Lukkopultin avain
Lukkopultin avain
Hyvin alko talvirenkaiden vaihto. Oikean puolen renkaat sain vaihdettua ja vasemman eturenkaan pultteja olin avaamassa kun lukkopultin avain tietysti lipsahti. Avaimen kulmat nuljaantuivat ja nyt sillä ei tee mitään kun se ei enää pure.
Osaako joku sanoa, mistä saisin ostettua uuden avaimen? Tunnistaako joku valmistajaa/tuotenimeä?
http://img223.imageshack.us/my.php?image=avaineq6.jpg
Aiheutuuko autolle vahinkoa jos lähden sillä nyt ajamaan? Oikealla puolella on siis 185/65-15 talvirenkaat ja vasemmalla 205/55-16 kesärenkaat?
Osaako joku sanoa, mistä saisin ostettua uuden avaimen? Tunnistaako joku valmistajaa/tuotenimeä?
http://img223.imageshack.us/my.php?image=avaineq6.jpg
Aiheutuuko autolle vahinkoa jos lähden sillä nyt ajamaan? Oikealla puolella on siis 185/65-15 talvirenkaat ja vasemmalla 205/55-16 kesärenkaat?
Valmistaja on McGard.
Pitäisi olla avaimen koodi (noin 17 merkkiä pitkä).
Avaimen mukana on tullut pahviläpykkä "Wheel Lock Identification Card", josta tuo koodi löytyy.
Tuon lapun kanssa paikalliseen Opel-kauppaan tai rengasliikkeeseen.
Tilaavat avaimen. Hinta 20 euron tietämillä.
Itelle kävi sama kolme vuotta sitten, avain tuli perjantaina (toimitusaika oli noin 2 viikkoa) ja lauantaina tuli lumet.
Tuo rengasyhdistelmä ei ihan taida täyttää lain edellyttämää "samalla akselilla samanlaiset renkaat".
Pitäisi olla avaimen koodi (noin 17 merkkiä pitkä).
Avaimen mukana on tullut pahviläpykkä "Wheel Lock Identification Card", josta tuo koodi löytyy.
Tuon lapun kanssa paikalliseen Opel-kauppaan tai rengasliikkeeseen.
Tilaavat avaimen. Hinta 20 euron tietämillä.
Itelle kävi sama kolme vuotta sitten, avain tuli perjantaina (toimitusaika oli noin 2 viikkoa) ja lauantaina tuli lumet.
Tuo rengasyhdistelmä ei ihan taida täyttää lain edellyttämää "samalla akselilla samanlaiset renkaat".
Hyväksi neuvoksi sanotaan sitä, jonka mies antaa ollessaan itse liian vanha olemaan huonona esimerkkinä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3855
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
- Paikkakunta: Etelä
Toihan on vielä pientä kun sulla tuossa lukkopultin avaimessa on kuitenkin pysynyt paikallaan tuo pohjassa oleva avainkuvio. Meikäläisellä kävi viime syksynä niin, että se koko kuvio lähti irti siitä avaimesta.
Paskat avainpultit noissa McGardeissa, nimittäin jos lukkopultti on vähänkin jumissa niin on suuri todennäköisyys, että tuo avainpultin kuvio korkkaa.
Kokeiles niin, että laitat tuon avainpultin sen verran kuin pystyy siihen pulttiin kohdilleen ja sitten naputtele esim. vasaralla sitä avainta pulttia vasten niin, että nuo reunat tasoittuvat (samalla tavalla sain ainakin tuon omasta irroneen avainkuvion välttävästi takaisin, että sain viimosen lukkopultin auki).
Paskat avainpultit noissa McGardeissa, nimittäin jos lukkopultti on vähänkin jumissa niin on suuri todennäköisyys, että tuo avainpultin kuvio korkkaa.
Kokeiles niin, että laitat tuon avainpultin sen verran kuin pystyy siihen pulttiin kohdilleen ja sitten naputtele esim. vasaralla sitä avainta pulttia vasten niin, että nuo reunat tasoittuvat (samalla tavalla sain ainakin tuon omasta irroneen avainkuvion välttävästi takaisin, että sain viimosen lukkopultin auki).
Kokeilin jo naputella vasaralla ja tuurnalla avaimen ja pultin (pultistakin oli vähän reunat nuljaantunut) reunat sileiksi. Alko puremaan toiseen malliin mutta ei riittävästi. Seuraavaksi pitäisi jostain saada kunnon ristikkoavain, että pystyisi tasaisesti vääntämään. Auton oma "putkiavain" on niin surkea...
Joltain foorumilta muistan lukeneeni, että onnistuisi avaamaan silleen, että
ottaa/hankkii riittävän vahvan hylsyn ja vasaralla lyö hylsyn lukkopultin päähän siten, että sen (pultin) pää muuttuu kulmikkaaksi.
