Tee-se-itse peltisarja?

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
JohnDoe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Helmi 2006, 05:19

Tee-se-itse peltisarja?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Elikkäs ajattelin ihka aluksi kysellä, onko kukaan täällä rakennellut omaa peltisarjaa -(z)- :iinsa?

Alkaa olla raketin putkisto vaihdon tarpeessa kokonaan, ja ajattelin josko siihen saisi itse työstettyä ( mageilla äänillä teitysti ) varustellut röörit.

Elikkäs minkälaista materiaalia suositte ja paksuutta? Tulee 1.3:een.
Fresh thinking - Better cars
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

vesijohtoputkea... :wink:


Jos äänellä mennään nii ei muuta ku talonnurkalta nyppäät rännin pakosarjan jatkeeks :lol:
alkaa kadetti "lentämään"...


Vai taitavat kaupassa myydä jotain ns.pakoputkea...ite harkitsin sellaista :P

Vimeisetkin "alaväännön" rippeet todennäköisesti häviää kun tekaisee itse
"peltisarja" ja mageiden saundien lisukkeeksi 3" ränniä rämisemään.


Eli itse suosittelisin uutta putkea vaikka 1,5" muutamaa läpivirtaavaa pönttöä esim. simons(todistetusti paskat vaimennusominaisuudet)
Ja jättää sen valurauta sarjan sinne nokalle?
Kuva
Avatar
b-asco
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 27 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja b-asco »

http://www.lautamakimotorsport.fi/pakoputkisto.htm

Ja sieltä Pakosarjan rakennusosat. :roll:
"älä tee väkisin, hae isompi vasara..."
olio^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:08
Paikkakunta: iisalmi/kuopio/kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja olio^^ »

tässä pikkisen likimääräsiä kaavoja joilla mitottaa "peltisatsia"

ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3

A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu
RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle.

kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...)

tämä siis jos käyttää 4-1 putkistoo, 4-2-1 kuitenkin katuautoon suositeltavampi, jolloin tuo pituus on ensiö- ja toisioputkien yhteenlaskettu pituus. toisioputken pituuden saat siis vähentämällä ensiöputken pituuden tuosta kokonaispituudesta (ensiö pitää kuitenkin olla väh. 400mm!!)

ENSIÖputken sisähalkaisija lasketaan (4,4 x V) / (25 x ( 48 + 3 )) ja tästä neliöjuuri

V= yhden sylinterin iskutilavuus
L=ensiöputken pituus (TUUMAA!!!)

TOISIOputken halkaisija taas lasketaan 1,7xY² ja tästä neliöjuuri

Y=ensiöputken halkaisija (TUUMAA)


siitä ku laskeskelet ja tilaat jostain tohon kollektorit niin alkaa olla jo aika lähellä...

loppuputki sit tolle 1.3:lle ois vissiin sen 2" ku ei tota 1,75" taija ihan joka paikasta saada...

ja on tosiaan vaan sit suuntaa antava, ei kukaan rakenna heti ekalla kerralla ees säkällä parasta mahollista.... valitettavasti...



toivottavasti tosta saa ees jotain selvää... :o
elämä on kovaa, osta kypärä

commodore gs -68 http://picasaweb.google.fi/olli.partanen/Commo#
Omega 3000 kuvia=> http://www.opel.desteem.org/index.php?cat=10433
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1992
Liittynyt: 05 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Tässä vielä olion ohjeiden lisäksi:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59317
Avatar
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
JohnDoe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Helmi 2006, 05:19

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laitettu yksityisviestillä.
Fresh thinking - Better cars
Avatar
Luu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 882
Liittynyt: 25 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Luu »

Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laittaisitko mullekin tuon laskurin tulemaan. Osoite löytyy tiedoistani.
vengeance
OCF Member 2019
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Loka 2005, 19:10
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja vengeance »

Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
laitetty myös YV.ä :P
aki67
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Heinä 2005, 20:00
Paikkakunta: Ryttylä

Viesti Kirjoittaja aki67 »

Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
No kelpais kyllä laskuri juu...
Bender
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 11:18

Viesti Kirjoittaja Bender »

Motocoyote kirjoitti:Jos laitat tähän sähköpostiosottees niin laitan sinulle tulemaan itse väsäämäni exel laskurin.. Siinä on vähän vaikka minkälaista laskuria... Mm. peltisatsin mitoitus; ensiö ja toisioputken pituus... ym... 8)

Laskurit ei oo 100% tarkkoja (on nimittäin mahdotonta tehdä yleispätevää, aina oikeassa olevaa laskuria...) mutta aika hyvin näet suuntimia.
Laitahan toki mullekin tuo laskuri, jos viittit....
Osoite löytyy tiedoistani.... -(z)-
Avatar
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Näyttää toi laskuri saavan semmosen suosion että alan kohta pyytämään vitosen jokaisesta lähetetystä laskurista :lol: 8)
Vauhtikalloko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 15 Loka 2005, 19:55
Paikkakunta: Rauma

Peltisatsi

Viesti Kirjoittaja Vauhtikalloko »

Tietääkö kukaan montako astetta ennen yläkuolonkohtaa tuo 1.3 och koneen pakoventtiili avautuu?Olisin rakentamassa peltisarjaa omaani ,mut en ole saanut tuota lukemaa mistään selville :roll:
Ehkä otin ehkä en.
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1992
Liittynyt: 05 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Peltisatsi

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Vauhtikalloko kirjoitti:Tietääkö kukaan montako astetta ennen yläkuolonkohtaa tuo 1.3 och koneen pakoventtiili avautuu?Olisin rakentamassa peltisarjaa omaani ,mut en ole saanut tuota lukemaa mistään selville :roll:
Pieni hommahan tohon sarjan tekoon nähden on mitata se kulma. ;) Venakoppaa auki, astelevyä /-mittaa kaveriksi ja sitä rataa ;)
Opel4life
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 13:51

Re: Tee-se-itse peltisarja?

Viesti Kirjoittaja Opel4life »

Osaisko ketää sanoo mikä ois c20ne koneen pakoventtiilin avautumisennakko, ku itel on kone täl hetkel auki odottelemas uusia osia ni en saa katottuu täl hetkel. :)
Vastaa Viestiin