mekaanisen ahtimen voimansiirto

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 480
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja hukka » 02 Elo 2015, 08:39

olisiko hyviä ideoita kun optibeltin hp hammas hihna (m8 30mm leveä) ei kestä. ilmeisesti menee liaan kuumaksi eikä kestä lämmettyään vetoja ottaa vaan lähtee hampaat levynä. jakopään hihnasta lähtee hammaskerrallaan kovemmilla kierroksilla kun by-bass käy auki ja menee takas kiinni.
välityksenä kampura 46hamp - ahdin 22hamp hihnan pyörimisnopeus noin 36,8m/s.
hihna pyöriä ei voi tehdä leveämmiksi kun syyläriin väliä noin 10mm ja syyläri kiinni hiekka pellissä.

toimiskohan mp:n 520 o-rengasketju ja rattaat?
kampura 31 piikkinen - ahdin 14 piikkinen jolloin pyörimisnopeus olisi noin 49,2m/s

laskeskelin pyöristä nopeuksia olettaen että jaksavat kiertää 15000rpm isoimalla vaihteella.
r1 ketju 530 16 piikkisellä 50.0m/s. 18 piikkinen 56.3m/s
cbr 900rr ketju 525 16 piikkisellä 55.9m/s. 17 piikkisellä 59.4m/s
ketju veto vaan arveluttaa jos katkeaa niin tulee tuhoa.

kokemuksia/hyviä ideoita kaivattaisiin.

kyseessä a commodore 3.0 12v cih (max 6000rpm)+ford svt (eaton m112) ahdin jota tarkoitus pyörittää max 15000rpm
sain sentään muutos katsastettua tolle. joten tarkoitus muuttaa toi veto vasta talvenaikana
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 14436
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 02 Elo 2015, 14:54

Nimimerkillä TR81 on Commossa Eaton M42 ja normaali moniurahihna ja sillähän niitä yleensä pyöritetään tehdastekosissakin. Oisko kyse kierrosnopeuksien heittelystä esim vaihtotilanteessa. Ahtimen ja kampiakselin nopeus muuttuu äkisti ja hihna pyrkii luistamaan. Hammashihna vaan ei luista. Moniura luistaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv
Tigra A X16XE 106Hv A/C yms 1996

Avatar
hukka
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 480
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja hukka » 02 Elo 2015, 16:22

joo niin pyöritetään mutta kun aletaan menee kilon pintaan paineessa ja maksimi pyöritys nopeudelle niin joillakin ruvennut luistamaan vaihtotilanteessa ja/tai sitten hihna kovettunut sammutuksen jälkeen pyörän päälle ja katki startissa. löysin tollaista tietoa jostain foorumilta.
eivät taida tehtaan jäljiltä olla noin kovilla välityksillä.

taidan silti kokeilla kun kaikki pyörät löytyy.

6x1103 moniura hihna ei kestä pitkää vedätystä 0.8bar paineella ja 2.2 välityksellä normi ajelun toimii.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm

Avatar
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja pläsäri » 19 Elo 2015, 23:51

Ei sinne kannata ketjua laittaa, helpoin ehkä ettiä jakopään hilut sinne? katsoo vaan sopivan hihnan profiilin ja profiilin mukaan hihnapyörät
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa

Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja motorsport » 25 Elo 2015, 12:54

Joskus suunnittelin +400hv remmiahdettua CIHiä hihnavetoihinkin perehtyneen firman kanssa ja heidän laskentaohjelmat antoi suositukseksi 50mm leveän hihnan. Ahtimen pyörityksen tehotarve ylitti korkeilla ahdoilla 40hv. Se ei ihan pienellä remmillä ehkä mene luontevasti. Käytännön kokemuksia ei kylläkään ole.
- Opeleista eläköitynyt harrastaja -

Avatar
Tommi T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 301
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Tommi T » 29 Syys 2015, 21:43

Laita 8-rivinen moniurahihna. 6-rivisiä löytyisi laaja valikoima ihan motonetistäkin edulliseen hintaan. Eivät nuo 8-rivisetkään kalliita ole mutta niitä ei sitten löydy ihan joka puljun hyllystä eli menee tilaustavaraksi. Se on 30mm leveä ja jos se toimii lähes 1000hp jenkkikoneissa jossa kaikkia moottorin apulaiteitta ja ahdinta pyöritetään samalla hihnalla niin luulisi pelaavan tuon cihhiläisenkin kanssa. Kesällä sorvasin veljen ahdettuun LS1 vetteen jossa paxtonin novi2000 keskipakoahdin tuollaiset 8-riviset. Ahtoja nyt ei ole kuin vähän alle kilo ja hihnalla parhaillaan vauhtia 68m/s. Pitkiä vetoja kuten mailia ei ole vielä sattuneista syistä (polttoainepuoli kyykkää) päästy testaamaan mutta kilsoja on tullut jo tuhansia. Hieman huono kyllä verrata keskipakoahdinta ja rootsia koska niiden käytös niin erilaista.

Avatar
hukka
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 480
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Viesti Kirjoittaja hukka » 29 Loka 2015, 08:10

nyt tein 2x13mm kiilahihnalla jotka kesti ja piti melkohyvin.
sen jälkeen ei pysynyt enää ahtoputki ahtimella kiini. ongelma oli a4/passat välijäähyt koska ahtimella oli ainakin 1.5bar (mittariloppu) joka näköjään aiheutti hihna ongelmia.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm

Vastaa Viestiin