RE85 käyttö.

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Jartsa kirjoitti: 25 Touko 2019, 22:37 ja ainakaan oman auton kohdalla hintaa ei voi verrata 95E10 koska ei sitä voi käyttää. Hinta vertailu tehdään siis 98E5 vs RE85
Miksei voi E10 käyttää? E85 käytetään paljon turboissa halpana virityksenä. Suuttimet vain riittäviksi ja katsoo ettei pakopaine nouse liikaa, kun E85 synnyttää n.15% enemmän sauhua ja tietysti E85 softa/kartat. Eihän viritysprojekteissa E85 hintaa vertailla kuin ehkä, että se on bensaa halvempi.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Fetismilässytys poistettu
Viimeksi muokannut Rookeri, 26 Touko 2019, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turhaa
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 26 Touko 2019, 00:07
Jartsa kirjoitti: 25 Touko 2019, 22:37 ja ainakaan oman auton kohdalla hintaa ei voi verrata 95E10 koska ei sitä voi käyttää. Hinta vertailu tehdään siis 98E5 vs RE85
Miksei voi E10 käyttää? E85 käytetään paljon turboissa halpana virityksenä. Suuttimet vain riittäviksi ja katsoo ettei pakopaine nouse liikaa, kun E85 synnyttää n.15% enemmän sauhua ja tietysti E85 softa/kartat. Eihän viritysprojekteissa E85 hintaa vertailla kuin ehkä, että se on bensaa halvempi.
Samaa ihmettelen minäkin :-?
Etanolin määrästähän se ei voi olla kiinni, että 95E10 ei voi käyttää, kun kerran RE85 sopii. Oktaaniluku on tietenkin yksi tekijä, mutta kyllä kai nyt käytetyssä autossa on nakutuksen tunnistin.

Se on sitten ihan eri juttu, jos 95E10 ei käytä omasta valinnasta. Perustelu voi olla vaikka pienempi teho kuin käyttämällä 98E5 bensaa. Kuitenkaan ei tarkoita, että ei voi käyttää. Vertailunhan voi tietenkin itse kukin tehdä aina kumpaan bensaan vain. Minä vertailen aina 95E10 bensaan, kun se sopii viritettyynkin B207/Z20NET koneeseen.

ps. allekirjoituksen mukaan @Jartsa:lla olisi Vectra GTS Biopower eli arveleisin olevan tuo sama kone kuin minun Saabissani. Voi tietenkin olla 2.8V6, joka on ihan eri moottori ja ohjausjärjestelmä ja siihen en ota kantaa. Z20NET on Trionic 8 ECU:lla, jolle käy siinä 95 kuin 98 bensakin. Tämä on fakta. Viritetylle nyt "pajat" ohjeistavat käyttämään 98 bensaa, jos bensaa nyt yleensä käyttää, juuri tämän tehon vuoksi. Mitatut tehot bensa vs etanoli on tehty käyttämällä 98 bensaa, joten myös bensalla saadaan tehot "näyttämään" isommilta.
En usko että isompien asteidenkaan virityksissä Trionic 8:lle ei silti 95 bensa kelpaa. Ei ainakaan softaguru JC ole missään sitä tyrmännyt. Suosittelee tietenkin bensalla 98 juuri tuon tehon vuoksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Kannattas varmaan tutustua muihinkin kuin saabin koneisiin ennen kuin alkaa ihmetellä miksi jotkut ajaa 98lla
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

DEAD kirjoitti: 26 Touko 2019, 10:39 Kannattas varmaan tutustua muihinkin kuin saabin koneisiin ennen kuin alkaa ihmetellä miksi jotkut ajaa 98lla
Ei siitä ollutkaan kyse :hammer: .

Kyse oli siitä, että joillekin autoille ei sovi 10% etanolia bensan seassa, niin ei niihin silloin sovi RE85, kun siinä sitä on jopa 85%. Syy, jotta pystyy käyttämään RE85:sta, mutta ei 95E10 bensaa, on jokin muu, mutta mikä?
Tästä oli kyse.

Oktaanilukua arvelin, mutta en usko sen olevan pakottava syy olla käyttämättä 95:sta, kun nakutustunnistukset ovat olleet osa moottorinohjausjärjestelmää jo pitkään. Mutta...voihan se olla vanhemmissa autoissa. Kuitenkin, niihin nyt harvoin sitten sopii se etanolikaan.

Mikäli käyttää 98 bensaa eikä 95 bensaa paremman tehon ja väännön vuoksi se ei silti tarkoita, että "95 bensaa ei VOI käyttää".
.....95 bensalle täytyy olla jokin ehdoton kielto, syystä...????
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

@DEAD, vasta jälkikirjoituksessani Saabin moottori tuli tarkemmin esille ja sen sopivuudet eri polttoaineille. Siinä oli selvä viittaus @Jartsan allekirjoituksen autoon "Vectra GTS Biopower" ja se tarkoitanee nimenomaan noita koneita.

