Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Unohdinkin mainita, että asentajan selitys oli "laahaamiselle" että uudet jarrut ovat isommat kuin vanhat. Mielestäni levyjen halkaisija oli sama kuitenkin.
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
No on siinä asentaja.opelvisio kirjoitti:Unohdinkin mainita, että asentajan selitys oli "laahaamiselle" että uudet jarrut ovat isommat kuin vanhat. Mielestäni levyjen halkaisija oli sama kuitenkin.
Mitenhän on saanut vakiosatulalla "isommat" jarrut sopimaan
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
en todellakaan tiedä tarkalleen mitä patentteja jantteri on ooppeliin tehnyt
Ensi viikolla olis öljynvaihto tiedossa niin saavat irroittaa myös vanteet ja tarkastaa työnjäljen. Viime yönä näin jopa painajaista näistä jarruista, eivät menneet katsastuksesta läpi
Ensi viikolla olis öljynvaihto tiedossa niin saavat irroittaa myös vanteet ja tarkastaa työnjäljen. Viime yönä näin jopa painajaista näistä jarruista, eivät menneet katsastuksesta läpi
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Itse ostin jarruosia eräästä varaosaliikkeestä (ei motonet) ja sai itse valita minkä tason osat halusi. Esim. vastaavat kuin maahantuojan huolto käyttää, piti vain itse tietää alkuperäisten osien merkki.
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Minkäs merkkisiä jarruosia opel käyttää. Ensiasennus ja "alkuperäiset" jarrupalat ainakin on eri tavaraa.
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Satulat on ainakin olleet Aten ja Delcon valmistetta mitä on tullut vastaan. 2001 mallin G Astrassa orkkispalat oli Aten tekemät. Muiden ensiasennuspaloista ei kyllä havaintoa. F Astraan on joskus tullut haettua marmoritiskiltä palat, mutta niissä ei tainnut olla mainintaa valmistajasta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Vaihdoin kesällä takalevyt ja palat (astra g), koska levyt uraiset ja kuluneet. Jos en väärin muista palojen merkki oli ferrodo tai jotain... ja levyt olivat bremboa.
- PolarSeaBlue
- OCF Member 2024
- Viestit: 689
- Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Motonetin jarruosat
Tässä oli takajarrupalojen vaihtoviikko perheen kolmeen kulkineeseen. Ostin Motonetin OE-laatuisia takajarrupaloja. Kaikissa tapauksissa olivat Brembo-merkkisiä.
Maailmalta tilaamalla käyttäen noita Brembo-numeroita olis näköjään saanut halvemmallakin, mutta rahdit vie aina jonkun aikaa, verrattuna suoraan hyllyltä saataviin osiin. Nämä takajarrupalat siis asensin:
Astra H 1.8 -07 Brembo P 10 013: 14.9.2020 293339 km Motonet tuote: 22-0915 27,90€
Insignia A 1.4T -12 Brembo P 59 059: 21.9.2020 111833 km Motonet tuote: 97-22771 42,90€
Astra K 1.6T -17 Brembo P 59 090: 24.9.2020 81209 km Motonet tuote: 22-0596 54,90€
Eräitä huomioita osista ja työstä. Kaikissa seteissä oli liukupellit mukana, vaikka mainittiin ettei sisällä asennussarjaa! H-Astran setissä oli lisäksi liutappien päätypultit.
Kaikissa oli akustiset kulumisvaroittimet (ne peltilirpakkeet)
Kaikissa tapauksissa molemmilla akseleilla käytetyt, ulommat palat olivat paljon kuluneemmat! Liukutapit toimivat kuitenkin kaikissa herkästi. Asensin nyt kulumisvaroittimella varustetut palat kaikissa ulommiksi paloiksi.
Astra K:n palat meni "heittämällä" liukupeltien ohjausuraan, Astra H:n ja Insignian palojen päätynipukoita piti hioa melkein milli, että työntyivat radalleen ilman väkivaltaa. Astra K:n takajarrujen saattaminen huoltotilaan sähköisen kasijarrun takia, otti muutaman yrityksen, kunnes onnistui. Siinä myös männät painuivat sisään hyvin kevyesti ilman pyörittämistä. Astra H:ssa ja Insigniassa jarrumantätyökalulla männän painaminen pyörittäen onnistui sekin kivuttomasti.
Liukutappien päätypultit (13 mm:n avainväli): Astra H:ssa turhan matalakantaiset pultit! Insigniassa normaalikantaiset pultit ja Astra K:ssa lisäksi mahdollisuus normaalin kiintovain-/hylsykannan lisäksi käyttää Torx 45 avainta päätypultteihin. Ne saattoi kiristää jopa ihan momenttivaimella! Kierrelukitetta laitoin Insignian ja K Astran pultteihin (H Astran uusissa pulteissa oli lukite jo valmiina) Astra G:n ja Astra H:n kokemuksella avaan liukutappien kiinnityksen kylläkin normaalisti 17 mm:n laippamutteria hellittäen, enkä edes yritä 13 mm:n matalakantaista pulttia availla. Pyöristyisi melkoisella varmuudella. Ehkä vois jopa vaihtaa seuraavalla kerralla vanhempien kulkupelien matalakantapultit Astra K:n pulteiksi (veikkaan, että sama kierre on?)
Maailmalta tilaamalla käyttäen noita Brembo-numeroita olis näköjään saanut halvemmallakin, mutta rahdit vie aina jonkun aikaa, verrattuna suoraan hyllyltä saataviin osiin. Nämä takajarrupalat siis asensin:
Astra H 1.8 -07 Brembo P 10 013: 14.9.2020 293339 km Motonet tuote: 22-0915 27,90€
Insignia A 1.4T -12 Brembo P 59 059: 21.9.2020 111833 km Motonet tuote: 97-22771 42,90€
Astra K 1.6T -17 Brembo P 59 090: 24.9.2020 81209 km Motonet tuote: 22-0596 54,90€
Eräitä huomioita osista ja työstä. Kaikissa seteissä oli liukupellit mukana, vaikka mainittiin ettei sisällä asennussarjaa! H-Astran setissä oli lisäksi liutappien päätypultit.
Kaikissa oli akustiset kulumisvaroittimet (ne peltilirpakkeet)
Kaikissa tapauksissa molemmilla akseleilla käytetyt, ulommat palat olivat paljon kuluneemmat! Liukutapit toimivat kuitenkin kaikissa herkästi. Asensin nyt kulumisvaroittimella varustetut palat kaikissa ulommiksi paloiksi.
Astra K:n palat meni "heittämällä" liukupeltien ohjausuraan, Astra H:n ja Insignian palojen päätynipukoita piti hioa melkein milli, että työntyivat radalleen ilman väkivaltaa. Astra K:n takajarrujen saattaminen huoltotilaan sähköisen kasijarrun takia, otti muutaman yrityksen, kunnes onnistui. Siinä myös männät painuivat sisään hyvin kevyesti ilman pyörittämistä. Astra H:ssa ja Insigniassa jarrumantätyökalulla männän painaminen pyörittäen onnistui sekin kivuttomasti.
Liukutappien päätypultit (13 mm:n avainväli): Astra H:ssa turhan matalakantaiset pultit! Insigniassa normaalikantaiset pultit ja Astra K:ssa lisäksi mahdollisuus normaalin kiintovain-/hylsykannan lisäksi käyttää Torx 45 avainta päätypultteihin. Ne saattoi kiristää jopa ihan momenttivaimella! Kierrelukitetta laitoin Insignian ja K Astran pultteihin (H Astran uusissa pulteissa oli lukite jo valmiina) Astra G:n ja Astra H:n kokemuksella avaan liukutappien kiinnityksen kylläkin normaalisti 17 mm:n laippamutteria hellittäen, enkä edes yritä 13 mm:n matalakantaista pulttia availla. Pyöristyisi melkoisella varmuudella. Ehkä vois jopa vaihtaa seuraavalla kerralla vanhempien kulkupelien matalakantapultit Astra K:n pulteiksi (veikkaan, että sama kierre on?)
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
- PolarSeaBlue
- OCF Member 2024
- Viestit: 689
- Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Motonetin jarruosat
Vielä lisäksi se huomio, että Astra K:n takajarrumännässä on ulkokehällä 3 hahloa, joten mun jarrunäntätyökalun 2 tappinen päätykappale ei sovellu ollenkaan siihen!
Mäntä kuitenkin painui sisään hyvin kevylleä puristuksella pyörittämättä, melkein sormivoimin!
Mäntä kuitenkin painui sisään hyvin kevylleä puristuksella pyörittämättä, melkein sormivoimin!
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Sähköisellä käsijarrulla ei tarvi pyörittää kun saa käsijarrun huoltotilaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
En ole ihan 100% varma Opeleista, mutta ainakin Citroeneissa ja Pösöissä jouduttiin kiertämään mäntä sisään vaikka ajettiinkin kässäri testerillä huoltotilaan, silloin kun levyjä tai paloja vaihdettiin
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- PolarSeaBlue
- OCF Member 2024
- Viestit: 689
- Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Ei tarvii kiertää K Astrassa, kuten jo kahteen kertaan tässä todettiin. Olis painunut varmaan peukalolla painamalla!
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Re: Motonetissa myytävät erimerkkiset jarruosat
Alkaa toi mätänetin touhu (ainakin Porissa) ... Mitään ei ole vaikka saldot näyttää mitä . Muutenkin mennyt alas koko pulju!
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)