Mantan jouset

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
A-Manta
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja A-Manta »

Millä tavoin B-korisen GSi/GTE Mantan jouset eroavat A-korisen vakiojousista ? Eli onko jouset vain jäykemmät/lyhyemmät vai onko jousikupeissakin eroja ? Olisi tarve saada jäykemmät jouset joissa olisi vielä mahdollisuus lyhentämiseen.
A-Manta
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja A-Manta »

Jaahas....kukaan ei muista enää näin vanhoja autoja koskevia asioita :smile:

Sain tarjoukset muutamista jousista ja halvimmaksi tähän mennessä on osoittautunut G&M 40 mm sarja. Onko kellään kokemusta tällaisista ? Ei viitsi ostaa kalliitakaan jousia koska ne on todellakin pätkittävä lyhyemmiksi :smile:
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Äidin 2,0 A Vectrassa G&M -35mm jouset. Ihan asialliset tuntuu olevan. Eivät ole mitkään älyttömän jäykät, joten eivät välttämättä ole kovin hyvät aihiot lyhennettäviksi, saattaa pohjata helposti lyhennettynä. Normaaliajoon nuo ovat ihan hyvät, mutta radalle laittaisin jäykemmät.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
mjh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 385
Liittynyt: 01 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja mjh »

Mielestäni A ja B mantan jouset on yhteensopivat keskenään. Älä nyt ihmeessä mitään G&M jousia laita. Jos kerran meinaat pätkiä jousia niin tee se vakio jousista, ei ole ainakaan huonompi kuin G&M.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Omasta mielestäni H&R:ltä löytyy hyvät mad.jouset B mantaan/B Asconaan. Eivät ole normaaliajossa mitkään pintakovat vaan mukavat ja kovemmassa ajossa sitten jäykistyvät. Suosittelen!
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

On 2003-01-28 19:02, A-Manta wrote:
Millä tavoin B-korisen GSi/GTE Mantan jouset eroavat A-korisen vakiojousista ? Eli onko jouset vain jäykemmät/lyhyemmät vai onko jousikupeissakin eroja ? Olisi tarve saada jäykemmät jouset joissa olisi vielä mahdollisuus lyhentämiseen.
eikös a-mantas ole lehti jouset takana?
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

On 2003-02-06 11:44, Realsanta wrote:

eikös a-mantas ole lehti jouset takana?
Ei ole, vaan takaa löytyy kierrejouset. Ja mitä tulee A Mantan ja B Manta GSI/GTE:n jousien eroihin, niin ainakin se ero löytyy, että GSI/GTE alkuperäiset jouset madaltavat autoa enemmän, varsinkin takaa. GSI/GTE takajousissa on ohuemmat jousilangat jousen päissä (= puristuu enemmän kasaan) kuin vakioissa jousissa. Eron näkee silmälläkin jousia keskenään verraten.
Nurminmi
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 172
Liittynyt: 28 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Nurminmi »

Sen verran vielä Jouko tarkentaisin...(kyseiset jouset omistavana) että välttämättä pätkäsy tarkoitukseen en hommaisi H&R jousia.

Jouset ovat progressiiviset eli jos esim. yläosaa pätkäsee katoaa progressiivisuus (tulee todella kovat) ja jos alaosaa pätkäsee voi jouset olla liian löysät.

Muuten kyllä voin suositella H&R:än jousia lämpimästi. Huom! H&R:llä on B Asconalle ja Mantalle eri jouset!!

Kannattaa kysäistä löytyykö A Mantaan tehtyjä jousia suoraan. (ei tarvitsisi pätkäistä)

Itse hommasin aikoinaan Sarlin Race Team:in kautta.

t.Mikko
A-Manta
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja A-Manta »

Kiitos vaan vastauksista :smile:

Eli tarvitsen todellakin sellaiset jouset missä ei ole tätä progressiivista osuutta. Mitkään alkuperäiset jouset eivät sovi koska autossa on takana tällä hetkellä lyhyemmät iskarit (n.10cm) C-korisesta Asconasta joten pätkäisy on pakollista. Etupään jouset taas ovat jonkun älykön vaihtamat sillä toinen on progressiivisella osiolla varustettu ja toinen taas ei :smile:

Saa nähdä millä konstilla saan uusien jousien kanssa liitokorkeuden kohdilleen sillä etupää olisi mukavaa saada jäykemmäksi mutta mielellään myös yhtä alhaalle kuin peräkin.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Manta B alkaa olla jo sen verran "historic-peli" että madallusjousia saa rajoitetusti

H&R 2002 luettelossa vielä on Manta B 30mm jouset maininnalla "poistuva tuote"

H&R Ascona B 55mm on jo poistettu siitä kokonaan (viimeiset myytiin 2001 ja lisää ei sen koomin ole saatu)

viime kesän jälkeen 30mm Manta B sarjaa ei ole saatu lisää joten tehtaan varasto lienee jo loppunut

_jos_ niitä vielä löytyy on hinta 01/03 210e, ocf-jäsen h 200e

jos Manta B madallusjousia käyttää Manta A:ssa madaltuu auto hieman vähemmän kuin Manta B about 20mm

takaiskariksi käy Manta B mutta edessä täytyy olla erilainen, selvästi jäykempi iskari (vipuvarsi on suurempi)
opelracer
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tampere - Pälkäne

Viesti Kirjoittaja opelracer »

K.a.w (saksan maalla) myy asconaan ja mantaan -60mm, -80mm, -100mm madallusjousia... pitäis olla hyvät... nettisivu on http://www.kaw-fahrwerk.de! hinnat 150-200euroo+rahti

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opelracer on 2003-02-07 19:04 ]</font>
4*mantab3*kadettc2*kadett
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja 4*mantab3*kadettc2*kadett »

e-recortista saapi hyvät jouset taakse jos joutuu kuitenkin pätkimään samoin 123MB:n etujouset toimii pätkittynäkin hyvin on niinpitkät että riittää yksi kun katkaisee keskeltä.
jheinonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 275
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Mantan jouset

Viesti Kirjoittaja jheinonen »

Kaivellaas vanhoja asioita ja päivitys tälle vuosikymmenelle
Käyttöautoissa on ollut yleensä H&R:n setti mutta Mantaan sellainen maksaa 278€.
Onko TA Technixin jouset edelleen huonoja? Muitakin valmistajia tai merkkejä löytyy...

Ta Technix 140,5€ rahteineen
https://urly.fi/1Amb

Apex 146€ rahteineen
https://www.ebay.de/itm/APEX-Lowering-S ... 3440421363

Leidingertuningin setti 140+rahti
https://urly.fi/1AlZ

V Maxx 206€ rahteineen
https://urly.fi/1Am4

Spax 241€ rahteineen
https://urly.fi/1AlU
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Mantan jouset

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla on TA Technics mutta en keksi pahaa sanottavaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jheinonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 275
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Mantan jouset

Viesti Kirjoittaja jheinonen »

Millä madalluksella ja onko suorassa?
Vastaa Viestiin