Akuuttia apua, ohjaus täysin jäykkä

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
j00ppis
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05

Akuuttia apua, ohjaus täysin jäykkä

Viesti Kirjoittaja j00ppis » 11 Syys 2018, 21:33

Hei, nyt olis akuutti tilanne menossa.

Autostamme hajosi alkuperäinen ohjastehostinpumppu, rupesi ääntämään.
Firmalle auto parissa päivässä, ja uusi pumppu tilalle, uudella pumpulla rupesi esiintymään ajottaista jähtemmettymistä ohjauksessa matalilla kierroksilla, varsinkin parkkipaikka käännöksissä piti silloin tällöin kaasutella jotta nestettä virtaisi enemmän ohjauksen pelaamiseksi.

bookattiin uusi aika firmalle, epäilin että pumpun oltava viallinen ja samalla sanoin että vaihtakaa apulaite hihnat suoraan. uusi pumppu pahensi asian, ohjaus meni täysin kelvottomaksi, keveni ratti aluksi kaasuttamalla kunnes lopetti kokonaan avustuksen, ratti ei liiku mihinkään.

Firmalle soitto, sanoivat että hammastanko ilmeisesti rikki, lopulta saimme hammastangon kaivettua kun ei meinannu mistään löytyä, " marmori tiski hinta 1900+ ", saimme 370e oem version. Hammastanko vaihdettiin ja vika ei korjaantunu... Missä helvetissä voi olla vika?

olivat myös kaikki linjat puhaltaneet paineilmallakin, sekä ilmeisesti välijäähdyttäjänkin.

nyt firma meinaa ruveta letkunippaa virittää pumpulle ja mittailee mitä pumppu tuottaa.
Totesivat myös että on täysin mystinen vika että eivät ole koskaan vastaavaa nähneet.


heittivät seuraavan epäilyn että letkujen sisuskalut kääntyisi paineessa sisäänpäin estäen virtauksen.

nyt rupee olee naurut loppu kun ilmeisesti vanhassa hammastangossa ei ollutkaan mitään vikaa ku ei korjaantunutkaan, kiva maksaa arvailuista?

auto chevrolet cruze, opelin kone ja tekniikka käytännössä
opel astra j varoasat käy

Hammastanko https://www.autonvaraosat24.fi/era-benelux/8149003

miten yleiseltasolla, onko tässä mitää järkeä että leikitään arvauskeskusta ja vaihdetaan osia hupii,

tikola
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 177
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akuuttia apua, ohjaus täysin jäykkä

Viesti Kirjoittaja tikola » 12 Syys 2018, 13:50

j00ppis kirjoitti:
11 Syys 2018, 21:33
miten yleiseltasolla, onko tässä mitää järkeä että leikitään arvauskeskusta ja vaihdetaan osia hupii,
Näinhän se tänä päivänä menee ja keskusteltavaksi jää kuka arvailusta maksaa. Ei siihen vian selvittämiseen mitään muuta konstia ole, kuin diagnsoida se parhaan kyvyn mukaan ja sitten lähteä kokeilemaan mikä arvatuista osista sen korjaa. Ellei nyt sitten pysty helposti toteamaan jonkin osan olevan rikki, kuten vaikkapa hehkutulpan, jonka saa mittauksella todettua risaksi.

Itse kun korjaan toimin juuri tuolla periaatteella ja sitten ne vaihdetut osat, joissa vika ei ollut jäävät hyllyyn "ehjänä purettuina" varaosina, joita sitten joko säästellään jatkoa varten tai kaupataan nettipalstoilla pikkurahalla.

Ei siihen auton korjaamiseen oikeasti ole muuta konstia kuin arvailu. Sitten korjaan ammattitaidosta ja kokemuksesta riippuu paljonko arvailua joutuu tekemään - ja joskus ammattitaito ja kokemuskaan ei auta vaan kyse on tuurista.

Sinun tapauksessa sanoisin, että kyse on huonosta tuurista :D

timo

j00ppis
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05

Re: Akuuttia apua, ohjaus täysin jäykkä

Viesti Kirjoittaja j00ppis » 12 Syys 2018, 16:54

Kiitos vastauksesta. Mitä mieltä itse olet hammastangosta jossa 1mm klappi? vika ei näemmä ollut siinä, ja eihän 117tkm ajettu voi olla täysin uusikaan :) eli ei vaihtokuntoinen.

Ollu yhdessä vaihees bmw alla jossa oli selvä klappi kun renkaista nappaskiinni, se jos jokin oli vaihtokunnos silloin
menen itse kyllä kokeilee sen jos saan mukaani
Ovat varmaa ranskalaisella heittokellol sen mitannu sitte.

Tässä vielä kerran stoori tiivistettynä.

Auto chevrolet cruze vm 2013, Alkuperäinen ohjaustehostin pumppu rupesi ääntämään, uusi pumppu asennettiin ( tarvike oem ), siinä esiintyi ajoittain ohjauksen jäykistymistä, jolloin piti hieman kaasutella että neste rupeasi virtaamaan. Sillä pumpulla ajettiin n. 4kk, kunnes rupesi pahenee jäykistyminen, joutui alkaa painaa kytkintä pohjaa käännöksissä ja kaasua että sai ratin kääntymään. Uusi aika firmalle varattiin ja vaihdettiin toinen pumppu takuuseen, lähes välittömästi ohjaus meni ajokelvottomaksi kun auton haki korjaamolta ( ) kunnes hetkeä myöhemmin lopetti ratti kokonaan kääntymisen vaikka yritti kaasutella ( )

Yhteys firmaa ja olivat sitä mieltä että hammastangossa oltava vika, tätä myös sanoivat toisen pumpun vaihdon yhteydessä. Nyt kaiken jälkeen kun hammastanko vaihdettiin ei ole vika korjaantunut, he eivät tiedä mikä siinä on. Sanoivat että tyhjäkäynnillä ei tunnu tehostavan niinkuin pitää, seuraavaksi aikovat rakentaa letkunipan tarkastaakseen pumpun tuoton, ja epäilevät korkeapaine letkujen sisuskalujen olevan vaurioituneet että käytännössä kun paine nousee, se kuorii sisuskaluja virtauksen esteeksi, jotenki näin sen ymmärsin.

Olivat myös hammastangon vaihdon aikana puhaltaneet paineilmalla kaikki letkut ja välijäähdyttäjän sekä jollain cleanerillä ajaneet läpi.

Onko mahdollisesti tietoa mistä voisi etsiä vikaa seuraavaksi?

Löysin avk uudehkon letkusarjan 90€ jossa välijäähy mukana

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 475
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Akuuttia apua, ohjaus täysin jäykkä

Viesti Kirjoittaja mandula » 20 Syys 2018, 08:21

Onko tuossa ohjaustehostuksessa jotain älyä mukana, esim. joku anturi rikki tai liitin jäänyt irti alkuperäisen pumpun vaihdon yhteydessä?
Kun kerran ongelma alkoi pumpun vaihdon jälkeen niin oudolta kuulostaa että vika olisi sitten hammastangossa tai letkuissa. Kaikki toki mahdollista -(z)-
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Vastaa Viestiin