olisiko hyviä ideoita kun optibeltin hp hammas hihna (m8 30mm leveä) ei kestä. ilmeisesti menee liaan kuumaksi eikä kestä lämmettyään vetoja ottaa vaan lähtee hampaat levynä. jakopään hihnasta lähtee hammaskerrallaan kovemmilla kierroksilla kun by-bass käy auki ja menee takas kiinni.
välityksenä kampura 46hamp - ahdin 22hamp hihnan pyörimisnopeus noin 36,8m/s.
hihna pyöriä ei voi tehdä leveämmiksi kun syyläriin väliä noin 10mm ja syyläri kiinni hiekka pellissä.
toimiskohan mp:n 520 o-rengasketju ja rattaat?
kampura 31 piikkinen - ahdin 14 piikkinen jolloin pyörimisnopeus olisi noin 49,2m/s
laskeskelin pyöristä nopeuksia olettaen että jaksavat kiertää 15000rpm isoimalla vaihteella.
r1 ketju 530 16 piikkisellä 50.0m/s. 18 piikkinen 56.3m/s
cbr 900rr ketju 525 16 piikkisellä 55.9m/s. 17 piikkisellä 59.4m/s
ketju veto vaan arveluttaa jos katkeaa niin tulee tuhoa.
kokemuksia/hyviä ideoita kaivattaisiin.
kyseessä a commodore 3.0 12v cih (max 6000rpm)+ford svt (eaton m112) ahdin jota tarkoitus pyörittää max 15000rpm
sain sentään muutos katsastettua tolle. joten tarkoitus muuttaa toi veto vasta talvenaikana
mekaanisen ahtimen voimansiirto
mekaanisen ahtimen voimansiirto
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
Nimimerkillä TR81 on Commossa Eaton M42 ja normaali moniurahihna ja sillähän niitä yleensä pyöritetään tehdastekosissakin. Oisko kyse kierrosnopeuksien heittelystä esim vaihtotilanteessa. Ahtimen ja kampiakselin nopeus muuttuu äkisti ja hihna pyrkii luistamaan. Hammashihna vaan ei luista. Moniura luistaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
joo niin pyöritetään mutta kun aletaan menee kilon pintaan paineessa ja maksimi pyöritys nopeudelle niin joillakin ruvennut luistamaan vaihtotilanteessa ja/tai sitten hihna kovettunut sammutuksen jälkeen pyörän päälle ja katki startissa. löysin tollaista tietoa jostain foorumilta.
eivät taida tehtaan jäljiltä olla noin kovilla välityksillä.
taidan silti kokeilla kun kaikki pyörät löytyy.
6x1103 moniura hihna ei kestä pitkää vedätystä 0.8bar paineella ja 2.2 välityksellä normi ajelun toimii.
eivät taida tehtaan jäljiltä olla noin kovilla välityksillä.
taidan silti kokeilla kun kaikki pyörät löytyy.
6x1103 moniura hihna ei kestä pitkää vedätystä 0.8bar paineella ja 2.2 välityksellä normi ajelun toimii.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
Ei sinne kannata ketjua laittaa, helpoin ehkä ettiä jakopään hilut sinne? katsoo vaan sopivan hihnan profiilin ja profiilin mukaan hihnapyörät
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
Joskus suunnittelin +400hv remmiahdettua CIHiä hihnavetoihinkin perehtyneen firman kanssa ja heidän laskentaohjelmat antoi suositukseksi 50mm leveän hihnan. Ahtimen pyörityksen tehotarve ylitti korkeilla ahdoilla 40hv. Se ei ihan pienellä remmillä ehkä mene luontevasti. Käytännön kokemuksia ei kylläkään ole.
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
Laita 8-rivinen moniurahihna. 6-rivisiä löytyisi laaja valikoima ihan motonetistäkin edulliseen hintaan. Eivät nuo 8-rivisetkään kalliita ole mutta niitä ei sitten löydy ihan joka puljun hyllystä eli menee tilaustavaraksi. Se on 30mm leveä ja jos se toimii lähes 1000hp jenkkikoneissa jossa kaikkia moottorin apulaiteitta ja ahdinta pyöritetään samalla hihnalla niin luulisi pelaavan tuon cihhiläisenkin kanssa. Kesällä sorvasin veljen ahdettuun LS1 vetteen jossa paxtonin novi2000 keskipakoahdin tuollaiset 8-riviset. Ahtoja nyt ei ole kuin vähän alle kilo ja hihnalla parhaillaan vauhtia 68m/s. Pitkiä vetoja kuten mailia ei ole vielä sattuneista syistä (polttoainepuoli kyykkää) päästy testaamaan mutta kilsoja on tullut jo tuhansia. Hieman huono kyllä verrata keskipakoahdinta ja rootsia koska niiden käytös niin erilaista.
Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto
nyt tein 2x13mm kiilahihnalla jotka kesti ja piti melkohyvin.
sen jälkeen ei pysynyt enää ahtoputki ahtimella kiini. ongelma oli a4/passat välijäähyt koska ahtimella oli ainakin 1.5bar (mittariloppu) joka näköjään aiheutti hihna ongelmia.
sen jälkeen ei pysynyt enää ahtoputki ahtimella kiini. ongelma oli a4/passat välijäähyt koska ahtimella oli ainakin 1.5bar (mittariloppu) joka näköjään aiheutti hihna ongelmia.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm