tehoa pellin alle!

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
corsa1.4kat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 16:02
Paikkakunta: Porvoo

tehoa pellin alle!

Viesti Kirjoittaja corsa1.4kat »

elikkä haluisin tietää asiantuntijoilta miten kannataisi yrittää saada vähä pirteämmäksi 1.4 kat kone!
auto on -91 corsa vakiona on 44kw!
mitä minun kannataisi tehdä? -(z)-
rasmus
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1329
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja rasmus »

myydä corsa pois ja ostaa tilaale joku tehokkaampi... ei oo helppoa tuosta moottorista ottaa tehoja ja jos tekniikan vaihdosta alkaa tekemään niin kannattaako sekään?? :roll:
Vectra B2 caravan
corsa1.4kat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 16:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja corsa1.4kat »

sillä ajettu vain 30tkm niin haluisin pikkusen piristystä siihen!!!!:D
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mikäli haluat lisää tehoa yli 10hp on ainoa järkevä vaihtoehto moottorin vaihtaminen tehokkaampaan. Moottorisi on todennäköisesti C14NZ, joten auto on vähäpäästöinen ja kaikki suuremmat moottorimuutokset käytännössä kiellettyjä.

Muutamien hevosvoimien lisätehoa voit tavoitella pakoputkiston vaihtamisella paremmin virtaavaan ja vapaavirtaussuodattimella, jolle johdetaan kylmää imuilmaa. Nokka-akselin saa vaihtaa vain päästöhyväksyttyyn malliin. Yksipisteruisku ei osaa kuitenkaan mukautua muuttuneeseen ilmamäärään oikein, joten nokka-akseli tarvitsee kaverikseen sille tarkoitetun moottorinohjauksen lastun.

Normaalit sylinterikannen parannustyöt tuovat toki lisää tehoa tuohonkin moottoriin, mutta hinta on yleensä melko kova kuten nokka-akselinkin tapauksessa. Itse en usko vakiomoottoriin asennetuilla ns. virityslastuilla saatavaan tehonlisäykseen vapaastihengittävässä moottorissa, voihan sitäkin toki kokeilla.

Mikäli tosiaan haluat merkittävää tehon lisäystä suosittelen vaihtamaan moottorin suurempaan ja tehokkaampaan tai sitten vaihtamaan koko auton tehokkaampaan malliin.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
ltr
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja ltr »

Helppo ja halpa keino on laittaa 1.3S:n kansi jonka kanavat ja palotilat on laitettu 1.6nz/sv/se venttiileillä ja venturiterällä seetit pitopinta 1-0.8mm , 1.2S imusarja, 1.3S pakosarja alkukäyrineen johon sovitat lambdan ja 1.3S vakio nokka-akselin.

osat+koneistus n.400euroa

Näillä muutoksilla c14nz kadett vm.90 kulkee 190km/h mittarinopeutta eli ainakin 170 todellista ja kulutus 5.5l satkulla..

Lisävirinä 1.6l kansipahvi(ohuempi) ja c16nz suutin/läppärunkohärveli niin eiköhän cosse liiku, ainakin märissä unissa;)
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Oma C16NZ ei olisi mitenkään mennyt päästöistä läpi vähäpäästöisen arvoilla kun siinä oli 1.3S nokka kiinni. Tuskin menee C14NZ:kaan, varsinkaan jos tehdään vielä muita muutoksia.

PS. löytyisi ylimääräisenä C16NZ moottori kaikkine helyineen, mikäli tarvitset joko osia tai jopa koko moottorin.
ltr
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja ltr »

Menee ehjä kone läpi ja helposti, auto on ollut noilla rojuilla ajossa nyt kolme vuotta eikä päästöjen kanssa ole tehnyt edes tiukkaa:)

Tosin mulla on katti kiinni..
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mielenkiintoista...

Tietääkseni oma moottorini oli kyllä täysin ehjä. Päästöarvot vakionokalla olivat hyvät. Muistaakseni lähinnä HC nousi aivan älyttömäksi tuolla 1.3:n nokalla. Voi olla, että ruiskussa oli sitten jotakin hämärää, vaikea sanoa. Sytytysennakkoa piti ainakin muuttaa reilusti, että toimi kunnolla tuolla 1.3S nokalla ja katsastukseen ennakot piti kääntää lähemmäs alkuperäistä. Puristussuhde oli 10,2:1 ja kantta oli siistitty jonkin verran.
tumppa2
OCF Member 2015
Viestit: 1022
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Kuva
Tommosta pellin alle ja ulkomaille ajelemaan jossa aurinko paistaa kesät talvet. Kannattaa miettiä vaihtoa Gsi versioon jos haluaa enemmän tehoa muu voi olla pitkälti rahan tuhlausta vain.
Avatar
Marko-85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 394
Liittynyt: 23 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Lappi (20km raumalta)

muutama kysymys.. Vectra 1989, 2.0 GLSi-A

Viesti Kirjoittaja Marko-85 »

oho.. :) ops :D
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
Avatar
Katana
'Senator'
'Senator'
Viestit: 965
Liittynyt: 18 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Katana »

Jossain määrin voi tehdä suurempia muutoksia mikäli laittaa myös ohjelmoitavanruiskun jolla kompensoi päästöjä katsastukseen mittauksen ajaksi.
Calibra 2.0i 16v -91
tl79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 121
Liittynyt: 19 Loka 2006, 10:14
Paikkakunta: haapajärvi

vinkki

Viesti Kirjoittaja tl79 »

minulla on c 16 nz koneinen kadett e jossa lienee sama yksipisteruisku kuin kyrsässäkin. tehoa ei todellakaan ole liikaa joten tein pari kikkaa kadettiin.1. egr pois kokonaan,laipalla imusarja tukkoon ja alipaineletku tulpataan.2. moottorin ilmanottoputki katkaistaan kuuma/kylmänilman läpän kohdalta poikki,läppäsysteemi joutaa sinne mihin egr:kin. polttoaineen painetta vois mahdollisesti nostaa hieman niin sais soppaa yläkierroksillakin,paineennostoa en ole itse tosin vielä jaksanut kokeilla
Vastaa Viestiin