Tämä ei ole kokemukseen perustuvaa tietoa.
ottaa/hankkii riittävän vahvan hylsyn ja vasaralla lyö hylsyn lukkopultin päähän siten, että sen (pultin) pää muuttuu kulmikkaaksi.
Tämä ei ole kokemukseen perustuvaa tietoa.
Hyväksi neuvoksi sanotaan sitä, jonka mies antaa ollessaan itse liian vanha olemaan huonona esimerkkinä.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 17 Kesä 2006, 20:40
- Paikkakunta: ruotsi
ei sitä hylsyä tarvi kuumentaa...jos tarpeksi vituttaa , niinku tässä viikolla kävi ku kaverille vaihdettiin renkaita, ni kylmiltään 21mm (tässä tapauksessa) ristikkoavaimen pää lekalla kiinni ja hirveesti voimasanoja ni lähtee. jos ei tällä lähe ni pienempi hylsy ja enemmään väkivaltaa ja voimasanojacalibra turbo 4x4 kirjoitti:juu,minulta katos kesän aikana koko avain ja vara sellaista ei ollut.. otettiin sopivan kokoinen hylsyavain ja kuumennettiin punaiseksi, iskettiin sit vaan pultin päähän ja siinä muotostu uusi avain ja aukee lukkopultit
Eli tuohon pultissa olevaan uraanko se hylsy on tarkoitus pakottaa vai koko pultin ympärille? Alla kuva pultista.
http://www.e-pneumatiky.cz/fotoCache/1-mcgard-m.jpg
http://www.e-pneumatiky.cz/fotoCache/1-mcgard-m.jpg
joo hitsaaminen aika viiminen vaihtoehto.
saa suojata aika hyvin vanteet ettei kärsi.
itsellä kerran menny ritmossa mutterin kans pinnapulttipoikki ja eihän se tullut kuin hitsaamalla oli kyllä työ ja tuska saada se sievästi sieltä.
BTW: onks noi mcgardin pultit nyt sit niin hyvin kuin väitetään kun niitä hajoaa näköjään.
meidänkin tallissa kerran otettua väkkisin kyseisen firman tuotteita irti kun on avain hajonnut.
itselä joku simppelimpi avain ja olen paukuttanut ikäni niitä pulttikoneella eikä ole hajonneet.
ja todellakin voi sanoa että monestikymmesti on pyöritelty.
tosin nepä voi saadakkin auki jollakin leka hylsä yhdistelmällä ehkä.
mutta kyllä momenttia on pistetty sen verta ettei se ihna pyörittelemällä lähde.
saa suojata aika hyvin vanteet ettei kärsi.
itsellä kerran menny ritmossa mutterin kans pinnapulttipoikki ja eihän se tullut kuin hitsaamalla oli kyllä työ ja tuska saada se sievästi sieltä.
BTW: onks noi mcgardin pultit nyt sit niin hyvin kuin väitetään kun niitä hajoaa näköjään.
meidänkin tallissa kerran otettua väkkisin kyseisen firman tuotteita irti kun on avain hajonnut.
itselä joku simppelimpi avain ja olen paukuttanut ikäni niitä pulttikoneella eikä ole hajonneet.
ja todellakin voi sanoa että monestikymmesti on pyöritelty.
tosin nepä voi saadakkin auki jollakin leka hylsä yhdistelmällä ehkä.
mutta kyllä momenttia on pistetty sen verta ettei se ihna pyörittelemällä lähde.
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Tulipahan taas tunti tuskailtua. Avaimen saa kohtuullisen hyvin pitämään kun antaa sille lekaa, että menee varmasti pohjaan asti. Lisäksi vielä kaveri kampesi kakkosnelosella katukivetystä vasten ristikkoavainta, ettei avain pääse nousemaan urasta. Näin saatikiin väännettyä pulttia todella kovaa mutta ei vain aukee. Hokasin eilen, että kesällä huoltofirma irroitti renkaat vuosihuollon yhteydessä ja ampuivat takaisin kiinni niin, että varmasti pysyy. No pysyyhän ne. Laitoinkin jo palautetta menemään. Saas nähdä mitä vastaavat.
Sen verran kuitenkin homma eteni, että kaksi muuta pulttia saatiin väännettyä auki mutta sitten loppui voimat. Täytyy seuraavaksi saada auto jonnekin pajalle, missä pääsee pulttipyssyllä kokeilemaan. Ei vaan kauheesti kiinnosta lähteä ajelemaan jäisille teille kun nastat vaan toisella puolella.
Sen verran kuitenkin homma eteni, että kaksi muuta pulttia saatiin väännettyä auki mutta sitten loppui voimat. Täytyy seuraavaksi saada auto jonnekin pajalle, missä pääsee pulttipyssyllä kokeilemaan. Ei vaan kauheesti kiinnosta lähteä ajelemaan jäisille teille kun nastat vaan toisella puolella.