Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
OoppeliMun
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 21:09

Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja OoppeliMun » 11 Heinä 2018, 20:32

Moi.

Uudehko Opelisti tässä, pari viikkoa sitten ostin vm 2011 Insignian tuolla otsikon koneella, ajettu reilut 130tkm.

Noin 115-130km/h vauhdeissa täristää ajopinnasta riippuen ihan vähän tai hiukan reippaamminkin. Käytin heti ekalla viikolla tasapainotuksessa , ostin itseasiassa uudet kumit kun autoliikkeen kesänahkat oli sen verran slicksit jo ja tietenkin allelaitettaessa uudet pyörät tasapainotettiin, mutta ei vaikutusta tärinään. Kumikoko on käsittääkseni alkuperäinen, 225/55R17

Kysymys onkin, että onko näissä jotain puslia tms. jotka noilla kilometreillä olisivat kuluneet tai jokin tukivarsi antautunut mikä voisi aiheuttaa, ei kai tuon ohjaus niin herkkä ole että jok'ikisen tien möykyn ja kuhmuran haistelee rattiin asti?

Vai onko tämä ominaisuus? En pidä siis älyttömän häiritsevänä, mutta epätietoisuus vaivaa.

.

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 617
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja Masi » 11 Heinä 2018, 21:46

Pari vaihtoehtoa, jotka ovat aiheuttaneet tärinää Insigniassa kovemmissa nopeuksissa tähän saakka ajetulla 240 000 km:n taipaleella:

- väljä vanteen keskireikä, onko tarvikevanteet? Itse kyllästyin tärinään ja vaihdoin talvivanteetkin alkuperäisiin. Tarvikevanteetkin piti olla juuri oikealla keskireijällä, mutta olipa kuitenkin hieman väljät.

- pystyheittoa kumeissa, aina ei ole ns. premium kumitkaan täysin pyöreitä - itsellä ongelmia aiheuttivat Continentalit

En todellakaan usko, että sinullakaan olisi puslissa vikaa, varsinkin kun tuolla on ajettu noin vähän. Omaanikaan ei ole vaihdettu vielä mitään puslia ja kilometrejä kuitenkin lähes tuplat.

Jani R
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 20:44
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja Jani R » 11 Heinä 2018, 23:14

Tarvike vanteet toriin myyntiin.. Orkkis vanne ja laadukas rengas. Navan molemmat pinnat puhtaat. Ei mitään erikois-venttiilinhattuja. Vanteet olen vienyt täysin puhdistettuna ja vanhat painot/liimat pois putsattuna rengasliikkeeseen uusien renkaiden asennukseen ja pyytänyt todella tarkan tasapainotuksen. Kausiruuhkien aikaan ei kannata renkaita ostaa kun yleensä joku Kiire-Kesä-Hessu ne asentaa hosumalla. Jos vanteessa/renkaassa on heittoa, jonka näkee tasapainotuskoneessa niin sitä ei saa pois painoilla. Pari kertaa olen pyytänyt vaihtaan kumin kun on ollut heittoa merkkirenkaassa. Todella pieniä asioita, mutta kun 20tkm sitä tärinää joutuu kestään ennen seuraavaa renkaan vaihtoa... Ja pestä vanteet kunnolla kun pesee auton.
Onneksi on tuttu renkaanvaihtaja joka osaa homman.
Yli 200tkm ajettu inkku ja kulkee vieläkin ilman värinöitä.

Ensiavuksi kokeile siirtää eturenkaiksi ne joissa on vähemmän painoja huomioiden renkaan pyörimissuunnan jos on merkitty. Sitten jos tärinä siirtyy penkkiin niin...

OoppeliMun
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 21:09

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja OoppeliMun » 12 Heinä 2018, 18:56

Opelin orkkisvanteet on alla. Enkä jotenkin usko että olisi renkaista kii, tosiaan teki sitä jo niillä vanhoilla kuluneilla renkailla ja samaa jatkuu nyt näillä uusilla renkailla, jotka huolella alle laitettiin ja kiireettä, olin ainoa asiakas sillä hetkellä koko firmassa. Näin kun otti vanhat painot pois ja käytti koneessa.

Katselen ja kuulostelen, ei tuo nyt kovin vakavalta tällä hetkellä tunnu, muuten auto on ollut erittäin mukava. AGR-penkit on tosi hyvät, on kai mun eka auto missä on jotkut muut kuin perusistuimet.

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 617
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja Masi » 12 Heinä 2018, 20:06

OoppeliMun kirjoitti:
12 Heinä 2018, 18:56
Opelin orkkisvanteet on alla. Enkä jotenkin usko että olisi renkaista kii, tosiaan teki sitä jo niillä vanhoilla kuluneilla renkailla ja samaa jatkuu nyt näillä uusilla renkailla, jotka huolella alle laitettiin ja kiireettä, olin ainoa asiakas sillä hetkellä koko firmassa. Näin kun otti vanhat painot pois ja käytti koneessa.

Katselen ja kuulostelen, ei tuo nyt kovin vakavalta tällä hetkellä tunnu, muuten auto on ollut erittäin mukava. AGR-penkit on tosi hyvät, on kai mun eka auto missä on jotkut muut kuin perusistuimet.
OK - tuohon mainitsemaani pystyheittoon renkaassa ei kylläkään tasapainoitus auta, vaikka lopputulos näyttäisi tasapainotuskoneessa miten hyvältä, niin ajaessa se taas täristää heti uudelleen.

Alkuvuosina oli myös etupyörien alatukivarsien takimmaisissa kumityynyissä jotakin väljyyttä/pehmeyttä (aiheutti tärinää yli 100:n nopeuksissa) ja niihin oli parannetut versiotkin tarjolla, jollaiset hätäpäissäni itsekin ostin, mutta ne ovat edelleen autotallin hyllyssä pölyyntymässä, kun tärinät loppujen lopuksi korjaantuivat renkaiden ja vanteiden kuntoon saattamisella.

Avatar
eeroolli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 08:16
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja eeroolli » 13 Heinä 2018, 02:31

Kyllä se rengas-vanne akselilta yleensä tärinän syy löytyy, kuten aiemmin on kokemuksella muutkin todenneet.
Toki joskus harvoin on jomman kumman puolen sisäpuolen vetareissa/kupeissa ollu kulumaa, joka on aiheuttanut tärinöitä, mutta tuskinpa noilla metreillä.
Itsellä oli (myyjän mukaan) uudet laadukkaat tarvike/replicavanteet aikanaan edesmenneessä E90 bemmissä ja ravisti juurikin keskireiän todella pienen väljyyden (0,0x mm) vuoksi aina hieman. Timmit orkkisvanteet kun laittoi loppui tärinätkin.
Ja usein näkee tarvikevanteilla käytössä muoviset keskiösovitteet, on niistäkin joskus löytynyt juuri sopiva määrä mittaheittoa, niin johan taas täristää :)
SItten on tosiaan tuo pienikin pystyheitto renkaassa (ja jopa vanteessa), niin staattisella painotuksella ei sitä saa perinteisillä tasapainotuskoneilla korjattua. Kuulemma toimivia tasapainotuskoneita (joku HUNTER RoadForce tms.) vaan on tosi harvassa paikassa täällä Finlandiassa
(kuulemani mukaan niitä ei ole osattu joka paikassa käyttää, niin osa sellaisen hankkineista on siirtynyt takaisin perinteisiin laitteisiin - vahinko kyllä).
Mutta jos sellainen löytyy lähistöltäsi, niin kokeilepa sitä vielä.
Tuollaisessa Hunter tasapainotuskoneessa tulee nuo pystyheitotkin selville ja ne pystyy sillä kompensoimaan melko hyvin.
Linkki: https://www.tekno-rengas.fi/index.php/p ... apainotus/
PS. Tai sitten hankkimasi rengassarja liikkeeseen takaisin ja uutta tilalle.

Lista (muutaman vuoden takaa) mihin on joskus moiset Hunter-tasapainotuslaitteet joskus hankittu:
Hunter GSP 9700 Paikkakunta Merkkiedustus
Audi keskus Espoo Audi
Haminan Portti Hamina Nissan Chrysler
OSAO Haukipudas
Koulutuskeskus Salpaus /Heinola ammattiopistHeinola
Veljekset Laakkonen Oy Helsinki BMW Mazda
Helsingin ammattikorkeakoulu Helsinki
Helsingin Vanne Center Oy Helsinki
König Helsinki
Automaa Herttoniemi Helsinki Peugeot
Maan auto Oy Helsinki Peugeot
Shell Konala Helsinki
Rengas Soppi Helsinki
Veljekset Laakkonen Helsinki BMW
Star Rengas Helsinki
Rengas NET Helsinki
Oy Veho Ab Herttoniemi Hki Mekaanikonk.Honda
Oy Veho Ab Hki Höyläämötie MB Honda
Nelipyörä Hämeenlinna Toyota
JAKK Jalasjärvi
Pohjois Karjalan aol Joensuu
Vianor Joensuu
Mikkelin Ammattiopisto / Juvan yksikkö Juva
Jyväskylän ammattioppilaitos Jyväskylä
Veljekset Laakkonen Jyväskylä BMW Peugeot Skoda Subaru
Keski‐Suomen Eturengas Oy Jyväskylä
Autokehä Oy Karkkila Nissan Chrysler
Kouvolan Rengaspalvelu Kouvola
Koulutuskeskus Salpaus /Lahden ammattiopistLahti
Pro‐Rengas /Saikukori Lappeenranta
Karikon Autotalo Oy Mikkeli BMW Nissan Saab
Rauno Rinta‐Jouppi Pori BMW Seat Toyota
Veho Raisio MB Honda
Rengas Savotta Savonlinna
Särkisalmen Rengas Putkinen Savonlinna
Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Seinäjoki
Tampereen ammattikorkeakoulu Tampere
Autotalo Laakkonen Oy Tampere Audi
Huoltamo Aaltoset Turku
Turun ammattikorkeakoulu Turku
Vaasan Ammattikorkeakoulu Vaasa
Vammalan rengaspalvelu Vammala
Vantaan ammattioppilaitos Vantaa
Varkauden Autopalvelu Varkaus
Nummelan Rengasmyynti Nummela
Continental Rengas Helsinki

OoppeliMun
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 21:09

Re: Insignia 2,0 CDTi täristää rattiin

Viesti Kirjoittaja OoppeliMun » 26 Heinä 2018, 06:27

Päivitys tilanteeseen:
Vihdoin ehdin käymään samassa rengasliikkeessä ja pyörät tasapainotettiin uudelleen, oli ilmeisesti aivan samantien edellisen kerran jälkeen yksi paino (kuulemma 15g) lähtenyt etuvanteesta irti. Painot uusiksi ja vaihtoivat vielä niinpäin että vanne joka meni tasapainoon pienemmillä lisäpainoilla etuakselille ja toinen jossa useampi paino taakse. Vaikuttaisi että täristys loppu tämän myötä.

Kiitos vain kaikille vastanneille.

Vastaa Viestiin