Sivu 1/104

RE85 käyttö.

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 09:35
Kirjoittaja Kiiv1
eli rupesin tossa miettimään jos tekis ton asconan toimimaan E85:sella kun sitä saa jo palokan abc:ltä ja laukaan abc:ltä. sekä gti:ssä oli joskus joku juttu missä verrattiin E85vs98 ja pelkästään vaihtamalla ysikasista E85:seen saatiin +17hv ja +47nm tosin olihan se auto millä verrattiin jo hyvin viritetty mutta silti aika hyvä kehitys.

eli onko täällä poihnaat taikha tyttäret muuttanut autonsa toimimaan tuolla? onko teillä vaikuttanu miten? eli teoriaa&käytännön kokemuksia voisi tähän topicciin lisäillä!

ja internetistä lukenu että periaatteessa ei tarvii kun ohjelmoija tuolle aineelle vaihtaa isommat suuttimet ja bensalinjat vaihtaa kestävempään aineeseen? onko vielä jotain muuta?

niin ja onhan se yli 50penniä halvempaakin kun 98 (tosin tuon kulutus on suurempaa) sekä onhan se ekologisempaakin.

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 12:48
Kirjoittaja _Jape_
Kiiv1 kirjoitti:
ja internetistä lukenu että periaatteessa ei tarvii kun ohjelmoija tuolle aineelle vaihtaa isommat suuttimet ja bensalinjat vaihtaa kestävempään aineeseen? onko vielä jotain muuta?
vaikka vielä männät vaihtoon

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 12:51
Kirjoittaja jarkkis
Jotkut e30 bemmit käy pelkällä sytyn säädöllä ja seoksen rikastamisella pelkällä e85 bensalla joten en usko että vanha opelikaan tarivtsee sen isompia muutoksia... Mut tosiaan polttoaine linjat kantsii vaihtaa etanolin kestävään :yes:

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 13:03
Kirjoittaja _Jape_
Tekisi mieli hommata joku SEH moottorilla oleva -(z)- ja laittaa siihen vain LET suuttimet ja katsoa kauan ne oikeasti bensaletkut,tiivisteet ja muut kestäis :D
Ihan vain kokeilu mielessä. Veikkaan tosin että korkea kulutus, nykimisiä ja lieviä kylmäkäynnistys ongelmia tiedossa.

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 16:16
Kirjoittaja Keme
Mä en kyllä jännittäisi e85 kokeilussa mistään tiivisteistä ja polttoainelinjoista. Vai onko jossain OIKEASTI jotain tutkimusta julkaistu missä on järjellisiä aikoja noille tiivisteiden ja polttoainelinjojen hapertumisille? Eikai siinä muuta tarvis, ku viinaliemet tankkiin, lisää kakkua koneeseen ja enemmän ennakkoa.

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 08:12
Kirjoittaja JL
Täällä on ajeltu Ecotec moottorilla jo 300l etanolia ja hyvin toimii..koneessa jyrkemmät kepit,purkkaa enempi,kansi portattu ja Let suuttimet.Kulutus 9-10l sataselle ja bensalinjat on vakiot.Käy paremmin kuin normi 98:lla kylmäkäynistys haastavaa jos on 20 astetta pakkasta :lol:

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 08:39
Kirjoittaja Kiiv1
ootk huomannu mitään teho-eroa e85vs98? kait se pitää tolla aineella koklailla, kun pitää kumminkin suurentaa bensalinjat jne...jos sillä sais helppoja hevosia? kumminkin tuo tulee varmaan aika +-0 maksamaan verrattuna 98iin

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 20 Tammi 2012, 11:02
Kirjoittaja JL
Halvemmaksi tulee kuin 98:lla ajaminen bensaa vei kuintenkin sen 8l sataselle.Vääntöä tuli lisää selvästi alakierroksille ja tehoa 5000rpm:n jälkeen vetää rajottajalle asti hyvin.Ennen loppui menohalut 98:lla 5500rpm:n jälkeen meni vain tasasesti ja nyt laulaa hyvin!Olis mielenkiintosta käyttää penkissä ja nähdä todellinen tehonlisäys.

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 21 Tammi 2012, 09:57
Kirjoittaja unique
Entäs jos mää tankkaan mun 1.6 astraan e85 bensaa?

Tai jos laittais ensin kahella kympillä 98 alle ja sit kahella kympillä e85 sekaan?

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 21 Tammi 2012, 10:08
Kirjoittaja teukka77
Harinen sanoi siinä Gti jutussa et vakio autoon kun laittaa E85 niin ei muuta tapahdu kun kulutus kasvaa 30% eli mitää hyötyä ei ole ellei samalla mahdollista nostaa esim. ahtoja

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 21 Tammi 2012, 20:23
Kirjoittaja Kiiv1
no asconaan on tulossa punakantinen ahistettuna, että kaitpa siinä on jo siinä hyötyä?

