RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Itsekin olen aiemmin intuitiivisesti ajatellut E85:n kulutuksen kasvun johtuvan suoraan lämpöarvoerosta. Toisaalta olen luonteeltani optimistinen skeptikko :D

Intuitio merkitsee tietämistä tai ymmärtämistä, jossa tieto saavutetaan sen kohteesta suoraan. Intuitiivinen tieto eroaa analyyttisesta tiedosta, joka sisältää käsitteellistä aineistoa. Intuitiivisen tiedon vastakohta on abstrahoiva tieto. Abstrahoiva tieto saavutetaan tietoisen analysoivan ajatteluprosessin tuloksena. https://fi.wikipedia.org/wiki/Intuitio
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Omia havaintoja:

Maantieajossa litramääräinen kulutus alkoi olla suurempi vasta kun etanolipitoisuus ylitti 40%.
Selvästi kulutus nousi kun etanolipitoisuus ylitti 70% rajan.
Nämä havainnot sillä olettamalla, että RE85 etanolipitoisuus oli 85%.

GA14DE moottorinen Nissani.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Obelixii kirjoitti: 19 Touko 2019, 14:53 Omia havaintoja:

Maantieajossa litramääräinen kulutus alkoi olla suurempi vasta kun etanolipitoisuus ylitti 40%.
Selvästi kulutus nousi kun etanolipitoisuus ylitti 70% rajan.
Nämä havainnot sillä olettamalla, että RE85 etanolipitoisuus oli 85%.

GA14DE moottorinen Nissani.
Tuo on hyvä havainto.
Siinä onkin sitten jo laskemista ja etenkin touhuamista tankilla, jos yrittää optimoida tuon kulutuksen ja polttoaineiden hinnan tankkaamalla molempia sopiva määrä, jotta rahallinen säästö olisi maksimaalinen.

Viime aikoina olen liikkunut noin 160 km välisellä alueella ja saatavilla on useita RE85 tankkauspisteitä. Litrahinnat on tällä hetkellä 1,079 ... 1,167 välillä. Vastaavasti 95-bensa samoilla asemilla 1,579 ... 1,644.

Tuo RE85 vertailuhinta 95- bensaan olisi ihan kätevä, jos se näkyisi "tolpassa". Täytyisi tietenkin sitten olla se "sovittu" kulutuslisä tuossa vertailuhinnassa, kun niillä lämpöarvoilla se ei todellisuudessa mene riittävän oikeaan. Onko se "lisäkerroin" sitten 1,28, 1,3 vai mitä? Käytännössä se hiukan vaihtelee. Omien kokemuksien mukaan ajo-olosuhteet ja ajotapa vaikuttaa siihen. Ei kovin merkittävästi, mutta kuitenkin. Pitkän ajan kokemuksella (7 vuotta etanoli/bensa ja sitä ennen 5 vuotta bensa) samalla autolla on tuo ero asettunut siihen 30% etanolin kulutuslisään.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Nyt kun vauhtiin ootte päässyt niin entäs kun vaihtaa tuon 95—>98?
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Saab 9-5 tutkimus, jossa kulutusta ei mitattu http://agronomy.emu.ee/vol122/2014_2_7_b5.pdf
Conclusion is that the turbocharged internal combustion engine 2.3 dm3 of vehicles Saab 9-5 achieved the best performance and emission parameters on the E85 fuel.

Škoda Fabia 1.2 HTP, jossa kulutustakin mitattiin http://agronomy.emu.ee/vol122/2014_2_1_b5.pdf
As can be seen in Table 2, for both variants using E85 (E85, E85+) the engine power decreased approximately by 10%. Specific fuel consumption increased, as expected, for variant 1 (E85) approximately by 23.2% and for variant 2 approximately by 35.8% compared to the variant 3 (N95). The E85 fuel achieved success during evaluation of the engine efficiency. The engine efficiency increase by 5.2% for variant 1 (E85) and approximately by 1.8% for variant 2 (E85+) can be seen. Variant 1 ECU was reporting an error message indicating too poor mixture :D
variant 1 E85 Vakio
variant 2 E85+ Ruiskutusaikaa lisätty +28%
variant 3 N95 (95 okt E0)

Kun max. tehot tippuu E85:llä 10% ja E85 kulutuksista lasketut kokonaishyötysuhteet nousee 5,2% ja 1.8% verrattuna max. teholla mitattuun N95 kulutukseen, niin nämä tutkijat tekee johtopäätöksen, että moottorin hyötysuhde on noussut vastaavasti. Kannattaa siis ajaa E85:llä laihalla käyvällä koneella täysillä :lol:

A conventional 1.6 l port injection engine was tested over steady-states, with some bio-ethanol/gasoline blends (0, 10, 20, 30, and 85 vol% of ethanol in gasoline). A slightly better global efficiency (∼5%) was achieved with E85 compared to gasoline. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1912006836

Jos olis kaikille moottoreille yhteinen "taika" etanoliseos, niin se olis jo markkinoilla ja kun kaupallisen E85:n (ja E10, E5:n) etanolipitoisuudet vaihtelee, niin pitäs etanolimittarilla mitata seos.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Uskon tämän https://www1.eere.energy.gov/bioenergy/ ... ab2007.pdf tutkimuksen ammattimaisuuteen. Mielenkiintoista luettavaa varsinkin Saab BioPower ja vastaavaa tekniikkaa käyttäville, esim. Figure 10. MAP and Ignition Timing for 0-60 acceleration on test track.

Saab BioPower fuel economy is very good compared to the US FFV fleet, as it is among higher fuel economy FFVs available in the U.S. The Saab’s gasoline equivalent fuel economy on E85 is on par with the U.S. fleet on the highway test (about 3% better than on gasoline). The gasoline equivalent fuel economy on E85 is slightly better on the city test (about 7% better than on gasoline, versus 3% for U.S. Fleet).

Tuossa käytetty "gasoline equivalent fuel economy" on ehkä kuvaavampi käsite kuin global efficiency: Computing the gasoline equivalent fuel economy facilitates understanding any improvement in efficiency associated with operation on E85.

Koska ottomoottoreissa E85:n "gasoline equivalent fuel economy" johtaa yleensä vain pieneen hyötyyn (voi olla negatiivinenkin), niin mittaukset ja testaus on tehtävä hyvin tarkasti, jotta ne olis toistettavissa pienellä virhemarginaalilla. Käytännössä jo pumppu E85:n ja vertailtavan E10 tai E5:n lämpöarvojen ero johtaa harhaan, esim. E85:n ja E10:n 25% ero ennustaa 1/0,75 = 1,33 ja 20% ero 1/0,8 = 1,25 kertasta kulutusta. Säästön kannalta yksinkertaisinta on ostaa halvinta E85 ja toivoa saavansa pienintä etanolipitoisuutta.

Eräs kaverini suivaantu E85:n 1,3 kertaseen kulutukseen (E85/E10 hintaero oli samat 30%) ja oli sitä mieltä, että E85 ei kannata tankata kuin vuokra-autoon sitä palautettaessa :lol:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 22 Touko 2019, 10:45
Eräs kaverini suivaantu E85:n 1,3 kertaseen kulutukseen (E85/E10 hintaero oli samat 30%) ja oli sitä mieltä, että E85 ei kannata tankata kuin vuokra-autoon sitä palautettaessa :lol:
No tämähän se tässä juuri on ollut se kritiikin aihe. Ei pahemmin taloudellista säästöä viime aikoina tuo etanolilla ajaminen. Kun ottaa huomioon tiheämmämistä öljynvaihdoista ja tankkauskerroista tulevat kulut sekä vaivat niin se vähäinenkin taloudellinen hyöty meni siinä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 22 Touko 2019, 16:19 No tämähän se tässä juuri on ollut se kritiikin aihe. Ei pahemmin taloudellista säästöä viime aikoina tuo etanolilla ajaminen. Kun ottaa huomioon tiheämmämistä öljynvaihdoista ja tankkauskerroista tulevat kulut sekä vaivat niin se vähäinenkin taloudellinen hyöty meni siinä.
Jos mulla olis Biopower Saab, niin kyllä mä sillä vielä näillä E85 hinnoilla ajaisin, kun siinä saa vielä kaupanpäälle pienen tehoreservin. Noitahan saa Ruotsista vähän ajettuna sopuhintaan. Vai etkö suosittele?

