Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Batman57
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 18:53

Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Batman57 »

Autojen moottorit eivät saavuta normaalia lämpötilaa helposti lyhyellä ajo matkalla. Termostaatti ei tehtävästä selviä koska kylmä ajoviima jäähdyttää moottoritilaa tehokkaasti. Varsikin silloin kun lähdetään ajamaan niin, että auto on seissyt ulkona roikassa tai ilman sitä. Säleikkö kiinni ja sitten sitä voisi säätää kuskin pukilta siihen asentoon, että lämmöt ei pääse nousemaan liian korkealle. Olenkin ajatellut tehdä itse säleikön jonka voi sulkea ja aukaista kuljettajan paikalta. Säleikköön pitää laittaa katkaisimet auki/kiinni asennoille, että näkee sitten varmasti, että jäähdytin on mieleisessä asennossa ja, että se varmasti on auki jos lämmöt meinaa karata ylös, jäähdyttimen itse sulkeutuvaa säleikköä ei varmaankaan ole myytävänä vaan se on itse tehtävä. Säleikkö on melko helppo rakentaa ja se on parempi vaihtoehto kuin peittää esim. pahvilla tai jollain muulla säleikkö. Meillä vanha Vectra- A -89 ja siellä on ruhtinaallisesti tilaa säleikölle. Uusimmissa autoissa taas sitä ei ole useinkaan, koska siellä on ilmastoinnin kenno ja se täyttää keula tilan useasti. Säleikkö voisi olla jos haluaa sellainen, että se sulkeutuu itse kovilla pakkasilla. Lämpötilan mukaan sulkeutuva. Silloin siinä olisi oltava sähkömoottori. Nyt tuossa suunnittelemassani säleikössä olisi vaijeri jonka avulla sitä käytetään. Johonkin automerkkiin on säleikkö saatavana. Olikohan BMW en muista. Mutta ihmettelenkin miksi tätä ei ole autotehtailla hoksattu aiemmin. Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Batman57 kirjoitti:Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.
Menee kuin kylmille kiville. Muutamalle jampalle suomessa ja siperiassa.

Mutta ilmanvastuksen vähentämiseksi näitä on muutamat valmistajat tehneetkin jo. Olikohan esim. Ford ja Volvo.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
StarBreakeR
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1626
Liittynyt: 24 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja StarBreakeR »

on tullut joskus rakenneltua a-omegaan.. pic-ohjauksella käsi/autom moottorin lämpötilan mukaan.
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Sori jos pilaan sun hienon keksinnön mutta tuolla moottori/voimansiirto-osiossa kerroit jo tästä säleiköstä ja meillä on pyöreälamppunen lada jossa on säleikkö keulassa jonka saa kiinni/auki hytistä
kuten sälekaihtimen kämpän ikkunasta. Joten ei ole mikään uusi keksintö kun on ladaan jo tehty vitun kauan sitte.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Löytyy myös Wartburgista :D On noita nykyäänkin vähän joka merkillä, mutta ilmanvastuksen, ei lämpenemisen takia.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Keme »

Vaihtaa autoon ehjän termarin ja unohtaa tommoset tyhjänaikaset säleikkövirittelyt.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7958
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Woody »

Onhan noita esim. Fordeissa.. Toimivuus tietenkin huippuluokkaa etenkin kun lunta pakkaa keulan täydeltä :)
kapiteeli
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1799
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja kapiteeli »

putkikardaani kirjoitti:A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Minusta tuollainen löytyi myös B mallin Kadetista.


Jos ongelmana on esim. huohotinputken jäätyminen niin siihen oireeseen auttaa tuollainen jäähdyttäjän peitto (vakiovaruste joissan ranskanpatongeissa :- ) ja ompa ongelmaa myös Audeissa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30742
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Nykyiset autot on kompromisseja siitä kuinka pitkällä ajolla pitäisi tulla kuinka lämmintä ilmaa ohjaamoon.
Suljettavat säleiköt maskissa on vanha keksintö. Niitä näkee varsinkin diisseleissä ja joihinkin autoihin saa merkkiliikkeestä jopa ritilöihin sopivaa peittoa joka sopii suoraan autoon.
Joisssain malleissa auton lämpeäminen on hoidettu erillisellä lämmittimellä. Joissain on Webasto myös ajon aikana päällä ja joissain jopa sähkövastukset, jotka lämmittävät sisälle puhallettavaa ilmaa.

Jos mennään pelkillä auton lämppärien tehoilla, niin mielestäni on epärealistista edes odottaa, että jossain -20 pakkasella alkaisi lämppäri puhaltamaan suurimmalla mahdollisella tehollaan alle 50km matkoilla.
Mitä kovempi pakkanen, sitä pitempi matka pitää ajaa jotta auton lämppäri pääsee täysille tehoille.
prööt
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Obelixii kirjoitti:Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..
Meidän -53 GAZ:ssa, -55 Fordissa, -56 Volvossa, -59 Volvossa ja -76 GAZ:ssa on tollainen. Ja -76 GAZissa on jopa hanalla suljettava öljynjäähdytin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin