättää minkä verran aukioloa pitää pidentää. Mun kaaliin vaan ei edelleenkään mahdu se että miten suuttimien läpi saadaan niin paljon enemmän soppaa että se riittää ihan kunnon ajeluun, ilman että suuttimien tuotto loppuu kesken.
-Oletetaan että, nykyinen suutin on kooltaan 1, haluat 30% enemmän, vaihdat siihen suuttimen kooltaan 1,3.
-Et voi vaihtaa suutinta vaan lisäämällä suuttimen aukioloaikaa 30% saat saman lopputuloksen.
Tähän käsittääkseni perustuu flexfuel boxin toiminta.
Re: RE85 käyttö.
eFlexfuelin puhelinsovellus näyttää suutinten todellisen aukioloajan.Sepi79 kirjoitti: ↑13 Syys 2018, 11:02Tässä oli ehkä enemmän kyse siitä että onko niissä suuttimissa riittävästi varaa lisätä aukioloaikaa.Iro kirjoitti: ↑13 Syys 2018, 10:50Ei kai tämä nyt tämän vaikeampaa ole?:Sepi79 kirjoitti: ↑12 Syys 2018, 13:19 .. eflexfuel.fi myy bokseja joissa on tuo paluulinjaan tuikattava anturi jonka perusteella se päättää minkä verran aukioloa pitää pidentää. Mun kaaliin vaan ei edelleenkään mahdu se että miten suuttimien läpi saadaan niin paljon enemmän soppaa että se riittää ihan kunnon ajeluun, ilman että suuttimien tuotto loppuu kesken.
-Oletetaan että, nykyinen suutin on kooltaan 1, haluat 30% enemmän, vaihdat siihen suuttimen kooltaan 1,3.
-Et voi vaihtaa suutinta vaan lisäämällä suuttimen aukioloaikaa 30% saat saman lopputuloksen.
Tähän käsittääkseni perustuu flexfuel boxin toiminta.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Re: RE85 käyttö.
On niissä suuttimissa reserviä jäljellä. Aukioloaikaa lisätään niin saadaan syöttöä lisättyä. Tietenkin aukioloaikaa ei voi lisätä määrättömästi, miten kävisi liian pienillä suuttimilla. Suuttimen kokoa suurentamalla tietenkin aukioloaika lyhenee. Sitäkään ei voi tehdä holtittomasti kun silloin ecu kokee aukiolon liian lyhyeksi ja olettaa vikaa. Softatuissa laitteissa ei ole mitään ongelmaa kun niissä määritellään suuttimen koko.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Nyt menossa eka tankki Omegalla lähes puhdasta ainetta, etanolianturi ilmoittaa 70% olevan etanolia polttoaineessa.
3 asteen aamulämmössä kylmäkäynnistys odotetusti oli hankala, lähti vasta tokalla startilla käyntiin mutta tyhjäkäynti oli heti tasaista eikä röpeltänyt.
Suuttimien käyttöasteen sain tuolla seoksella tappiin eli 100% kun kiihdytin kolmosvaihteella punarajalle asti. Viisari väpätti vähän punaisen päällä silloin kun appi ilmoitti äänimerkillä suutinten olevan täysillä. Käytännössä itse en noin korkealle kierrätä kuin ennen katsastusta, joten ei käytännön merkitystä tuolla itselle.
Seuraillaan miten kulutus nousee, bensalla keskikulutus seka-ajossa on ollut 9,7 l/100km ja maantiellä 8,4 l/100km.
3 asteen aamulämmössä kylmäkäynnistys odotetusti oli hankala, lähti vasta tokalla startilla käyntiin mutta tyhjäkäynti oli heti tasaista eikä röpeltänyt.
Suuttimien käyttöasteen sain tuolla seoksella tappiin eli 100% kun kiihdytin kolmosvaihteella punarajalle asti. Viisari väpätti vähän punaisen päällä silloin kun appi ilmoitti äänimerkillä suutinten olevan täysillä. Käytännössä itse en noin korkealle kierrätä kuin ennen katsastusta, joten ei käytännön merkitystä tuolla itselle.
Seuraillaan miten kulutus nousee, bensalla keskikulutus seka-ajossa on ollut 9,7 l/100km ja maantiellä 8,4 l/100km.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: RE85 käyttö.
Mulla ihan sama räpeltämättömässä laitteessa. Ei kannata väkisin sahata käyntiin, vaan hyvin lyhkäsiä startteja.
Tiedä sitten, rikastaako ECU starttien välillä seosta, mutta noin lähtee parhaiten, eikä myöskään röpellä tms.
Suuttimet itselläni jo pers tuntumalta liian pienet, mutta ei ole haitannut mitään useammankaan vuoden käytöllä.
Re: RE85 käyttö.
Kiitoksia vinkistä, aiemmin olen vähän turhan pitkään pitänyt starttia päällä ja starttien välissä kääntänyt avaimen virrat pois -asentoon.Obelixii kirjoitti: ↑25 Syys 2018, 20:30Mulla ihan sama räpeltämättömässä laitteessa. Ei kannata väkisin sahata käyntiin, vaan hyvin lyhkäsiä startteja.
Tiedä sitten, rikastaako ECU starttien välillä seosta, mutta noin lähtee parhaiten, eikä myöskään röpellä tms.
Suuttimet itselläni jo pers tuntumalta liian pienet, mutta ei ole haitannut mitään useammankaan vuoden käytöllä.
Nyt parina aamuna oon tehnyt lyhyitä startteja ja välissä jättänyt virrat päälle. Tuntuu tuo purkki oppineen tuon kylmäkäynnistyksen rikastuksen kun nyt 3 asteessa lähti ekalla käyntiin kuten bensalla eli lähes palmun alta .
Eli aiemmin kun käänsin virrat pois starttien välissä niin eFlexfuel ei ole tuota kylmäkäynnistystä pystynty säätämään. Käyttäjässä vika jälleen kerran..
Trafilta tuli eilen postia, että 200e muuntotuki myönnetty. Eli kuukausi meni käsittelyssä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: RE85 käyttö.
Sitten vain käyttövoimaverolappua odottelemaan .
Itselläni on tuo Saab 9-3SS (B207=Z20NET koneella) ollut biopowerina jo 7 vuotta. Ihan softamuutoksellahan se siinä menee. En missään nimessä aioi tehdä muutoskatsastusta. Niin skeptinen olen tuon Suomen Valtion suhteen. Houkutellaan tekemään muutoskatsastus ja sitten kohta päätetään laittaa niille käyttövoimavero. Onhan se käyttövoimavero bensa/kaasuautoillakin. Aivan sama kummalla aineella ajaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Jos se tuohon menee, niin nappaan laitteen irti ja käyn muutoskatsastamaan takaisin bensavehkeeksi. Sitten lyön laitteet takaisin kiinni enkä aio palauttaa muuntotukea
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: RE85 käyttö.
Joovut seoksella ajelemaan:)
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Calibra c20let fwd