Noitten max. hinta näyttää olevan 49 900 kr ja suoralla kaupalla aina tinkivaraa.
Esim. tuollanen https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 ... ?ca=11&w=3

PS. Tutkimuslinkin "Figure 10. MAP and Ignition Timing for 0-60 acceleration on test track." kuvan E85-kiihdytyksessä 1:llä ei mun mielestä ahdot nouse kuten pitäisi ja se näyttää johtuvan liian suuresta sytytysennakosta. Bensalla taas 1:llä 10 liian pieni.

Massan liikuttamiseen tarvittavan energiamäärän hinta määrää sen liikkumisen kustannuksen. Autojen liike-energiaan tarvittavien lähteiden (bensa, diesel, kaasu, bio p.a., sähkö) hintoihin vaikuttaa esim. raaka-aine (öljysheikki), jalostus (neste, st1, fortum), jakelu, kauppias (ABC), verotuspolitiikka (äänestäjä).

Jos scifisti ajattelee, niin humanoidi voisi nauraa (tai itkeä), kun näkisi ihmisen liikuttavan itsensä lisäksi 1,5 tonnia rautaa paikasta toiseen :lol:

Taidan tästä lähteä Särkänniemeen nauttimaan vauhdin hurmasta ja katsoa viikonloppuna Monacon GPn television (tele = over a long distance, vision = sight, or the ability to think about or plan the future with imagination or wisdom) välityksellä :D
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 22 Touko 2019, 18:38
petrisa kirjoitti: 22 Touko 2019, 16:19 No tämähän se tässä juuri on ollut se kritiikin aihe. Ei pahemmin taloudellista säästöä viime aikoina tuo etanolilla ajaminen. Kun ottaa huomioon tiheämmämistä öljynvaihdoista ja tankkauskerroista tulevat kulut sekä vaivat niin se vähäinenkin taloudellinen hyöty meni siinä.
Jos mulla olis Biopower Saab, niin kyllä mä sillä vielä näillä E85 hinnoilla ajaisin, kun siinä saa vielä kaupanpäälle pienen tehoreservin. Noitahan saa Ruotsista vähän ajettuna sopuhintaan. Vai etkö suosittele?

Noitten max. hinta näyttää olevan 49 900 kr ja suoralla kaupalla aina tinkivaraa.
Esim. tuollanen https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9 ... ?ca=11&w=3

PS. Tutkimuslinkin "Figure 10. MAP and Ignition Timing for 0-60 acceleration on test track." kuvan E85-kiihdytyksessä 1:llä ei mun mielestä ahdot nouse kuten pitäisi ja se näyttää johtuvan liian suuresta sytytysennakosta. Bensalla taas 1:llä 10 liian pieni.
Suosittelen, ei se siitä kiinni ole. Vaan noiden polttoaineiden hintojen ero, jolla ei "hyvitystä" saa kovinkaan paljoa ajamalla jätteestä tehdyllä ekologisella polttoaineella. Onhan sitä ihan virallisesti informoitu, että ajamalla RE85:lla CO-päästöt ovat 80% pienemmät kuin bensalla. Kritiikin kohde on liian suuri polttoainevero ja yleinen hintataso tälle jätteestä tehdylle polttoaineelle.

Voihan sitä ajaa kummalla aineella vaan ja tekemällä ohjelmisto muutoksen vakioon kannattaa samalla kertaa tehdä myös konversio. Tankkaan itsekin tällä hetkellä etanolia, mutta sen taloudellinen hyöty vs bensaan on lähes marginaalinen. Silti etanolia tankkiin menee. Tuolle etanolin tuomalle tehon lisäykselle en juuri painoarvoa laske. Käytännön normaalissa ajossa softattuna erot tehoissa bensan ja etanolin kesken ovat niin pieniä, ettei sillä ole minulle merkitystä. Ero vakioon on tietenkin selvä.

Ei noita Saabeja kannata välttämättä Ruotsista hakea, kun niitä löytyy myös Suomesta. Jos ei ole valmiiksi jo biopower, niin JC Performancen softa vaan ja se on siinä. Ihan turhaan mitään "aitoa" biopoweria etsii.
Myös Vectra C:n osalta Z20NET koneella tämä konversio käy siinä missä Saabissakin. Ja voin suositella tekemään tuon softauksen ja paljonhan näihin on tehtykin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 24 Touko 2019, 10:50 Suosittelen, ei se siitä kiinni ole. Vaan noiden polttoaineiden hintojen ero, jolla ei "hyvitystä" saa kovinkaan paljoa ajamalla jätteestä tehdyllä ekologisella polttoaineella. Onhan sitä ihan virallisesti informoitu, että ajamalla RE85:lla CO-päästöt ovat 80% pienemmät kuin bensalla. Kritiikin kohde on liian suuri polttoainevero ja yleinen hintataso tälle jätteestä tehdylle polttoaineelle.
Mikähän E85:n jalostuskustannus on; jäte uloskantohintaan, paikallinen fermentointi ja tislaus, roudaus Haminaan absolutointiin, bensaa sekaan ja
jakeluun. Valtio vois poistaa veron tukena ja samalla tukis työllisyyttä, kun kulutus kasvaisi.

Jenkeissä hintaero oli 10% ja ecoautoilu tais hiipua, kun kuluttaja huomas kulutuksen.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

ovc2z22yh kirjoitti: 24 Touko 2019, 20:05 Jenkeissä hintaero oli 10% ja ecoautoilu tais hiipua, kun kuluttaja huomas kulutuksen.
Nyt on Esson baarista kuultua. :lol:
Ezki80
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 157
Liittynyt: 14 Touko 2010, 08:41
Paikkakunta: Vaasa

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Ezki80 »

Itse ajan RE85:lla ihan se takia koska on kiva haistella viinahöyryjä kylmäkäynnistyksen yhteydessä 😁
Vectra 2.0T -07 BioPower
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ja ainakaan oman auton kohdalla hintaa ei voi verrata 95E10 koska ei sitä voi käyttää. Hinta vertailu tehdään siis 98E5 vs RE85
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

?! kirjoitti: 17 Touko 2019, 05:11
Jartsa kirjoitti: 06 Touko 2019, 22:16 juu jämerästi rupee vectrassa löytymään vetoja lisää kilsan parin ajolla kun vaihdat bensasta etanoliin... :thumbsup:
Juu,ennakkoa kestää enempi viinalla,mutta minkälainen tehokäyrä muuten on bensa vs re85?

Laskeeeko huipputehon kierrokset minkäverran vakio ahtimella?
RE85 noin 25-30hv lisää.

vakioahtimesta en tiedä mutta aika samoilla kierroksilla huipputeho tulee bensa vs RE85.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Obelixii kirjoitti: 25 Touko 2019, 02:44
ovc2z22yh kirjoitti: 24 Touko 2019, 20:05 Jenkeissä hintaero oli 10% ja ecoautoilu tais hiipua, kun kuluttaja huomas kulutuksen.
Nyt on Esson baarista kuultua. :lol:
With gas prices pushing $4 a gallon in many parts of the nation, drivers may be tempted to try a less-expensive alternative -- E85, an ethanol blend -- which is selling in a limited number of stations for 40 to 60 cents less per gallon. https://eu.usatoday.com/story/money/car ... n/1938139/
Vastaa Viestiin