En missään kohtaa varsinaisessani "ihmettelyssä" viitannut mihinkään tietyn valmistajan koneisiin.
Ja uskoisin samoilla linjoilla olleen myös sen toisen kirjoittajan @ovc...., joka myös ihmetteli
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja ?! »

Niin,jotkut yrittää vain säästää etanolilla ja toiset hyödyntää siitä sen tarjoamat hyödyt virityskäytössä.

Itse kokeilin ensimmäistäkin,mutta totesin jälkimmäisen hyödyllisemmäksi vaihtoehdoksi,vaikka omat murheensa tulee esiin siinäkin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja DEAD »

pointtini nyt alkujaan oli että onko verrattu missään 98siin säästön kannalta? varmaan on muitakin jotka sillä 98lla ajaa kun todennut että paremmin oma kippo toimii sillä kuin 95lla. ja onhan siitä vääntöäkin ollut että kummalla kannattaa ajella siis 95/98 varsinkin noilla hiukan vanhemmilla kun loppuunsa yhtä kalliiksi molemmilla tulee joskus vaan jää tiettyjä oireita poikkeen käyttämällä tuota 98sia . Niin kait sitä näissä tapauksissa on turha laskea 95sta vasten että mitä säästö on. Ja onhan näitä kapistuksia varsinkin vanhemmissa joissa ei tuota e10 polttoaine puoli kestä.

Niin ja muistelen joskus lukeneeni jutun missä Amerikassa koitettiin isojen autojen polttoaine kuluja saada vähemmälle kun tuotiin näitä etanolibensoja ja niille käypäsiä kippoja myyntiin jäi vain silloin mieleen että hintaero silloin ois ollut 15-17% jonka takia vähän jäi tuo projekti lähtökuoppiin huonon saatavuudenkin takia. Ja omalla kohdalla en vielä ole siirtymässä ihan tuon saatavuuden takia
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, ei olekaan aina selvää kumpi tulee edullisemmaksi ajossa 95 vai 98.

Aika paljon kuulee käytännön kokemuksia joissa joihinkin autoihin 98 tuo säästön verrattuna 95. Sekin on riipuvainen hinnoista ja auton kulutuksesta. Tämäkään ei ole este käyttää 95 bensaa, jolloin sitä voi käyttää.

Vertailua tehdessä tietenkin etanolin ja bensan kesken on jokaisella perustelut. Ihan pelkkä taloudellisuus on monelle tärkeä ja silloin bensaksi otetaan se kummalla on edullisempaa ajaa. Minä teen aina näin vertailun.

Vertaamalla aina 98 vs re85, kun 95 ei voi käyttää on tähän joku tekninen este. Mikäli 98 bensa on edullisempaa ajossa kuin 95 se on sitten eri juttu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

ovc2z22yh kirjoitti: 25 Touko 2019, 22:49
Obelixii kirjoitti: 25 Touko 2019, 02:44
ovc2z22yh kirjoitti: 24 Touko 2019, 20:05 Jenkeissä hintaero oli 10% ja ecoautoilu tais hiipua, kun kuluttaja huomas kulutuksen.
Nyt on Esson baarista kuultua. :lol:
With gas prices pushing $4 a gallon in many parts of the nation, drivers may be tempted to try a less-expensive alternative -- E85, an ethanol blend -- which is selling in a limited number of stations for 40 to 60 cents less per gallon. https://eu.usatoday.com/story/money/car ... n/1938139/
Linkkaamasi uutinen on yli 6 vuotta vanha. :lol:

https://www.cnbc.com/2019/03/11/average ... int50.html

https://e85prices.com/
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja mandula »

DEAD kirjoitti: 26 Touko 2019, 12:25 pointtini nyt alkujaan oli että onko verrattu missään 98siin säästön kannalta? varmaan on muitakin jotka sillä 98lla ajaa kun todennut että paremmin oma kippo toimii sillä kuin 95lla. ja onhan siitä vääntöäkin ollut että kummalla kannattaa ajella siis 95/98 varsinkin noilla hiukan vanhemmilla kun loppuunsa yhtä kalliiksi molemmilla tulee joskus vaan jää tiettyjä oireita poikkeen käyttämällä tuota 98sia . Niin kait sitä näissä tapauksissa on turha laskea 95sta vasten että mitä säästö on. Ja onhan näitä kapistuksia varsinkin vanhemmissa joissa ei tuota e10 polttoaine puoli kestä.

Niin ja muistelen joskus lukeneeni jutun missä Amerikassa koitettiin isojen autojen polttoaine kuluja saada vähemmälle kun tuotiin näitä etanolibensoja ja niille käypäsiä kippoja myyntiin jäi vain silloin mieleen että hintaero silloin ois ollut 15-17% jonka takia vähän jäi tuo projekti lähtökuoppiin huonon saatavuudenkin takia. Ja omalla kohdalla en vielä ole siirtymässä ihan tuon saatavuuden takia
Itse vertaan 98 vs e85 kun lasken etanolimuunnoksen takaisinmaksua, koska ennen muunnosta tankkasin vain 98 koska 95 aiheutti nykimistä tasaisella ajolla.