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 22 Tammi 2012, 21:04
Kirjoittaja TTH
Tuon E85 kanssa pitää säädättää aika reilusti boksia että siitä saa niitä hevosia irti, normibensan ohjelmalla saa vain -(z)- valon vilkkumaan. Kuten jo mainittu, 30% enemmän soppaa heti kättelyssä eli isommat suuttimet joutuu laittamaan. Kylmäkäynnistys myös huononee huomattavasti ja voi olla ettei lähde ollenkaan käyntiin kylmänä normibensan ohjelmalla kun rikastus ja suuttimien aukioloajat on päin persettä. Ja saattaapi tuo normiohjelma+30% isommat suuttimet- setupilla lämpösenäkin toimia huonosti juuri noiden aukioloaikojen perusteella. Muistaakseni RE85 optimi AFR tasakaasulla on 12 ja "tehokkain" AFR 9.7
Sytkää saa huoletta kääntää 5 astetta aikasemmalle ilman pelkoa nakuista ja tilanteen mukaan ahtoja lisätä. Mutta sitten kun nakuttaa niin alkaa olemaan kiire korjata ennakoita, muuten tulee kallista romua.

Ainakin Saabit ei tykkää jos ajelee tommosilla 50% E85 ja 50% 98E, vissii tommosessa 50% viinaseoksessa yhdistyy molempien huonot puolet ilman sen suurempaa saavutettua etua. Vaikka tuo Saabin moottorinohjaus osaa prosentilleen kertoa paljon siinä seoksessa on viinaa, silti tuolla fifty-fifty seoksella monesti prötää, pätkii ja äkkäilee. Muistaakseni jopa 9-5 BioPowerin käyttöohjekirjassa mainitaan noiden sekoittamisesta jotakin.
Enemmin erikseen.

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 22 Helmi 2012, 23:50
Kirjoittaja Racinghart
5tkm takana (98+e85) e25-e30 seoksella x16xel Vectralla, eikä mitään ongelmia. Pahin kylmäkäynnistys oli -25 astetta, mutta ihan hyvin lähti käymään.
Kulutuskaan ei ainakaan matka-ajossa ole huomattavasti kasvanut. Tämä kaikki vain sen vuoksi, että ottaa päähän nykyiset bensan hinnat 1,6-1,7e/l, kun e85 saa 0,,99e/l. Tavoite on tästä vielä kasvattaa viinan määrää, mutta luultavasti ongelmia on tulossa e40-50 jälkeen?
Tuskin tiivisteiden kesto kärsii, tai vedestä on ongelmaa, mutta laihalle motti menee ja tähän ongelmaan kaipaisin ideoita...

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 16:58
Kirjoittaja Lindemann
Osuipa hyödyllinen topic silmään :P
Alkoivat hyvinkäälläkin tovi siten myydä tuota viinaa mitä ei juoda sovi. Olen muilta sivuilta lukenut auton muuntamisesta e85:sella toimivaksi ja olis suht edullinen tuo boksi jolla huijataan suuttimet pysymään pidempään auki tms. Esimerkiksi tuolta saa: http://www.halpatek.fi/
Halvemmalla sen siis saa, mut tuo vain nyt esimerkkinä.
Laskeskelin tuossa et kun auto vie talvella sellaiset 8,2l/100 km ja tankkaan n.600km välein niin tankkaamisen hinnaksi tulee 83,15€ (98E5/1,69€l)
Sit jos olis autossa tuo boxin huijari kiinni ja käyttäs e85:sta niin kulutuksen noustessa oletettavasti sen 30% sama tankillinen maksais 63,32€ :o
Kulutuksen sietäis nousta siis yli 30% ja olisi kyllä yhä varsin kannattavaa.

Mut se mikä ihmetyttää on calibran polttoainejärjestelmän kesto? Tankki on kuitenkin muovia yms. Se nyt ei ole paha rasti vaihtaa polttoainelinjat, mut onko calibran ikäluokan opelissa joku muu heikko linkki? Siis tämän etanolin kannalta, tuon ikäinen -(z)- ON heikko linkki :lollis:

Re: E85 käyttö.

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 22:48
Kirjoittaja Racinghart
Ladakerhon puolella on aika hyvin juttua asiasta http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
enkä olisi tuon perusteella kovinkaan huolestunut bensapuolen komponenttien kestävyydestä.
Mitä laskin niin itse ajan sen 20tkm vuodessa. Vaikka e85 kuluisi se 30% enemmän, niin säästöä tulisi vähintään se 400e vuodessa näillä hinnoilla. Kun auton arvokin on se 1000e, niin en nää tässä mitään menetettävää... Jos se olisi 10000e, niin en edes kokeilisi.
Bensapuolen säätövarat todennäikösesti loppuvat jossain kohtaa. En tiedä mikä olisi järkevin ratkaisu, olisi kuitenkin hyvä, jos auto toimisi myös normibensalla. Noita kittejä olen myös katsellut ja Atlantin takana on tarjontaa enemmänkin, mutta täälläpäin on hiljaisempaa.Isommista suuttimista tai bensapaineen nostosta, voisi myös olla hyötyä.