Sivu 101/104

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 17 Touko 2020, 22:10
Kirjoittaja lauantaijokeri
Öljyn laimeneminen kannattaa ottaa huomioon etanolikäyttöisissä autoissa etenkin talvella koska kylmäkäynnistykset vaativat todella rikkaan seoksen ja osa polttoaineesta menee moottoriöljyyn. Tiheämpää öljyn vaihtoa kuin normaalisti suosittelisin.

EDIT: lukihan se jo tuolla aiemmin..

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 30 Touko 2020, 22:41
Kirjoittaja Obelixii
Eihän RE85 mitään säästä, jos ajaa vähän tai lyhyttä matkaa. Pätkäajoissa myös öljyn sekaan saattaa joutua ja ei kunnolla poistu jos tosiaan ajetaan lyhyttä pätkä ajoa eikä moottori ehdi kunnolla lämmetä.

Jos taas ajaa paljon, voi RE85:dellä jopa jotain säästää. Jos moottori ajetaan aina lämpimäksi asti, ei polttoainetta joudu pysyvästi öljyn sekaan (ainakaan oman kokemuksen mukaan) jolloin voi käyttää normaalia öljynvaihtoväliä (10-15tkm).

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 23 Heinä 2020, 15:27
Kirjoittaja ooppeli666
Mitkä suuttimen liitännät on vectra c 2003 z18xe koneessa ku aattelin hommata to muutossarja.

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 04 Elo 2020, 08:31
Kirjoittaja Sepi79
Voisko viisaammat kertoa, miten hyvin toimisi omegan x25xe kone e85:llä jos vaihtaisi suuttimet x20xe suuttimiin ja lisäisi potikan lämpäanturin johtoon? 20xe suuttimethan on sen 30% suuremmat mutta riittääkö ne myös kunnon täyskaasu vedätykseen, rajottimelle asti? E85 etanolipitoisuushan vaihtelee aika rajusti, eikä lambda säädä seoksia mihinkään suuntaan täyskaasulla. Onko hommassa mitään mieltä vai onko tuloksena kone joka ei sovi bensalla ajeluun enää ollenkaan ja etanolillakin korkeintaan varovaiseen sunnuntai ajeluun?

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 17:13
Kirjoittaja Juha_1
Mulla on -08 Vectra C2 ja moottorina 130 tkm ajettu Z18XER. -(z)-
Onkos tuossa hyötyä jos välillä tankkaisi tavallista bensaa? Minkä verran vuodessa pitää ajaa, jotta tuosta päivityksestä olisi rahallisesti hyötyä? Vuodessa ajoa tulee ehkä 13 tkm Vai onko säästössä kyse vain yksittäisten ajomatkojen pituudesta?
Tietenkin vielä mitä tuo hommeli maksaa jossain luotettavassa huollossa ja saako siitä jotain verohelpotusta tms? :thumbsup:

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 17:35
Kirjoittaja Juho M-P
Tosiasiassa RE85:lla ei säästä penniäkään. Kohonnut kulutus syö sen edun

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 17:35
Kirjoittaja Juho M-P
Tosiasiassa RE85:lla ei säästä penniäkään. Kohonnut kulutus syö sen edun

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 15:07
Kirjoittaja Juha_1
Juho M-P kirjoitti: 01 Syys 2020, 17:35 Tosiasiassa RE85:lla ei säästä penniäkään. Kohonnut kulutus syö sen edun
Onko siis ainoa hyöty luontoystävällisyys? :yes:
Laitatko vielä lähteen tiedollesi. Vaikka linkki johonkin, jossa vertailu on tehty. Tämä kiinnostaa varmasti muitakin tässä keskustelussa. :what:

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 15:24
Kirjoittaja petrisa
Lähdettähän ei tarvitse kun itse kukin laskee kulut itse.
Ei tarvitse muuta tietää kuin re85:n ja bensan litrahinta sekä oman käytössä olevan auton kulutus bensalla. Etanolin kulutukseksi tulee 30 % lisä.

Sitten vain laskemaan....

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 19:37
Kirjoittaja Juho M-P
petrisa kirjoitti: 02 Syys 2020, 15:24 Lähdettähän ei tarvitse kun itse kukin laskee kulut itse.
Ei tarvitse muuta tietää kuin re85:n ja bensan litrahinta sekä oman käytössä olevan auton kulutus bensalla. Etanolin kulutukseksi tulee 30 % lisä.

Sitten vain laskemaan....
Näin. Eli voi kyseenalaistaa sen ympäristöhyödyn samalla.
Polttamalla enemmän ainetta myös päästöt lisääntyy

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 19:41
Kirjoittaja Iro
Juho M-P kirjoitti: 02 Syys 2020, 19:37
petrisa kirjoitti: 02 Syys 2020, 15:24 Lähdettähän ei tarvitse kun itse kukin laskee kulut itse.
Ei tarvitse muuta tietää kuin re85:n ja bensan litrahinta sekä oman käytössä olevan auton kulutus bensalla. Etanolin kulutukseksi tulee 30 % lisä.

Sitten vain laskemaan....
Näin. Eli voi kyseenalaistaa sen ympäristöhyödyn samalla.
Polttamalla enemmän ainetta myös päästöt lisääntyy
Kun etanolissa on on 85% jäteperäistä polttoainetta niin kyllä se 30% kulutuksen lisäykselläkin huomattavasti vähäpäästöisempää on.

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 19:50
Kirjoittaja Juho M-P
Vähentääkö se jotenkin palokaasujakin

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 03 Syys 2020, 07:00
Kirjoittaja blex84
Juha_1 kirjoitti: 01 Syys 2020, 17:13 Mulla on -08 Vectra C2 ja moottorina 130 tkm ajettu Z18XER. -(z)-
Onkos tuossa hyötyä jos välillä tankkaisi tavallista bensaa? Minkä verran vuodessa pitää ajaa, jotta tuosta päivityksestä olisi rahallisesti hyötyä? Vuodessa ajoa tulee ehkä 13 tkm Vai onko säästössä kyse vain yksittäisten ajomatkojen pituudesta?
Tietenkin vielä mitä tuo hommeli maksaa jossain luotettavassa huollossa ja saako siitä jotain verohelpotusta tms? :thumbsup:
Ei sillä eläkerahastoa tee vaikka ajaisit 85sella. Nousee kulutus sekä öljyn vaihtoväli lyhenee. Sitten kun ilmat kylmenee niin 85sella nousee kulutus kovasti vs kesän kulutukseen.

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 03 Syys 2020, 07:17
Kirjoittaja petrisa
RE85:n laskennallinen päästöarvo on vain 80%, kun käytetään jätepohjaista polttoainetta, joka maatuessaan tekisi päästöjä joka tapauksessa. Pakoputkesta tulevat päästöt kasvat, se on totta, mutta silti.

Etanolilla ajo on ekologista, mutta jos kyse on vain rahallisesta seikasta, niin silloin pitää laskea itse kummalla kannattaa ajaa (etanoli vs bensa).

Re: RE85 käyttö.

Lähetetty: 04 Syys 2020, 11:34
Kirjoittaja ?!
Juha_1 kirjoitti: 02 Syys 2020, 15:07
Juho M-P kirjoitti: 01 Syys 2020, 17:35 Tosiasiassa RE85:lla ei säästä penniäkään. Kohonnut kulutus syö sen edun
Onko siis ainoa hyöty luontoystävällisyys? :yes:
Laitatko vielä lähteen tiedollesi. Vaikka linkki johonkin, jossa vertailu on tehty. Tämä kiinnostaa varmasti muitakin tässä keskustelussa. :what:
Todellinen hyöty on virityskäytössä,edullista "kilpabensaa".
Ei vakiossa ahdetuissa moottoreissa saavutetaan kymmenien hevosvoimien hyöty vs 98e,sekä tuo samalla turvaa moottorille kun ei ole niin nakutusherkkää kuin bensa.

Hyvä käytännön esimerkki on se,että viinalla ennakkoa voi lisätä lähes aina niin kauan kuin teho nousee.

Esim.justiin oltiin omaa bensalla toimivaa harrasteautoa säätelemässä rullilla.Nostettiin aste kerrallaan ja joka vedolla käyrä nousi 7-10hv ja sitten vaan rupesi tirisemään vaikka käyrä oli nouseva siinäkin vedossa.Viinalla olisi todennäköisesti voinut laittaa usean asteen lisää ennakkoa.
Viinaa ruiskutetaan enemmän->polttoaine jäähdyttää -> enemmän pakokaasua-> ahdin herää herkemmin yms.asioita mitkä ei mitenkään liity polttoainekuluissa säästämiseen.