astra g laakeri(ko?)

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Juhapes
'Senator'
'Senator'
Viestit: 571
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 19:46
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Juhapes »

Ei siinä klappia välttämättä tunnukkaa,calibrassa oli miula vähä aikaa sitte laakeri aivan säpäleinä ja sen huomas ku nosti pyörän ilmaan ja pyöritti sitä käsipelissä,kuuluu sellasta tosi matalaa hurinaa ja jousesta kun kokeilee sormilla ni tärisee hitusen...kannatta pyöritellä molempia eturenkaita ja vertailla keskenään,eron kyllä huomaa jos on laakeri rikki! :wink:
Opeca
'Senator'
'Senator'
Viestit: 970
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Kyllä se on luultavasti kuskinpuolen laakeri.Tekee juuri tuota värinää kun rengasta pyörittää,kun taas toisella puolella ei pidä minkäänlaista ääntä.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Opeca
'Senator'
'Senator'
Viestit: 970
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Opeca »

No olihan se kuskinpuolen laakeri paskana.Nyt on uusi napa paikoillaan ja ei rallata.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Avatar
gfi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 09 Heinä 2007, 00:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja gfi »

^ hyvä et ei jurise

Pitää ite ettii et kumpa puoli syyllinen ja vaihtaa vkl ku on aikaa.
Talk to the hand, cause the face isn't listening.
Avatar
gfi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 09 Heinä 2007, 00:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja gfi »

aaah, hiljaisuutta korville ku ei jurise enää, tuli vaihettua, aikaa ei menny ku 3h, piti viel kävästä ostaas vähä työkaluja. Entinen oli hyvässä hapessa, "pien" rutina kävi ku pyöritteli kädessä :D
Talk to the hand, cause the face isn't listening.
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 669
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:16

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

Mites kun auto (astra g farkku) ylös tunkattuna tuntuu klappia, mutta mitää jurinaa ei pidä, ainoastaan sellasta ihme "kupinaa" eli kup kup kup!

just on katastettu ja ei vetele eikä ratti tärise....itellä veikkaus siihe laakeriin kuitenkin!!
Avatar
MincoZ
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 21 Heinä 2008, 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja MincoZ »

Itsellä olisi kanssa tuon laakeri-napa-asetelman vaihto edessä kun katsastuksessa tuli vähän noottia siitä. Pystyykö tuon pelkääjänpuolen asetelman vaihtamaan ilman raidetangonpään/pallonivelen irrotusta? Ja onko tuo motonetin 99.90€ maksava tavara tässä tapauksessa kunnollista vai kannattaako sitä kiertää kaukaa? Autonahan on -99 1.8 Astra G.
Atlanta17
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 21:12

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja Atlanta17 »

ei tarvi irrottaa raidetangonpään...vedät (voimalla) koko jousi/iskari systemiä pois sieltä että se mahtuu tulemaan... oon itse vaihtanut tuon motonetin osan niin ei ongelmaa... muista sit viel säätää ohjauskulmat (camber yms) jossain huollossa.. =)
Janse_
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Elo 2009, 00:50

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja Janse_ »

Itellä palaa ABS ja luistoneston valot vähän väliä mittaristossa ja nopeusmittari sekoilee. Ilmeisesti siis vika on siinä kuskinpuoleisessa etunavassa.
Ajattelin hakea motonetistä uuden SKF:n navan huomenna ja vaihtaa sen. Herääkin kysymyksiä, et mitä kaikkea ton navan vaihdossa pitää huomioida ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Pitääkö kiristykset hoitaa momenttiavaimella johkin tiettyyn momenttiin?
Keijo Kettu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 19 Heinä 2008, 21:44
Paikkakunta: Tampere

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja Keijo Kettu »

Janse_ kirjoitti:Itellä palaa ABS ja luistoneston valot vähän väliä mittaristossa ja nopeusmittari sekoilee. Ilmeisesti siis vika on siinä kuskinpuoleisessa etunavassa.
Siltähän se vahvasti vaikuttaa, mutta tarkista nyt anturin johdotus ensin ja vikakooditkin voisi lukaista. Kyllähän se kieltämättä anturivikaan viittaa.
Janse_ kirjoitti: Ajattelin hakea motonetistä uuden SKF:n navan huomenna ja vaihtaa sen. Herääkin kysymyksiä, et mitä kaikkea ton navan vaihdossa pitää huomioida ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Pitääkö kiristykset hoitaa momenttiavaimella johkin tiettyyn momenttiin?
Riippuu tietysti omasta osaamisen tasosta, mutta jos homman toteutuksessa on yhtään epäselvää, niin osta samalla Alfamerin opaskirja. Ei mene hukkaan se n. 30 e. Pallonivelen ulosvetäjä on hyvä olla raidetangon päätä varten. Vetoakselikin irtoaa navasta paljon kivammin ulosvetäjällä, mutta lähtee ilmankin. Itse en kuitenkaan säästelisi kympin parin työkalujen ostossa, jos niillä säästää hermoja ja välttää rikkomasta paikkoja. Navan pulttien kanta on "tähtipää", nimi on nyt hukassa... E18 taitaa olla koko. Nuo pultit pitäisi ainakin periaatteessa uusia (2,70 e/kpl marmoritiskillä), vetoakselin ja pallonivelten (alapallo ja raidetangon pää) mutterit ja sokka uusitaan periaatteen lisäksi myös käytännössä. Yksi huomioitava asia ehkä on, että jarrusatula ja vetoakseli pitää saada ripustettua johonkin jotta sisempi vetonivel ja jarruletku eivät kärsi. Tukipalikoita tai sidontatarpeita siis käsille.

Homma ei ole varsinaisesti millään tavalla vaikea, mutta saahan siihen aikaa palamaan jos pallonivelet rupeavat hankaliksi. Itselläni aikaa meni niiden kanssa, muuten työ kävi helposti. Oikeista työkaluista ja toisesta käsiparista on tietysti isosti hyötyä. Korjaamolla tuo taitaa mennä alle tunnissa, max. 1,5, joten ei se kalliiksi tule niinkään.
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nostetaas tätäkin niin ei tarvi uutta luoda. Onkos kellään kokemuksia noista ebayssa myytävistä laakeripaketeista. Kestääkö ne yhtää mitään. Kun ulkomailta sais kaks napapakettia yhden hinnalla. Kokemuksia ja kommentteja pyydän ettei mee ihan hukkaan rahat. Täs viel linkkiä
https://m.ebay.com/itm/2x-KIT-MOYEU-DE- ... 1393185699
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kokemusta ei ole, mutta ihan samalta se näyttää kuin merkki/motonetin laakeri, joita olen aiemmin vanhaan Astraani vaihtanut. Minusta ei ole mitään syytä miksi tuo olisi yhtään huonompi tai että se rikkoutuisi sen todennäköisemmin kuin Motonetin halpatuote. Toki Motonetin kanssa on helpompi takuut riidellä, mutta sanoisin, että jos minä tarvitsisin ASTRA G laakeria niin ostaisin nuo kaksi ja kokeilisin. Jos menee pieleen niin vahinkohan ei ole kuin viidenkympin luokkaa, jos sille omalle työlleen ei laske hintaa....jota ei kyllä Astra G:n parissa enää kannata laskea vaan kyse on enemmän harrastuksesta kuin työstä.
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: astra g laakeri(ko?)

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Laitan siis nämä tilaukseen ja katotaan josko ne kestäis taas parisataatuhatta. Ja tosiaan jos ne ei kestä niin eipähän se iso vahinko ole. Ja tämä kun on helppo vaihtaakkin. Ja juu komppaan tuota kommenttia noista astran huoltohommien harrastusominaisuudesta. Siitä ei kannata laskea omalle työlleen hintaa kun koko ajan saa näprätä jotakin. Mutta hyvä auto ollut muuten
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Vastaa Viestiin