Muunnoksen jälkeen nyt myös 95 kelpaa koneelle joten tankkaan sitä jos ei muuta ole saatavilla.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ovc2z22yh kirjoitti: 26 Touko 2019, 00:07
Jartsa kirjoitti: 25 Touko 2019, 22:37 ja ainakaan oman auton kohdalla hintaa ei voi verrata 95E10 koska ei sitä voi käyttää. Hinta vertailu tehdään siis 98E5 vs RE85
Miksei voi E10 käyttää? E85 käytetään paljon turboissa halpana virityksenä. Suuttimet vain riittäviksi ja katsoo ettei pakopaine nouse liikaa, kun E85 synnyttää n.15% enemmän sauhua ja tietysti E85 softa/kartat. Eihän viritysprojekteissa E85 hintaa vertailla kuin ehkä, että se on bensaa halvempi.

Nyt kumminkin kirjoitellaan Virittäminen aihe alueen alla.

minkähän takia mun C-vectrassa on 670cc Bosch EV14 suuttimet?

mutta kyllä kai nyt käytetyssä autossa on nakutuksen tunnistin. EI OLE vaan niitä on periaatteessa neljä.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jartsa kirjoitti: 31 Touko 2019, 00:43
ovc2z22yh kirjoitti: 26 Touko 2019, 00:07
Jartsa kirjoitti: 25 Touko 2019, 22:37 ja ainakaan oman auton kohdalla hintaa ei voi verrata 95E10 koska ei sitä voi käyttää. Hinta vertailu tehdään siis 98E5 vs RE85
Miksei voi E10 käyttää? E85 käytetään paljon turboissa halpana virityksenä. Suuttimet vain riittäviksi ja katsoo ettei pakopaine nouse liikaa, kun E85 synnyttää n.15% enemmän sauhua ja tietysti E85 softa/kartat. Eihän viritysprojekteissa E85 hintaa vertailla kuin ehkä, että se on bensaa halvempi.

Nyt kumminkin kirjoitellaan Virittäminen aihe alueen alla.

minkähän takia mun C-vectrassa on 670cc Bosch EV14 suuttimet?

mutta kyllä kai nyt käytetyssä autossa on nakutuksen tunnistin. EI OLE vaan niitä on periaatteessa neljä.
Kyseessä on ilmeisesti Z20NET kone.
Tähän sitten liittyen vastauksia noihin esitettyihin kysymyksiin.

Vaikka tämä konetyyppi on viritetty, myös 95E10 bensaa voi käyttää silloinkin. On aivan eri asia haluaako käyttää 95 bensaa, jos bensaa ylipäätänsä syystä tai toisesta tankkaa. Toisin sanoen; "ei voi" tai "ei halua", antavat aivan eri merkityksen. Sikäli pitää olla tarkkana kirjoitettaessa, kun kirjoitusta lukeva tulkitsee asian kirjaimellisesti siten miten se on kirjoitettu. Olkoonkin "viritys-osasto", mihin kirjoittaa. Se siitä eikä tästä sitten sen enempää.

Viritettynä ja etenkin hiukan korkeamalla asteella, vakio suuttimet eivät riitä tuottamaan riittävästi syöttöä etanolilla, joten silloin suuttimia vaihdetaan suurempiin. Pienemmilläkin se onnistuisi, mutta tehot jäävät usein pienemmiksi etanolilla. On huomattavasti kätevämpää vaihtaa jo heti riittävät suuttimet, kun niitä ei voi sitten jälkikäteeen vaihtaa vaihtamatta myös softaa. Pienemmätkin suuttimet käy esim. itselläni on 470cc, joilla pääsee etanolillakin 230 hv.

Monissa autoissa on erillinen nakutustunnistin, mutta tässä Z20NET koneessa ei sellaista ole vaan tämä on hoidettu tulppien välityksellä. Täten niitä on siis peräti neljä kuten mainittiin. Tämä tekniikka on juuri se syy miksi ko. kone on äärimmäisen tarkka oikeille tulpille ja puolien moitteettomalle kunnolle (ja tarvikepuola teivät toimi sitten ensinkään). Tämä toimintaa varten on nk. IDM (CDM) yksikkö. Nakutus tunnistus on ja tässä samalla vieläpä hoidetaan lisäksi sytytystapahtuman tarkkailu, joten nk. missfiret ovat myös eritysen hyvin hallussa. Tässä konetyypissä voi siis viritettynäkin aivan hyvin käyttää "mita bensa vaan". Varsinaista estettä ei ole.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: RE85 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

moottori on Z20NET kyllä.

ja korjaan omaani sen verran ettei 95E10 voi ENÄÄ käyttää.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin