Sivu 1/1

mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 02 Elo 2015, 08:39
Kirjoittaja hukka
olisiko hyviä ideoita kun optibeltin hp hammas hihna (m8 30mm leveä) ei kestä. ilmeisesti menee liaan kuumaksi eikä kestä lämmettyään vetoja ottaa vaan lähtee hampaat levynä. jakopään hihnasta lähtee hammaskerrallaan kovemmilla kierroksilla kun by-bass käy auki ja menee takas kiinni.
välityksenä kampura 46hamp - ahdin 22hamp hihnan pyörimisnopeus noin 36,8m/s.
hihna pyöriä ei voi tehdä leveämmiksi kun syyläriin väliä noin 10mm ja syyläri kiinni hiekka pellissä.

toimiskohan mp:n 520 o-rengasketju ja rattaat?
kampura 31 piikkinen - ahdin 14 piikkinen jolloin pyörimisnopeus olisi noin 49,2m/s

laskeskelin pyöristä nopeuksia olettaen että jaksavat kiertää 15000rpm isoimalla vaihteella.
r1 ketju 530 16 piikkisellä 50.0m/s. 18 piikkinen 56.3m/s
cbr 900rr ketju 525 16 piikkisellä 55.9m/s. 17 piikkisellä 59.4m/s
ketju veto vaan arveluttaa jos katkeaa niin tulee tuhoa.

kokemuksia/hyviä ideoita kaivattaisiin.

kyseessä a commodore 3.0 12v cih (max 6000rpm)+ford svt (eaton m112) ahdin jota tarkoitus pyörittää max 15000rpm
sain sentään muutos katsastettua tolle. joten tarkoitus muuttaa toi veto vasta talvenaikana

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 02 Elo 2015, 14:54
Kirjoittaja Juho M-P
Nimimerkillä TR81 on Commossa Eaton M42 ja normaali moniurahihna ja sillähän niitä yleensä pyöritetään tehdastekosissakin. Oisko kyse kierrosnopeuksien heittelystä esim vaihtotilanteessa. Ahtimen ja kampiakselin nopeus muuttuu äkisti ja hihna pyrkii luistamaan. Hammashihna vaan ei luista. Moniura luistaa.

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 02 Elo 2015, 16:22
Kirjoittaja hukka
joo niin pyöritetään mutta kun aletaan menee kilon pintaan paineessa ja maksimi pyöritys nopeudelle niin joillakin ruvennut luistamaan vaihtotilanteessa ja/tai sitten hihna kovettunut sammutuksen jälkeen pyörän päälle ja katki startissa. löysin tollaista tietoa jostain foorumilta.
eivät taida tehtaan jäljiltä olla noin kovilla välityksillä.

taidan silti kokeilla kun kaikki pyörät löytyy.

6x1103 moniura hihna ei kestä pitkää vedätystä 0.8bar paineella ja 2.2 välityksellä normi ajelun toimii.

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 19 Elo 2015, 23:51
Kirjoittaja pläsäri
Ei sinne kannata ketjua laittaa, helpoin ehkä ettiä jakopään hilut sinne? katsoo vaan sopivan hihnan profiilin ja profiilin mukaan hihnapyörät

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 25 Elo 2015, 12:54
Kirjoittaja motorsport
Joskus suunnittelin +400hv remmiahdettua CIHiä hihnavetoihinkin perehtyneen firman kanssa ja heidän laskentaohjelmat antoi suositukseksi 50mm leveän hihnan. Ahtimen pyörityksen tehotarve ylitti korkeilla ahdoilla 40hv. Se ei ihan pienellä remmillä ehkä mene luontevasti. Käytännön kokemuksia ei kylläkään ole.

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 29 Syys 2015, 21:43
Kirjoittaja Tommi T
Laita 8-rivinen moniurahihna. 6-rivisiä löytyisi laaja valikoima ihan motonetistäkin edulliseen hintaan. Eivät nuo 8-rivisetkään kalliita ole mutta niitä ei sitten löydy ihan joka puljun hyllystä eli menee tilaustavaraksi. Se on 30mm leveä ja jos se toimii lähes 1000hp jenkkikoneissa jossa kaikkia moottorin apulaiteitta ja ahdinta pyöritetään samalla hihnalla niin luulisi pelaavan tuon cihhiläisenkin kanssa. Kesällä sorvasin veljen ahdettuun LS1 vetteen jossa paxtonin novi2000 keskipakoahdin tuollaiset 8-riviset. Ahtoja nyt ei ole kuin vähän alle kilo ja hihnalla parhaillaan vauhtia 68m/s. Pitkiä vetoja kuten mailia ei ole vielä sattuneista syistä (polttoainepuoli kyykkää) päästy testaamaan mutta kilsoja on tullut jo tuhansia. Hieman huono kyllä verrata keskipakoahdinta ja rootsia koska niiden käytös niin erilaista.

Re: mekaanisen ahtimen voimansiirto

Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:10
Kirjoittaja hukka
nyt tein 2x13mm kiilahihnalla jotka kesti ja piti melkohyvin.
sen jälkeen ei pysynyt enää ahtoputki ahtimella kiini. ongelma oli a4/passat välijäähyt koska ahtimella oli ainakin 1.5bar (mittariloppu) joka näköjään aiheutti hihna ongelmia.