Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Autojen moottorit eivät saavuta normaalia lämpötilaa helposti lyhyellä ajo matkalla. Termostaatti ei tehtävästä selviä koska kylmä ajoviima jäähdyttää moottoritilaa tehokkaasti. Varsikin silloin kun lähdetään ajamaan niin, että auto on seissyt ulkona roikassa tai ilman sitä. Säleikkö kiinni ja sitten sitä voisi säätää kuskin pukilta siihen asentoon, että lämmöt ei pääse nousemaan liian korkealle. Olenkin ajatellut tehdä itse säleikön jonka voi sulkea ja aukaista kuljettajan paikalta. Säleikköön pitää laittaa katkaisimet auki/kiinni asennoille, että näkee sitten varmasti, että jäähdytin on mieleisessä asennossa ja, että se varmasti on auki jos lämmöt meinaa karata ylös, jäähdyttimen itse sulkeutuvaa säleikköä ei varmaankaan ole myytävänä vaan se on itse tehtävä. Säleikkö on melko helppo rakentaa ja se on parempi vaihtoehto kuin peittää esim. pahvilla tai jollain muulla säleikkö. Meillä vanha Vectra- A -89 ja siellä on ruhtinaallisesti tilaa säleikölle. Uusimmissa autoissa taas sitä ei ole useinkaan, koska siellä on ilmastoinnin kenno ja se täyttää keula tilan useasti. Säleikkö voisi olla jos haluaa sellainen, että se sulkeutuu itse kovilla pakkasilla. Lämpötilan mukaan sulkeutuva. Silloin siinä olisi oltava sähkömoottori. Nyt tuossa suunnittelemassani säleikössä olisi vaijeri jonka avulla sitä käytetään. Johonkin automerkkiin on säleikkö saatavana. Olikohan BMW en muista. Mutta ihmettelenkin miksi tätä ei ole autotehtailla hoksattu aiemmin. Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Menee kuin kylmille kiville. Muutamalle jampalle suomessa ja siperiassa.Batman57 kirjoitti:Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.
Mutta ilmanvastuksen vähentämiseksi näitä on muutamat valmistajat tehneetkin jo. Olikohan esim. Ford ja Volvo.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
- StarBreakeR
- OCF Member 2022
- Viestit: 1626
- Liittynyt: 24 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
on tullut joskus rakenneltua a-omegaan.. pic-ohjauksella käsi/autom moottorin lämpötilan mukaan.
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Sori jos pilaan sun hienon keksinnön mutta tuolla moottori/voimansiirto-osiossa kerroit jo tästä säleiköstä ja meillä on pyöreälamppunen lada jossa on säleikkö keulassa jonka saa kiinni/auki hytistä
kuten sälekaihtimen kämpän ikkunasta. Joten ei ole mikään uusi keksintö kun on ladaan jo tehty vitun kauan sitte.
kuten sälekaihtimen kämpän ikkunasta. Joten ei ole mikään uusi keksintö kun on ladaan jo tehty vitun kauan sitte.
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Löytyy myös Wartburgista On noita nykyäänkin vähän joka merkillä, mutta ilmanvastuksen, ei lämpenemisen takia.
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Vaihtaa autoon ehjän termarin ja unohtaa tommoset tyhjänaikaset säleikkövirittelyt.
JEEEEEEEEEEEEE!
- putkikardaani
- 'Diplomat'
- Viestit: 1462
- Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Onhan noita esim. Fordeissa.. Toimivuus tietenkin huippuluokkaa etenkin kun lunta pakkaa keulan täydeltä
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Minusta tuollainen löytyi myös B mallin Kadetista.putkikardaani kirjoitti:A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Jos ongelmana on esim. huohotinputken jäätyminen niin siihen oireeseen auttaa tuollainen jäähdyttäjän peitto (vakiovaruste joissan ranskanpatongeissa :- ) ja ompa ongelmaa myös Audeissa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30742
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Nykyiset autot on kompromisseja siitä kuinka pitkällä ajolla pitäisi tulla kuinka lämmintä ilmaa ohjaamoon.
Suljettavat säleiköt maskissa on vanha keksintö. Niitä näkee varsinkin diisseleissä ja joihinkin autoihin saa merkkiliikkeestä jopa ritilöihin sopivaa peittoa joka sopii suoraan autoon.
Joisssain malleissa auton lämpeäminen on hoidettu erillisellä lämmittimellä. Joissain on Webasto myös ajon aikana päällä ja joissain jopa sähkövastukset, jotka lämmittävät sisälle puhallettavaa ilmaa.
Jos mennään pelkillä auton lämppärien tehoilla, niin mielestäni on epärealistista edes odottaa, että jossain -20 pakkasella alkaisi lämppäri puhaltamaan suurimmalla mahdollisella tehollaan alle 50km matkoilla.
Mitä kovempi pakkanen, sitä pitempi matka pitää ajaa jotta auton lämppäri pääsee täysille tehoille.
Suljettavat säleiköt maskissa on vanha keksintö. Niitä näkee varsinkin diisseleissä ja joihinkin autoihin saa merkkiliikkeestä jopa ritilöihin sopivaa peittoa joka sopii suoraan autoon.
Joisssain malleissa auton lämpeäminen on hoidettu erillisellä lämmittimellä. Joissain on Webasto myös ajon aikana päällä ja joissain jopa sähkövastukset, jotka lämmittävät sisälle puhallettavaa ilmaa.
Jos mennään pelkillä auton lämppärien tehoilla, niin mielestäni on epärealistista edes odottaa, että jossain -20 pakkasella alkaisi lämppäri puhaltamaan suurimmalla mahdollisella tehollaan alle 50km matkoilla.
Mitä kovempi pakkanen, sitä pitempi matka pitää ajaa jotta auton lämppäri pääsee täysille tehoille.
prööt
Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö
Meidän -53 GAZ:ssa, -55 Fordissa, -56 Volvossa, -59 Volvossa ja -76 GAZ:ssa on tollainen. Ja -76 GAZissa on jopa hanalla suljettava öljynjäähdytin.Obelixii kirjoitti:Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)