RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 »

eli rupesin tossa miettimään jos tekis ton asconan toimimaan E85:sella kun sitä saa jo palokan abc:ltä ja laukaan abc:ltä. sekä gti:ssä oli joskus joku juttu missä verrattiin E85vs98 ja pelkästään vaihtamalla ysikasista E85:seen saatiin +17hv ja +47nm tosin olihan se auto millä verrattiin jo hyvin viritetty mutta silti aika hyvä kehitys.

eli onko täällä poihnaat taikha tyttäret muuttanut autonsa toimimaan tuolla? onko teillä vaikuttanu miten? eli teoriaa&käytännön kokemuksia voisi tähän topicciin lisäillä!

ja internetistä lukenu että periaatteessa ei tarvii kun ohjelmoija tuolle aineelle vaihtaa isommat suuttimet ja bensalinjat vaihtaa kestävempään aineeseen? onko vielä jotain muuta?

niin ja onhan se yli 50penniä halvempaakin kun 98 (tosin tuon kulutus on suurempaa) sekä onhan se ekologisempaakin.
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Kiiv1 kirjoitti:
ja internetistä lukenu että periaatteessa ei tarvii kun ohjelmoija tuolle aineelle vaihtaa isommat suuttimet ja bensalinjat vaihtaa kestävempään aineeseen? onko vielä jotain muuta?
vaikka vielä männät vaihtoon
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Jotkut e30 bemmit käy pelkällä sytyn säädöllä ja seoksen rikastamisella pelkällä e85 bensalla joten en usko että vanha opelikaan tarivtsee sen isompia muutoksia... Mut tosiaan polttoaine linjat kantsii vaihtaa etanolin kestävään :yes:
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Tekisi mieli hommata joku SEH moottorilla oleva -(z)- ja laittaa siihen vain LET suuttimet ja katsoa kauan ne oikeasti bensaletkut,tiivisteet ja muut kestäis :D
Ihan vain kokeilu mielessä. Veikkaan tosin että korkea kulutus, nykimisiä ja lieviä kylmäkäynnistys ongelmia tiedossa.
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mä en kyllä jännittäisi e85 kokeilussa mistään tiivisteistä ja polttoainelinjoista. Vai onko jossain OIKEASTI jotain tutkimusta julkaistu missä on järjellisiä aikoja noille tiivisteiden ja polttoainelinjojen hapertumisille? Eikai siinä muuta tarvis, ku viinaliemet tankkiin, lisää kakkua koneeseen ja enemmän ennakkoa.
JEEEEEEEEEEEEE!
JL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja JL »

Täällä on ajeltu Ecotec moottorilla jo 300l etanolia ja hyvin toimii..koneessa jyrkemmät kepit,purkkaa enempi,kansi portattu ja Let suuttimet.Kulutus 9-10l sataselle ja bensalinjat on vakiot.Käy paremmin kuin normi 98:lla kylmäkäynistys haastavaa jos on 20 astetta pakkasta :lol:
Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 »

ootk huomannu mitään teho-eroa e85vs98? kait se pitää tolla aineella koklailla, kun pitää kumminkin suurentaa bensalinjat jne...jos sillä sais helppoja hevosia? kumminkin tuo tulee varmaan aika +-0 maksamaan verrattuna 98iin
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
JL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja JL »

Halvemmaksi tulee kuin 98:lla ajaminen bensaa vei kuintenkin sen 8l sataselle.Vääntöä tuli lisää selvästi alakierroksille ja tehoa 5000rpm:n jälkeen vetää rajottajalle asti hyvin.Ennen loppui menohalut 98:lla 5500rpm:n jälkeen meni vain tasasesti ja nyt laulaa hyvin!Olis mielenkiintosta käyttää penkissä ja nähdä todellinen tehonlisäys.
Avatar
unique
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6619
Liittynyt: 22 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja unique »

Entäs jos mää tankkaan mun 1.6 astraan e85 bensaa?

Tai jos laittais ensin kahella kympillä 98 alle ja sit kahella kympillä e85 sekaan?
Vaihdetaan H1 xenon-sarja, H7 sarjaan.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=239737
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Harinen sanoi siinä Gti jutussa et vakio autoon kun laittaa E85 niin ei muuta tapahdu kun kulutus kasvaa 30% eli mitää hyötyä ei ole ellei samalla mahdollista nostaa esim. ahtoja
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 »

no asconaan on tulossa punakantinen ahistettuna, että kaitpa siinä on jo siinä hyötyä?
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
TTH
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 09:55
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tuon E85 kanssa pitää säädättää aika reilusti boksia että siitä saa niitä hevosia irti, normibensan ohjelmalla saa vain -(z)- valon vilkkumaan. Kuten jo mainittu, 30% enemmän soppaa heti kättelyssä eli isommat suuttimet joutuu laittamaan. Kylmäkäynnistys myös huononee huomattavasti ja voi olla ettei lähde ollenkaan käyntiin kylmänä normibensan ohjelmalla kun rikastus ja suuttimien aukioloajat on päin persettä. Ja saattaapi tuo normiohjelma+30% isommat suuttimet- setupilla lämpösenäkin toimia huonosti juuri noiden aukioloaikojen perusteella. Muistaakseni RE85 optimi AFR tasakaasulla on 12 ja "tehokkain" AFR 9.7
Sytkää saa huoletta kääntää 5 astetta aikasemmalle ilman pelkoa nakuista ja tilanteen mukaan ahtoja lisätä. Mutta sitten kun nakuttaa niin alkaa olemaan kiire korjata ennakoita, muuten tulee kallista romua.

Ainakin Saabit ei tykkää jos ajelee tommosilla 50% E85 ja 50% 98E, vissii tommosessa 50% viinaseoksessa yhdistyy molempien huonot puolet ilman sen suurempaa saavutettua etua. Vaikka tuo Saabin moottorinohjaus osaa prosentilleen kertoa paljon siinä seoksessa on viinaa, silti tuolla fifty-fifty seoksella monesti prötää, pätkii ja äkkäilee. Muistaakseni jopa 9-5 BioPowerin käyttöohjekirjassa mainitaan noiden sekoittamisesta jotakin.
Enemmin erikseen.
GM-nisti, nytkin ajelee ruotsalaisella ooppelilla
Racinghart
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Tammi 2008, 09:38

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Racinghart »

5tkm takana (98+e85) e25-e30 seoksella x16xel Vectralla, eikä mitään ongelmia. Pahin kylmäkäynnistys oli -25 astetta, mutta ihan hyvin lähti käymään.
Kulutuskaan ei ainakaan matka-ajossa ole huomattavasti kasvanut. Tämä kaikki vain sen vuoksi, että ottaa päähän nykyiset bensan hinnat 1,6-1,7e/l, kun e85 saa 0,,99e/l. Tavoite on tästä vielä kasvattaa viinan määrää, mutta luultavasti ongelmia on tulossa e40-50 jälkeen?
Tuskin tiivisteiden kesto kärsii, tai vedestä on ongelmaa, mutta laihalle motti menee ja tähän ongelmaan kaipaisin ideoita...
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Osuipa hyödyllinen topic silmään :P
Alkoivat hyvinkäälläkin tovi siten myydä tuota viinaa mitä ei juoda sovi. Olen muilta sivuilta lukenut auton muuntamisesta e85:sella toimivaksi ja olis suht edullinen tuo boksi jolla huijataan suuttimet pysymään pidempään auki tms. Esimerkiksi tuolta saa: http://www.halpatek.fi/
Halvemmalla sen siis saa, mut tuo vain nyt esimerkkinä.
Laskeskelin tuossa et kun auto vie talvella sellaiset 8,2l/100 km ja tankkaan n.600km välein niin tankkaamisen hinnaksi tulee 83,15€ (98E5/1,69€l)
Sit jos olis autossa tuo boxin huijari kiinni ja käyttäs e85:sta niin kulutuksen noustessa oletettavasti sen 30% sama tankillinen maksais 63,32€ :o
Kulutuksen sietäis nousta siis yli 30% ja olisi kyllä yhä varsin kannattavaa.

Mut se mikä ihmetyttää on calibran polttoainejärjestelmän kesto? Tankki on kuitenkin muovia yms. Se nyt ei ole paha rasti vaihtaa polttoainelinjat, mut onko calibran ikäluokan opelissa joku muu heikko linkki? Siis tämän etanolin kannalta, tuon ikäinen -(z)- ON heikko linkki :lollis:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Racinghart
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Tammi 2008, 09:38

Re: E85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Racinghart »

Ladakerhon puolella on aika hyvin juttua asiasta http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
enkä olisi tuon perusteella kovinkaan huolestunut bensapuolen komponenttien kestävyydestä.
Mitä laskin niin itse ajan sen 20tkm vuodessa. Vaikka e85 kuluisi se 30% enemmän, niin säästöä tulisi vähintään se 400e vuodessa näillä hinnoilla. Kun auton arvokin on se 1000e, niin en nää tässä mitään menetettävää... Jos se olisi 10000e, niin en edes kokeilisi.
Bensapuolen säätövarat todennäikösesti loppuvat jossain kohtaa. En tiedä mikä olisi järkevin ratkaisu, olisi kuitenkin hyvä, jos auto toimisi myös normibensalla. Noita kittejä olen myös katsellut ja Atlantin takana on tarjontaa enemmänkin, mutta täälläpäin on hiljaisempaa.Isommista suuttimista tai bensapaineen nostosta, voisi myös olla hyötyä.
Vastaa Viestiin