Viritystä

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

kadulle viritettäessä tuo imusarja voisi olla juuri passeli hieman avarampana ja pituudeltaan lyhyempänä (mitta on lyhyempi kun ei ole "kierteellä"), sehän on mitoitettu vakionokille siten että vääntö lisääntyy käyttöalueella (vaikka ns parkkipaikkaväännön täytyykin pudota)
mutta toiminee lievien virinokkien kanssa hyvin, paremmin kuin aivan vakio imusarja
vakiota imusarjaakin voi toisiaan portata isommaksi ja vaikka jatjaista ja hitsauttaa lyhennettynä yhteen alumiinhitsarilla, jolloin voi itse mitoittaa sen
mietojen katunokkien kanssa em ratkaisu on myös hankitahinnaltaan edullisempi
kireiden katu- ja rallinokien kanssa tarvitaan jo lyhyet sarjat ("vaikka maksaakin") jolloin syke saadaan kohdalleen ja sitäkautta n 10% lisää vääntöä varsinaiselle käyttöalueelle esim 3500-7500rpm (jollei säännöt tosiaan kiellä niitä)
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

lisää vakiomoottoreiden sarjojen mitoituksesta
monesti tehdas hakee ns kaksihuippuista vääntökäyrää joka saadaan esim suht pitkällä/ahtaalla imusarjalla (mitta viritetty n 3000rpm) ja lyhyellä/avaralla pakosarjalla (mitta viritetty n 5000rpm) ja etuputkilla
esim 20NE ja SEH

viritysimusarjat on sitten mitoitettu esim tuohon pakosarjan mittaan sopivaksi n 5000rpm tai lähelle sitä, jolloin 4000-6000rpm välille tulee lisää vääntöä, ja alle 4000 vääntö vähenee
käytännössä tällainen auto on nopeampi radalla ajettaessa ja kadulla kiihdytettäessä

kilpamoottoreissa ja kireissä katumoottoreissa sarjat mitoitetaan tarkasti ja haetaan lopulliset mitat jarrupenkissä jolloin max väännön kierrosaluella voidaan saada yli 100% täytös eli lievä ahtoefekti
näin on esim nopeimmissa 2100cc RF 8v ralli-Escorteissa, joiden kansi perustuu 1,6 Taunuksen kanteen ja max vääntö on luokkaa 24-25kpm/n 6000rpm ja max teho luokkaa 230-240hv/n 7800rpm, vetopyörätehokin on luokkaa 190-205hv

Pete
lepO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 02 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lepO »

Nyt kun on puhuttu noista imusarjoista niin mitä hyötyä on kun imusarja on käyrä (J-muotoinen) niinku esim 1.8Gsi? kuulin jotain huhuja että virtaukset olisivat pyörteisiä?? siis mutkasella imusatsilla ja palavat paremmin tai jotain sinne päin???????

<font size=-1>[ This Message was edited by: kuisma on 2002-02-19 20:17 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

yleensä vakioautossa on kyseessä ahdas moottoritila joten sarja joudutaan laittamaan mutkalle jotta se saadaan tarpeeksi pitkäksi
esim ko moottorissa se tavallaan "väärinpäin mutkalla" virtausten kannalta, mutta vaikutus on pieni

Pete
Vastaa Viestiin