Sivu 1/1

Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 24 Loka 2019, 22:55
Kirjoittaja 1,2sorsa
Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksenesto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?

Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?

Aftermarket ohjauksen kun pitäisi kyetä säätämään
-polttoaineen suorasuihkutusta
-imunokka-akselin nostoa
-öljypumppua
-vesipumpun kitkapyörää
-nokka-akseleiden ajoitusta
-start&stop ja vaihteiston vapaa kytkentää
-obd testin läpäisemään
Vaikka egr/dpf/elyysi/adblue/pienhiukkassuodatin olisi poistettu

Re: Virittåmisen tulevaisuus?

Lähetetty: 25 Loka 2019, 08:43
Kirjoittaja Keme
1,2sorsa kirjoitti: 24 Loka 2019, 22:55 Mites kun virittäminen on hankaloitunut ainavain entisestään ja nyt viimeisenä tikkinä arkkuun uusi Grandland X 1,6turbossa on virityksen esto ja sytyttää vikakoodin kun softaa ei tunnisteta alkuperäiseksi?

Ja moottorinohjaukset muuttuu kohti prosessorivehkeitä ja lasketaan aina vain useammista arvoista halutut ohjaukset tulevaisuudessa jopa täysin ilman karttoja?
Missäköhän toi postaus on ollut jumissa 80-luvulta asti ja pöllähtänyt juuri nyt tänne foorumille? Ei tossa ole ollut vuosikymmeniin mitään uutta ettei moottorinohjauspurkki toimi, jos se ei saa sopivia tietoja muilta laitteilta.

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 28 Loka 2019, 11:04
Kirjoittaja Juho M-P
Aina on puhuttu että tulee uudet systeemit ja ei voi dataa sorkkia. Silti joka vehkeen purkkeihin on päästy näpräähän.

Se ottaa aina hetken ennen kuin "koodi murretaan".


JA olihan ne prosessoriohjattuja jo 70-luvullakin...

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 29 Loka 2019, 17:06
Kirjoittaja StarBreakeR
Eikös tuo ole jo ratkottuna? Tainnu edes kovin kummonen olla.

Jos joku autovalmistaja oikeasti kykenee tuohon niin sitten varmaan kaivetaan piggybackit esiin...

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 11 Joulu 2020, 09:18
Kirjoittaja lepOsimA
Ihan jo niissä 80-luvun kadettien ja omegoiden Motroniceissa on ECUn "lastun" Checksum, joka tarkistetaan käynnistyksessä tai menee vikatilaan.

Eli lastua tehdessä, esim karttoja muokatessa tarkistussumma piti hieroa kohdilleen...

Toki Boschilla on varmaan ollu mielessä se, että ECU tarkistaa EPROM-muistin toimivuuden tällä operaatiolla, kuin jotta tunnistais peukalointia.

Mutta aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että kun/jos meinaavat leimalla ruveta syynäämään, että onko softaa muutettu ECUsta tai DPF / EGR / tms disabloitu.

Ja ainahan nykyautoon voi pistää tuplakaasarit ja kärkijakajan, jos tietotekniikan kehitys ahdistaa :D

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 27 Syys 2022, 15:50
Kirjoittaja Hannu_2644
Seuraavalla sukupolvella onkin sitten paljon enemmän taas opeteltavaa... onkohan jo kohta liikaakin?

Perusmoottorin virittämisen lisäksi pitäisi opetella sähköpuolta jo melkoisesti että saa harraste-auton pidetyksi kilvissä. Softa-virittämistä toki voi harrastaa rahalla, mutta monen nuoren ne kokeilut päätyvät konerikkoon. Aikoinaan kannet ja sarjat eivät virranneet, 4vent/syl tekniikalla sitä ongelmaa ei enää juurikaan ole, mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.

Itse olen odotellut jo jonkin aikaa että pääsee virittämään sähkölaitteita :D

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 27 Syys 2022, 19:55
Kirjoittaja Juho M-P
Isompaa kondensaattoria ja matalaohmisempia vastuksia vaihtamaan🤣

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 28 Syys 2022, 08:28
Kirjoittaja Keme
Hannu_2644 kirjoitti: 27 Syys 2022, 15:50 mutta harrastustoimintaa haittaa päästömittaukset ja lainsäädäntö.
Päästömittaukset ja lainsäädäntö haittaa autoharrastusta melko vähän.

Re: Virittämisen tulevaisuus?

Lähetetty: 02 Loka 2022, 09:49
Kirjoittaja ovc2z22yh
Pystyykö uusimpiin autoihin enää edes off-line vaihtamaan ohjainlaitteita? Vaikeaa se joka tapauksessa ainakin alkaa olla, kun valmistajat sitovat tekemänsä autot on-line palveluihin.

Tuossa esim. Teslan Toolbox 3 service: