Sivu 1/1

Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 06:12
Kirjoittaja Batman57
Autojen moottorit eivät saavuta normaalia lämpötilaa helposti lyhyellä ajo matkalla. Termostaatti ei tehtävästä selviä koska kylmä ajoviima jäähdyttää moottoritilaa tehokkaasti. Varsikin silloin kun lähdetään ajamaan niin, että auto on seissyt ulkona roikassa tai ilman sitä. Säleikkö kiinni ja sitten sitä voisi säätää kuskin pukilta siihen asentoon, että lämmöt ei pääse nousemaan liian korkealle. Olenkin ajatellut tehdä itse säleikön jonka voi sulkea ja aukaista kuljettajan paikalta. Säleikköön pitää laittaa katkaisimet auki/kiinni asennoille, että näkee sitten varmasti, että jäähdytin on mieleisessä asennossa ja, että se varmasti on auki jos lämmöt meinaa karata ylös, jäähdyttimen itse sulkeutuvaa säleikköä ei varmaankaan ole myytävänä vaan se on itse tehtävä. Säleikkö on melko helppo rakentaa ja se on parempi vaihtoehto kuin peittää esim. pahvilla tai jollain muulla säleikkö. Meillä vanha Vectra- A -89 ja siellä on ruhtinaallisesti tilaa säleikölle. Uusimmissa autoissa taas sitä ei ole useinkaan, koska siellä on ilmastoinnin kenno ja se täyttää keula tilan useasti. Säleikkö voisi olla jos haluaa sellainen, että se sulkeutuu itse kovilla pakkasilla. Lämpötilan mukaan sulkeutuva. Silloin siinä olisi oltava sähkömoottori. Nyt tuossa suunnittelemassani säleikössä olisi vaijeri jonka avulla sitä käytetään. Johonkin automerkkiin on säleikkö saatavana. Olikohan BMW en muista. Mutta ihmettelenkin miksi tätä ei ole autotehtailla hoksattu aiemmin. Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 14:44
Kirjoittaja Wesku79
Batman57 kirjoitti:Siinä olisi jollekin valmistaja taholle ihan toimiva tuote ja voisi mennä kuin kuumille kiville säleiköt.
Menee kuin kylmille kiville. Muutamalle jampalle suomessa ja siperiassa.

Mutta ilmanvastuksen vähentämiseksi näitä on muutamat valmistajat tehneetkin jo. Olikohan esim. Ford ja Volvo.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 17:34
Kirjoittaja StarBreakeR
on tullut joskus rakenneltua a-omegaan.. pic-ohjauksella käsi/autom moottorin lämpötilan mukaan.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 20 Tammi 2015, 23:27
Kirjoittaja FullMetal
Sori jos pilaan sun hienon keksinnön mutta tuolla moottori/voimansiirto-osiossa kerroit jo tästä säleiköstä ja meillä on pyöreälamppunen lada jossa on säleikkö keulassa jonka saa kiinni/auki hytistä
kuten sälekaihtimen kämpän ikkunasta. Joten ei ole mikään uusi keksintö kun on ladaan jo tehty vitun kauan sitte.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 00:25
Kirjoittaja Obelixii
Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 04:37
Kirjoittaja Zafira
Löytyy myös Wartburgista :D On noita nykyäänkin vähän joka merkillä, mutta ilmanvastuksen, ei lämpenemisen takia.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 12:55
Kirjoittaja Keme
Vaihtaa autoon ehjän termarin ja unohtaa tommoset tyhjänaikaset säleikkövirittelyt.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 20:49
Kirjoittaja putkikardaani
A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 25 Tammi 2015, 10:19
Kirjoittaja Woody
Onhan noita esim. Fordeissa.. Toimivuus tietenkin huippuluokkaa etenkin kun lunta pakkaa keulan täydeltä :)

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 16 Heinä 2015, 08:31
Kirjoittaja kapiteeli
putkikardaani kirjoitti:A mallin kadetissa oli rullaverho ihan vakiovarusteena. Näppärä portaaton säätö hytistä. Taitaa olla uudemmissa autoissa melko turha.
Varsinkin jos webasto tai eberi.
Minusta tuollainen löytyi myös B mallin Kadetista.


Jos ongelmana on esim. huohotinputken jäätyminen niin siihen oireeseen auttaa tuollainen jäähdyttäjän peitto (vakiovaruste joissan ranskanpatongeissa :- ) ja ompa ongelmaa myös Audeissa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30742

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 18 Heinä 2015, 03:07
Kirjoittaja Lurttinen
Nykyiset autot on kompromisseja siitä kuinka pitkällä ajolla pitäisi tulla kuinka lämmintä ilmaa ohjaamoon.
Suljettavat säleiköt maskissa on vanha keksintö. Niitä näkee varsinkin diisseleissä ja joihinkin autoihin saa merkkiliikkeestä jopa ritilöihin sopivaa peittoa joka sopii suoraan autoon.
Joisssain malleissa auton lämpeäminen on hoidettu erillisellä lämmittimellä. Joissain on Webasto myös ajon aikana päällä ja joissain jopa sähkövastukset, jotka lämmittävät sisälle puhallettavaa ilmaa.

Jos mennään pelkillä auton lämppärien tehoilla, niin mielestäni on epärealistista edes odottaa, että jossain -20 pakkasella alkaisi lämppäri puhaltamaan suurimmalla mahdollisella tehollaan alle 50km matkoilla.
Mitä kovempi pakkanen, sitä pitempi matka pitää ajaa jotta auton lämppäri pääsee täysille tehoille.

Re: Jäähdyttimen itse sulkeutuva säleikkö

Lähetetty: 19 Heinä 2015, 01:51
Kirjoittaja Juho M-P
Obelixii kirjoitti:Jossain vanhoissa Mosseissa oli jo tuon tapainen..
Meidän -53 GAZ:ssa, -55 Fordissa, -56 Volvossa, -59 Volvossa ja -76 GAZ:ssa on tollainen. Ja -76 GAZissa on jopa hanalla suljettava öljynjäähdytin.