tehoa pellin alle!
-
- 'Kadett'
- Viestit: 11
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 16:02
- Paikkakunta: Porvoo
tehoa pellin alle!
elikkä haluisin tietää asiantuntijoilta miten kannataisi yrittää saada vähä pirteämmäksi 1.4 kat kone!
auto on -91 corsa vakiona on 44kw!
mitä minun kannataisi tehdä?
auto on -91 corsa vakiona on 44kw!
mitä minun kannataisi tehdä?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 11
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 16:02
- Paikkakunta: Porvoo
Mikäli haluat lisää tehoa yli 10hp on ainoa järkevä vaihtoehto moottorin vaihtaminen tehokkaampaan. Moottorisi on todennäköisesti C14NZ, joten auto on vähäpäästöinen ja kaikki suuremmat moottorimuutokset käytännössä kiellettyjä.
Muutamien hevosvoimien lisätehoa voit tavoitella pakoputkiston vaihtamisella paremmin virtaavaan ja vapaavirtaussuodattimella, jolle johdetaan kylmää imuilmaa. Nokka-akselin saa vaihtaa vain päästöhyväksyttyyn malliin. Yksipisteruisku ei osaa kuitenkaan mukautua muuttuneeseen ilmamäärään oikein, joten nokka-akseli tarvitsee kaverikseen sille tarkoitetun moottorinohjauksen lastun.
Normaalit sylinterikannen parannustyöt tuovat toki lisää tehoa tuohonkin moottoriin, mutta hinta on yleensä melko kova kuten nokka-akselinkin tapauksessa. Itse en usko vakiomoottoriin asennetuilla ns. virityslastuilla saatavaan tehonlisäykseen vapaastihengittävässä moottorissa, voihan sitäkin toki kokeilla.
Mikäli tosiaan haluat merkittävää tehon lisäystä suosittelen vaihtamaan moottorin suurempaan ja tehokkaampaan tai sitten vaihtamaan koko auton tehokkaampaan malliin.
Muutamien hevosvoimien lisätehoa voit tavoitella pakoputkiston vaihtamisella paremmin virtaavaan ja vapaavirtaussuodattimella, jolle johdetaan kylmää imuilmaa. Nokka-akselin saa vaihtaa vain päästöhyväksyttyyn malliin. Yksipisteruisku ei osaa kuitenkaan mukautua muuttuneeseen ilmamäärään oikein, joten nokka-akseli tarvitsee kaverikseen sille tarkoitetun moottorinohjauksen lastun.
Normaalit sylinterikannen parannustyöt tuovat toki lisää tehoa tuohonkin moottoriin, mutta hinta on yleensä melko kova kuten nokka-akselinkin tapauksessa. Itse en usko vakiomoottoriin asennetuilla ns. virityslastuilla saatavaan tehonlisäykseen vapaastihengittävässä moottorissa, voihan sitäkin toki kokeilla.
Mikäli tosiaan haluat merkittävää tehon lisäystä suosittelen vaihtamaan moottorin suurempaan ja tehokkaampaan tai sitten vaihtamaan koko auton tehokkaampaan malliin.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Helppo ja halpa keino on laittaa 1.3S:n kansi jonka kanavat ja palotilat on laitettu 1.6nz/sv/se venttiileillä ja venturiterällä seetit pitopinta 1-0.8mm , 1.2S imusarja, 1.3S pakosarja alkukäyrineen johon sovitat lambdan ja 1.3S vakio nokka-akselin.
osat+koneistus n.400euroa
Näillä muutoksilla c14nz kadett vm.90 kulkee 190km/h mittarinopeutta eli ainakin 170 todellista ja kulutus 5.5l satkulla..
Lisävirinä 1.6l kansipahvi(ohuempi) ja c16nz suutin/läppärunkohärveli niin eiköhän cosse liiku, ainakin märissä unissa;)
osat+koneistus n.400euroa
Näillä muutoksilla c14nz kadett vm.90 kulkee 190km/h mittarinopeutta eli ainakin 170 todellista ja kulutus 5.5l satkulla..
Lisävirinä 1.6l kansipahvi(ohuempi) ja c16nz suutin/läppärunkohärveli niin eiköhän cosse liiku, ainakin märissä unissa;)
Mielenkiintoista...
Tietääkseni oma moottorini oli kyllä täysin ehjä. Päästöarvot vakionokalla olivat hyvät. Muistaakseni lähinnä HC nousi aivan älyttömäksi tuolla 1.3:n nokalla. Voi olla, että ruiskussa oli sitten jotakin hämärää, vaikea sanoa. Sytytysennakkoa piti ainakin muuttaa reilusti, että toimi kunnolla tuolla 1.3S nokalla ja katsastukseen ennakot piti kääntää lähemmäs alkuperäistä. Puristussuhde oli 10,2:1 ja kantta oli siistitty jonkin verran.
Tietääkseni oma moottorini oli kyllä täysin ehjä. Päästöarvot vakionokalla olivat hyvät. Muistaakseni lähinnä HC nousi aivan älyttömäksi tuolla 1.3:n nokalla. Voi olla, että ruiskussa oli sitten jotakin hämärää, vaikea sanoa. Sytytysennakkoa piti ainakin muuttaa reilusti, että toimi kunnolla tuolla 1.3S nokalla ja katsastukseen ennakot piti kääntää lähemmäs alkuperäistä. Puristussuhde oli 10,2:1 ja kantta oli siistitty jonkin verran.
muutama kysymys.. Vectra 1989, 2.0 GLSi-A
oho.. ops
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
vinkki
minulla on c 16 nz koneinen kadett e jossa lienee sama yksipisteruisku kuin kyrsässäkin. tehoa ei todellakaan ole liikaa joten tein pari kikkaa kadettiin.1. egr pois kokonaan,laipalla imusarja tukkoon ja alipaineletku tulpataan.2. moottorin ilmanottoputki katkaistaan kuuma/kylmänilman läpän kohdalta poikki,läppäsysteemi joutaa sinne mihin egr:kin. polttoaineen painetta vois mahdollisesti nostaa hieman niin sais soppaa yläkierroksillakin,paineennostoa en ole itse tosin vielä jaksanut kokeilla