Sivu 1/1

ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 22:51
Kirjoittaja wartsi
Kun purkaa nuo niin sanotut pässinkivekset pois,niin mistä kohden öljyn kiertoa tukkoon ja muuttuuko paljon moottorin tasapainoitus poiston jälkeen ja kestääkö laakerit ilman kammen+rojujen uudelleen tasapainoitusta kiitos etukäteen :D

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 11 Huhti 2016, 21:26
Kirjoittaja 1,2sorsa
Mikähän ecotec moottori kyseessä?
Ja juu tasapainota kaikki rojut poiston yhteydessä, maksaa reilun satkun kun vp mukana

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 11 Huhti 2016, 21:59
Kirjoittaja wartsi
2.0 tai 2.2 kummassakin taitaa samanlaiset olla ja pitääkö tukkia joku öljykierto tms

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 01:18
Kirjoittaja Juho M-P
Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 07:02
Kirjoittaja wartsi
Juho M-P kirjoitti:Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Ei kait sitä hommaa vanhempaa jos on aloittanut "uudemmasta" tekemään

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:12
Kirjoittaja CaLis
Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:19
Kirjoittaja wartsi
CaLis kirjoitti:Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva
Nyt tuli asiallinen vastaus :D eli ns.pässinkivekset pois ja runkolaakeripukista(ala) 2kpl reikiä per pukki tukkoon vaikka pultit tulpiksi

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:26
Kirjoittaja CaLis
Juu ja huomaa että tuo öljyn imuputki tulee niihin kiveksiin kiinni alunperin. Sitten taas tasapainoakselittomassa moottorissa voi olla se imuputken öljypumppuun vastaava laippa erilainen (neliö vs. ovaali). Ilmeisesti tuohonkin kyllä löytyy suoraa sopiva osa, mutta en tiedä mistä moottorista.

Mut miks ne pitää poistaa? Tietty se vastaa vauhtipyörän keventämistä kun pyörivät osat vähenee, mutta eipä tuosta muuten kummempaa hyötyä ole. Noiden tasapainoakseleiden mukana sitten poistuu tuo alakertaa jossain määrin tukeva "korsetti" myös..

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:33
Kirjoittaja Juho M-P
Jättää ketjun pois nii siellähän ne enää vain retkottaa.

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:50
Kirjoittaja CaLis
No eipä siin ole ketjua vaan veto on hammasrattailla. Sikäli mikäli ymmärsin oikein, että kyse oli nyt x20xev z22xe ym. johdannaisista vanhoista rautalohkoista. Noihin uudempii alulohkolla ja ketjujakopäällä oleviin virityksiin en sitten osaakaan sanoa mtn.

Kuva

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 15:07
Kirjoittaja wartsi
Niin kyseessä on 2.2 hihnakone 8mm pultille kierteet jo tehty lukkoliimalla kiinni ja kovaa ajoa

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Lähetetty: 21 Huhti 2016, 21:23
Kirjoittaja Juho M-P
Aa mielessä oli virheellinen muistikuva X20DTH moottorista jossa on ketjuveto. Muuten ihan vastaava ratkaisu.