Viritystä
Moron..ensin kysymys miksi ihmeessä näin monta aluetta mihin kirjoittaa? tämäkin oli tulla ensin yleistä kohdan alle??
Ostin vihdoin itselleni GSI astran ja olen siihen jo hankkinut imusarjan pakoputken sekä uudet nokka-akselit. (oli halvat )
pakosarjan alustasarjan jne.
Auto josta osat ovat noudettu oli keulakolaroitu eikä lähtenyt käyntiin mutta osat ovat päällisin puolin hyvän näköistä tavaraa.
Ajatuksena on vielä tarkistuttaa paikallisella moottorikoneistamolla Oulussa nokkien suoruus mutta osaako kukaan sanoa mitä voisin odotella ongelmiksi tai mitä tarvitsen vielä autooni lisää jotta pääsisin lähentelemään 200 hevosta?
Ostin vihdoin itselleni GSI astran ja olen siihen jo hankkinut imusarjan pakoputken sekä uudet nokka-akselit. (oli halvat )
pakosarjan alustasarjan jne.
Auto josta osat ovat noudettu oli keulakolaroitu eikä lähtenyt käyntiin mutta osat ovat päällisin puolin hyvän näköistä tavaraa.
Ajatuksena on vielä tarkistuttaa paikallisella moottorikoneistamolla Oulussa nokkien suoruus mutta osaako kukaan sanoa mitä voisin odotella ongelmiksi tai mitä tarvitsen vielä autooni lisää jotta pääsisin lähentelemään 200 hevosta?
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
N-ryhmäläisistä Astroista otetaan ohjelmoitavilla moottorin ohjausjärjestelmillä muuten vakiokoneista n. 170-180 hv esim. Digital Racing.
Virinokka-akseleilla ja imusarja/pakosarja muutoksilla saa myös aikaan säätöjen kanssa vastaavia tehoja koneesta ulos, jos ohjausjärjestelmä lastutettu uudelleen.
Suurempien tehojen tavoittelu vaatii jo kansien virtausten parantamista, suurempia venttiilejä, kireämpiä nokka-akseleita ym.
Ongelmia aiheuttaa ainakin koneen säätäminen pakokaasurajojen alle.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-02-03 23:27 ]</font>
Virinokka-akseleilla ja imusarja/pakosarja muutoksilla saa myös aikaan säätöjen kanssa vastaavia tehoja koneesta ulos, jos ohjausjärjestelmä lastutettu uudelleen.
Suurempien tehojen tavoittelu vaatii jo kansien virtausten parantamista, suurempia venttiilejä, kireämpiä nokka-akseleita ym.
Ongelmia aiheuttaa ainakin koneen säätäminen pakokaasurajojen alle.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-02-03 23:27 ]</font>
terve!On 2002-02-02 19:58, elma wrote:
Moron..ensin kysymys miksi ihmeessä näin monta aluetta mihin kirjoittaa? tämäkin oli tulla ensin yleistä kohdan alle??
Ostin vihdoin itselleni GSI astran ja olen siihen jo hankkinut imusarjan pakoputken sekä uudet nokka-akselit. (oli halvat )
pakosarjan alustasarjan jne.
Auto josta osat ovat noudettu oli keulakolaroitu eikä lähtenyt käyntiin mutta osat ovat päällisin puolin hyvän näköistä tavaraa.
Ajatuksena on vielä tarkistuttaa paikallisella moottorikoneistamolla Oulussa nokkien suoruus mutta osaako kukaan sanoa mitä voisin odotella ongelmiksi tai mitä tarvitsen vielä autooni lisää jotta pääsisin lähentelemään 200 hevosta?
150hv gsi Astrasta saa n 165hv putkella ja suodattimella (kaikki ei tulöe em osista vaan tehoa on jo vakiona ilmoitettua enemmän)
lastutus = +5hv lisää = n 170hv yht
(säädettävällä boxilla päästään samaan mutta kaasuunvastaavuus jne saadaan hierottua vielä paremmiksi, käytetään esim rN:ssä tehoputken kanssa kuten Jouko kertoikin)
nokat em (jos sopivan miedot) = +10-15hv kunhan motronic-ohjelma on passattu sille
(em säädettävällä boxilla tai mittatilauslastulla ja/tai nostetulla bensanpaineella)
tästä ylöspäin tarvitaan kannen porttausta ja heti kohta myös lyhyempää/avarampaa imusarjaa jotta teho nousisi
samoin säädettävä ruiskuboxi tai mittatilauslastu on välttämätön
yli 200hv tehot ovat mahdollisia mutta läppärungot lyhyillä imusarjoilla + kireämmät nokat tarpeen
kilpamoottoreista saadaan jopa yli 250hv
Pete
http://www.prostreet.fi
Joo noista 20xe koneista revitään kyllä aika mahtavia tehoja, varsinkin brittiläinen SBD motorsport tarjoaa aika mukavia settejä (->290hp)tuohon koneeseen (läppärungoilla ja tuplakaasareilla).Ei tosin sovi ihan tyhjätaskuille noi sarjat.Mutta nehän onkin aika pitkälti kilpailukäyttöön tarkoitettuja.
http://www.sbdev.co.uk/
http://www.sbdev.co.uk/
oottele hetki, ensi opel-fan lehdessä on joukon kirjoittama artikkeli aiheestaOn 2002-02-05 17:25, nico wrote:
En viitsinyt uutta otsikkoa avata, kun viritystä kuitenkin, joten mistä olisi paras/kohtuuhintaista aloittaa pienimuotoinen virittely 2.0 ruisku mantassa. Pakosarja ja putkisto on jo vaihdettu. Ilmanpuhdistin ei pahemmin auta vakioon... nokka-akseli?
Pete
http://www.prostreet.fi
http://www.viivatieto.fi/oahpersonal/jy ... leisth.htm
Tässä ensinälkäänkin. Itse ainakin sain mantaani hyviä vinkkejä täältä.
kiitos astraan liittyvistä asioista on siis mahdollista ettei haluamani teho tule saavutettua
Matti
Tässä ensinälkäänkin. Itse ainakin sain mantaani hyviä vinkkejä täältä.
kiitos astraan liittyvistä asioista on siis mahdollista ettei haluamani teho tule saavutettua
Matti
Joo, eikös sport 2000 opeleissa (tai nykyisin touring autoja) ole jonkin matkaa päällee 200hv:tä, vakio imusarja, ruisku vapaa, max puristukset 11:1, max venttiilin nosto 10mm, kaasuläppä max 64.25mm, kannen työstö rajattu mitoilla, pakoäänet max 100db (putki ja pakosarja vapaa), vauhtipyörän minimipaino 5kg, jne...
kyllä on mahdollista tehdä omalla imusarjalla yli 200hv moottori, varsinkin jos säännöt (rA tai Sport 2000 tms) niin vaativa
jos säännöt sallivat tai "niitä ei ole" (katu) kannattaa kuitenkin enemmän viritettäessä käyttää lyhyitä/avaria imusarjoja + läppärunkoja kuin väärän mittaista vakioimusarjaa (joka on nimenomaan rajoittamassa viritystä tietyissä autourheiluluokissa) jolloin saadaan enemmän tehoa ja varsinkin vääntöä kuin vakioimusarjalla (esim rA 2,0-16v Opelit vääntävät vähemmän kuin rF)
sport 2000 Opeleissa ja VW:ssä tehot olivat luokkaa 180-190hv oikeasti vakioimusarjoilla + läppärungolla (jutut juttuina, iltalehtiin painetaan mitä kuski/mekatsu sanoo ja sponssi tykkää...)
molemmat tehtaan luokittelivat isommat imusarjat + läpät jotta päästiin oikeasti yli 200hv siinä vaiheessa kun 1,6-16v Hondat alkoivat hyppiä silmille täysin vakioilla imusarjalla + läpällä (ja niistä saatiin oikeasti 200hv!) mutta niitä luokitusimusarjoja ei juuri Suomen autoissa aluksi näkynyt, varsinkin kun niistä tieto kulki huonosti tänne asti
sitten kun siitä saatiin tänne saatiin autoihinkin n 200hv
vuosien mittaan tehot ovat nousseet niin että nopeimmat Sport 2000 (=Super Production)autot ovat n 230hv, ja kaikki asialliset yli 200hv
esim Ranskan nopein Super Production auto v 2000 Peugeot 306 GTi 2,0-16v = 228hv
(autossa mm kokeilttin viidet eri Cat Cams nokat viimeisä tehoja haettaessa ja tuohon lukemaan päästiin hieromalla kombinaatiota, tämä kuvaa kuinka vaikeaa on virittää silloin kun säännöt rajoittavat osia)
nythän säännöt muuttuivat ja luokan nimikin muuttui vuodelle 2002
Pete
jos säännöt sallivat tai "niitä ei ole" (katu) kannattaa kuitenkin enemmän viritettäessä käyttää lyhyitä/avaria imusarjoja + läppärunkoja kuin väärän mittaista vakioimusarjaa (joka on nimenomaan rajoittamassa viritystä tietyissä autourheiluluokissa) jolloin saadaan enemmän tehoa ja varsinkin vääntöä kuin vakioimusarjalla (esim rA 2,0-16v Opelit vääntävät vähemmän kuin rF)
sport 2000 Opeleissa ja VW:ssä tehot olivat luokkaa 180-190hv oikeasti vakioimusarjoilla + läppärungolla (jutut juttuina, iltalehtiin painetaan mitä kuski/mekatsu sanoo ja sponssi tykkää...)
molemmat tehtaan luokittelivat isommat imusarjat + läpät jotta päästiin oikeasti yli 200hv siinä vaiheessa kun 1,6-16v Hondat alkoivat hyppiä silmille täysin vakioilla imusarjalla + läpällä (ja niistä saatiin oikeasti 200hv!) mutta niitä luokitusimusarjoja ei juuri Suomen autoissa aluksi näkynyt, varsinkin kun niistä tieto kulki huonosti tänne asti
sitten kun siitä saatiin tänne saatiin autoihinkin n 200hv
vuosien mittaan tehot ovat nousseet niin että nopeimmat Sport 2000 (=Super Production)autot ovat n 230hv, ja kaikki asialliset yli 200hv
esim Ranskan nopein Super Production auto v 2000 Peugeot 306 GTi 2,0-16v = 228hv
(autossa mm kokeilttin viidet eri Cat Cams nokat viimeisä tehoja haettaessa ja tuohon lukemaan päästiin hieromalla kombinaatiota, tämä kuvaa kuinka vaikeaa on virittää silloin kun säännöt rajoittavat osia)
nythän säännöt muuttuivat ja luokan nimikin muuttui vuodelle 2002
Pete
Tietenkin mitä hakee, mutta vääränmittainen vakio imusarja antaa hyvät alaväännöt. Jos autoa käyttää myös kadulla. Vakio imusarja ei varmaan kalpene yhtään läppärungoille välillä 1000...4000 rpm. Yläväännössä se kalpenee... Tietenkin jos hakee 100 hv/l tehoja (C)20XE moottorista katukäyttöön on valmis varmaan myös tinkimään alaväännöstäkin. Siis läppärungot ovat ihan perusteltu yli 100 hv/l, mutta ei ihan huono vaihtoehtokaan ole "original työstetty" imusarja noissa teholuokissa.On 2002-02-18 11:53, ProStreet wrote:
kyllä on mahdollista tehdä omalla imusarjalla yli 200hv moottori, varsinkin jos säännöt (rA tai Sport 2000 tms) niin vaativa
jos säännöt sallivat tai "niitä ei ole" (katu) kannattaa kuitenkin enemmän viritettäessä käyttää lyhyitä/avaria imusarjoja + läppärunkoja kuin väärän mittaista vakioimusarjaa (joka on nimenomaan rajoittamassa viritystä tietyissä autourheiluluokissa) jolloin saadaan enemmän tehoa ja varsinkin vääntöä kuin vakioimusarjalla (esim rA 2,0-16v Opelit vääntävät vähemmän kuin rF)
Pete
Saattaa olla lyhyt imusarja on "väärän mittainen" katukäyttöön.
j.h
<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2002-02-18 20:21 ]</font>
Ja jos ja kun puhutaan (C)20XE-koneesta, niin pelkkä "lyhyt" tai "pitkä" imusarja ei ratkaise kaikkea, onhan legendaarinen Lexmaulin RAM Induction-viritysimusarja melko pitkä (juuri niin pitkä kuin mahtuu konehuoneeseen), mutta siinä on pitkät suorat imuputket ennen isoa boxia johon kaasuläppäkotelo kiinnittyy, verrattuna alkuperäiseen "ylösalaiseen bemarityyppiseen" "kiertomutka"-imusarjaan. Ei tuota voi parhaalla tahdollaankaan lyhyeksi sanoa, eikä vakioksikaan. Ja tuo parantaa nimenomaan yläkierrosten toimintaa, kuitenkaan ainakaan paperien mukaan haittaavan alavääntöä.